Philips 16CT4616 SCART mod mogelijk?

Ik heb een Philips 16CT4616 gevonden, en die lijkt heel veel op een Philetta Royal 4206 uit het Philips Magazine van 1984. De speaker heeft een soort tweeter-rooster bovenaan, en de metalen strip onder de glasplaat is net anders. Hij lijkt iets nieuwer, want voorzien van Teletekst.

Nu staat er in de brochure dat the 4206 is uitgerust met SCART. Deze TV lijkt daar ook een soort verdiept stuk voor in het plastic te hebben. Nu vraag ik me af of deze te modden is met een SCART plug? Ik krijg geen servicehandleiding gevonden.

rob040

Golden Member

Zoek eens op KT4 chassis. Volgens mij hebben die dingen een nettrafo en dan is dat wel te doen.
SCART zat standaard op de 16CT4418 als ik me goed herinner.

rob040

Golden Member

Dat is inderdaad van 20" TV sets. De 16CT4418 was een stereo set.
Maar als je in de SM van de KT4 kijkt, dan vind je ook het SCART paneel.

SM van KT4 is op ElektroTanya te vinden.

https://elektrotanya.com/philips_chassis_kt4_sch.pdf/download.html

Zit ik hier op het juiste spoor:
Onderdeel 1028 (is dat een los PCB?) vangt de RGB uitvoer van zowel Teletekst als SCART op. Zou ik het daar kunnen injecteren. Als ik op het SCART bord kijkt gaat het signaal op RGB en SYNC direct door naar 1028.

1028 is IDD een losse hulp PCB, wellicht is daar ook een schema van te vinden

Ik zal m eens openmaken. Heb je voor dit soort toestellen gewoon een kruiskopschroevendraaier nodig?

rob040

Golden Member

Module 1042 is het SCART paneel.

maartenbakker

Golden Member

Er kan alleen een SCART module in als je een geïsoleerde voeding hebt. In een toestel zonder SCART zit meestal een netgekoppelde voeding dus dan heb je pech. Immers als je een toestel vindt met de juiste voeding kun je beter dat toestel opknappen dan deze modificeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 november 2024 20:49:02 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op donderdag 21 november 2024 20:47:37 schreef maartenbakker:
Er kan alleen een SCART module in als je een geïsoleerde voeding hebt. In een toestel zonder SCART zit meestal een netgekoppelde voeding dus dan heb je pech.

Waarom zou de voeding dan anders zijn bij nagenoeg identieke toestellen? En waarom is het soort voeding van invloed op de werking van rgb signalen die met een condensator losgekoppeld zijn? Als het enkel om het 5V schakelsignaal gaat, dan is er geen probleem, dan laat ik die gewoon los.

RAAF12

Golden Member

Dat kan je zien wat voor voeding erin zit. In een SCART plug zit ook een massa aansluiting die geisoleerd is t.o.v. de netspanning. Als dat niet het geval was zou bijv. de aangesloten videorecorder ook ook onder spanning kunnen staan. Als de SCART aansluiting wegbezuinigd is zal er idd ook een goedkopere directe netvoeding inzitten.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
maartenbakker

Golden Member

Het system 4 (in de praktijk KT4 en K40) chassis was heel erg modulair opgebouwd omdat het een poging was om alles van low mid end t/m high end op hetzelfde platform te baseren *). De voedingsprint is er in tig uitvoeringen afhankelijk van het toesteltype. Een van de verschillen die in jouw geval belangrijk is, is of de voeding bestaat uit een simpele netgekoppelde buck-converter zoals bij de K9 t/m K35 (uitgezonderd K12Z) of uit een converter met een netgescheiden trafo zoals bij de K12Z.

Reden dat Philips koos voor een buck converter in toestellen zonder video-ingang, is dat dit goedkoper was. Kwestie van geen overbodige onderdelen monteren als ze niet nodig zijn. Een simpel toestel met een relatief ingewikkeld chassis moest toch nog een beetje betaalbaar zijn.

Het probleem met de SCART of andere externe video-aansluiting uit een netgescheiden toestel overplaatsen in een netgekoppeld toestel is dat je er niet alleen een schok van krijgt, maar ook de apparatuur die je erop aansluit, opblaast. Is dus niet simpelweg dat er iets stoort, het is massamoord op alles wat je eraan hangt en met wat pech op jezelf.

In diverse oudere chassis werd dat op verschillende manieren opgelost. De monitorversies van de K9 en K11 gebruikten een ingangskastje met speciale optocouplers (ze hadden ook de voeding uit een K9A chassis kunnen gebruiken, maar Australië lag te ver weg kennelijk). Bij de K12 was er een apart ontwikkeld chassis met netscheiding, de K12Z. Bij de K35 zat er een ouderwetse scheidingstrafo van een paar kilo onderin de kast.

Je zou jouw toestel dus eventueel op een scheidingstrafo kunnen laten spelen... Maar als je toch al een aantal printplaten nodig hebt (en misschien nog wat onderdelen bij moet solderen op de bestaande printplaten) om ueberhaupt een SCART op jouw toestel aan te brengen, dan kan er ook nog wel eentje bij (de voedingsprint). Zelfs met alleen de SCART-printplaten is de makkelijkste bron al een slooptoestel.

En als je dan eenmaal een slooptoestel hebt dat precies aan je eisen voldoet, is het meestal juist makkelijker om het goed werkende toestel te gebruiken als onderdelendonor om het toestel met de SCART in orde te maken.

Dat is een lang verhaal om te zeggen: zelfs als je er goed in thuis bent is het erg omslachtig om op die manier een SCART in te bouwen. Dat deed iemand misschien in 1985 toen het verschil gewoon 500 gulden was - en dan liefst met een toestel uit de personeelswinkel en toegang tot goedkope originele service-onderdelen. Als je wat minder thuis bent in reparatiewerk en achterliggende theorie van de schakelingen, is het een rotproject waar je veel te lang mee bezig bent met grote kans op een minder dan ideaal resultaat. Vandaar mijn advies om in geval van de KT4/K40 uit te gaan van een toestel waar al SCART opzit of op zijn minst een geïsoleerde voeding heeft.

*) later werd dat idee verlaten; de opvolgers van het KT4/K40 chassis werden door diverse fabrieken ontwikkeld: 2A (mono, Engeland), 2B (stereo, Brugge), 3A (high end, Norrköping) en al snel allerlei goedkopere chassis uit Italië, Frankrijk, Spanje, Taiwan, Singapore. Dat was het begin van een wildgroei aan wereldwijd ontwikkelde chassis maar tegelijk ook al het begin van het einde (Norrköping deed uitsluitend nog magnetronovens en droeg het project over aan Brugge).

P.S. Plaats eventueel eens een foto van de voeding, dan weten we zeker of het een buck-converter is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik was geen fan van de System 4 modellen daar zat zo'n lelijke glasplaat voor de beeldbuis als ik me niet vergis. Reparaties gingen wel soepel zoals alle Philips KTV's.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Ik was best fan van K40, bracht wel eens spanning in de reparatie!! Zelf heb ik de Image Line van Erres gehad, prima beeld en zeker goed geluid met externe speakers. Heeft dagelijks gedraaid T/M 2018..Toestel staat hier nog wel, moet nog steeds Degauss PTC vervangen..

maartenbakker

Golden Member

@RAAF12: System 4 waren alle K40 en KT4 toestellen en nog een paar monitorchassis van ELA. Dus ook in houten kasten (die in het begin op K35 leken en tegen het einde op 2A en 2B), plastic portables (leken vaak op KT3 en CTX), etc. De glasplaatbakken (monitorlook en zeldzame stereolook) waren voornamelijk een Zweeds dingetje en directe inspiratie voor de plastic-fantastic 3A kasten.

Ik heb het altijd een mooi chassis gevonden. Na doorsolderen ook nog eens erg degelijk, een beetje van GFL niveau.

Dat is trouwens eerder andersom denk ik; de mannen die aan de ontwikkeling van de GFL werkten, zijn dezelfde die in 1993 met een kniptang, een soldeerbout en een koffer met printplaten het veld in geschopt werden voor de terugroepactie van de K40... Dat was een goed idee van Philips.

En ondanks dat brandde de K40 toch uit bij mn oma..

Hier wat eerste foto's van interieur. Ik moet eerst even flink afstoffen!

[Bericht gewijzigd door blanka op donderdag 28 november 2024 12:28:52 (47%)

Bij de K40 met SCART aansluiting zit de SMPS print gemonteerd binnen op de bodem van de houten kast (onder het uitklapbare chassis).

vergeten

Golden Member

Op donderdag 28 november 2024 12:28:21 schreef blanka:
Ik moet eerst even flink afstoffen!

Had je beter voor de foto's kunnen doen :)

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Maar valt er iets uit op te maken m.b.t. dat verhaal gescheiden voeding of niet?

Een duidelijke foto van de bovenzijde en onderzijde van de voedingsprint biedt uitsluitsel.

vergeten

Golden Member

De print waar die dikke lichtblauwe elko op zit en waar 385v op staat.
Foto 3 en 4.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Of even meten met een Ohmmeter of er een pen van de 230V stekker aan het chassis ligt, dan heeft de TV geen geïsoleerde voeding. Evt. een scheidingstrafo toepassen, maar dan nog moet je de SCART werkend zien te krijgen. Succes.