Welke koelpasta gebruiken jullie voor een battery pack ?

Beste leden,

Welke koelpasta zou ik het beste kunnen gebruiken jullie voor mijn battery pack van mijn EV ?

In totaal 36 packs (7kWh totaal)...waarbij de boven,- en onderkant zijn "ingesmeerd" met roze koelpasta.
Ik kan niet achterhalen welke (specs/thermische geleidbaarheid o.a.) koelpasta de fabrikant destijds heeft gebruikt.

Ik zie bv. Maxtor: MTP-8301C-12W

Ik hoor het graag,

Mvgrt.,

[Bericht gewijzigd door Alpina-er op donderdag 21 november 2024 21:52:40 (20%)

Hensz

Golden Member

Ik gebruik geen koelpasta voor dit soort doeleinden.
In jouw ev-geval zou ik iets kopen wat (in bulk) niet te duur is. Je hebt er zo te zien best veel van nodig. ;)
Ik heb ook nog niet gehoord van een EV die dit soort Li-poly accu's gebruikt. Ik dacht dat de VW's en Renaults van deze wereld allemaal 18650-cellen oid gebruikten. Daar kun je gewoon lucht tussendoor blazen om ze te koelen. Geen extra koelblikken oid nodig.

Don't Panic!

In mijn mening moet je een battery pack niet zo zwaar belasten dat ie warm wordt. Anders gewoon meer accu kopen.

Niet altijd haalbaar.

Ik fiets nu op een 1.1kWh accu, die max op 400W belast wordt oid. De meeste mensen hebben een 2x kleinere accu en dezelfde belasting.

Tesla heeft een 50-80kWh accu er in liggen, maar een lompe motorcontroller die rond de 300kW aankan. DAAR wordt ie warm van. Dus dat moet je eigenlijk gewoon blokkeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk niet dat de thermische geleiding van koelpasta veel uitmaakt. Ik heb welleens een test voorbij zien komen, de verschillen waren klein. Ik zou iets kopen dat niet elektrisch geleidend is, niet giftig is en dat een goede levensduur heeft. Dat laatste is het moeilijkste om te achterhalen. Giftig zijn koelpasta's tegenwoordig niet meer volgensmij.

Ik weet ook niet of de koelpasta veel doet in jou situatie. Het veiligste is om het gewoon wel te gebruiken. Ik zie ook niet voor me waar de delen die je insmeert tegenaankomen. Zit dat tussen elke cel en elk stukje blik?

n mijn mening moet je een battery pack niet zo zwaar belasten dat ie warm wordt. Anders gewoon meer accu kopen.

Niet altijd haalbaar.

Ik lees ergens dat een Li-Ion accu het best presteert tussen de 15°C en de 35°C, je zit denk ik best wel gauw aan die 35°C. Het lijkt me dan nog niet eens zo'n gek idee om die cellen een beetje te koelen... Alhoewel, buiten zorgt passieve koeling er wel weer voor dat je de accu sneller onder de 15°C komt... Ik ben het sowieso er mee eens dat koeling geen alternatief is voor lomp gebruik.

Op donderdag 21 november 2024 23:37:46 schreef Hensz:
Ik gebruik geen koelpasta voor dit soort doeleinden.
In jouw ev-geval zou ik iets kopen wat (in bulk) niet te duur is. Je hebt er zo te zien best veel van nodig. ;)
Ik heb ook nog niet gehoord van een EV die dit soort Li-poly accu's gebruikt. Ik dacht dat de VW's en Renaults van deze wereld allemaal 18650-cellen oid gebruikten. Daar kun je gewoon lucht tussendoor blazen om ze te koelen. Geen extra koelblikken oid nodig.

Het betreft hier een ouder type EV - SAM EVII ;)

benleentje

Golden Member

Is het wel echt koelpasta? ik kan me ook voorstellen dat de cellen onderling goed gefixeerd moeten zijn en dat je niet wilt dat ze door trillingen kunnen gaan lekken.

Bedenk ook dat bijna alles wat je als vulling gebruikt beter koelt dan lucht