Het was een laag-ohmige meting, zonder de drukknoppen ingedrukt te houden.
Goeie opmerking, "Geldt het omgekeerde ook:" Helaas had ik daar vanmiddag nog geen erg in om dat even te testen.
Ik fiets er morgenochtend gelijk langs en probeer het uit.
Het was een laag-ohmige meting, zonder de drukknoppen ingedrukt te houden.
Goeie opmerking, "Geldt het omgekeerde ook:" Helaas had ik daar vanmiddag nog geen erg in om dat even te testen.
Ik fiets er morgenochtend gelijk langs en probeer het uit.
Het was een laag-ohmige meting, zonder de drukknoppen ingedrukt te houden
Voor de duidelijkheid: de Duspols waar ik zelf bekend mee ben meten juist hoog-ohmig wanneer de drukknop(pen) niet ingedrukt worden. En laagohmig wanneer hij/ze wel ingedrukt wordt/worden.
Dus als uw Duspol hetzelfde reageert als de mijne dan zou ik verwachten dat bij het *niet* indrukken van de belastingsknop(pen) de meting juist hoogohmig is (en niet laagohmig, zoals u schrijft).
Dit onderscheid (hoog- vs. laagohmige meting) is van belang om onderscheid te kunnen maken tussen een fantoomspanning of een 'echte' spanning.
ok, hier begint mijn kennis al tekort te schieten merk ik.
Ik heb gemeten zonder de knoppen in te drukken
Dan verteld hij 230 volt en daar schrok ik wat van.
Ik zal morgen gaan meten met de knoppen ingedrukt.
Zou fantoom spanning niet gevaarlijk zijn dan ?
Ik hield vanmiddag in de meterkast heel eventjes toen groep 1 uit stond, per ongeluk mijn hand tegen de ongeïsoleerde koperen aarde string en dat was toch wel even goed raak hoor.
Of de fase of de nul zijn in de kast onderling verwisseld of er is ergens een draad uit de andere groep geleend.
zitten groep en 1 en 2 op dezelfde aardlek? zo ja kan die groepen op 2 aparte aardleks zetten al zorgen dat die dan uitspringen, wat weer zegt dat die groepen zeker onderling verbonden zijn. met een verbouwing komt het wel voor dat groepen gekoppeld worden onderling. zolang er geen aardlek zit/ of 1 aardlek voor de 2 groepen zit merk je dat eigenlijk niet.
Ah, daar heb ik ook nog niet over nagedacht, ze zitten idd op dezelfde aardlek.
En als ik ze op een andere aardlek ga zetten dan springt er 1 van de 2 uit natuurlijk. Morgen gaat dat niet lukken want mijn dochter werkt dan thuis, maar ik ga dat zeker even uittesten eind van de week.
Golden Member
Ik hield vanmiddag in de meterkast heel eventjes toen groep 1 uit stond, per ongeluk mijn hand tegen de ongeïsoleerde koperen aarde string en dat was toch wel even goed raak hoor.
Alleen maar tegen de aardedraad, of tegelijkertijd ook een ander onderdeel?
Zoals ik het lees en begrijp, staat de aardleiding onder spanning. Dat betekent dat de aardleiding, of beter, de beschermingsleiding, de geel/groene of grijze draad, niet is verbonden met een aardleiding met aardpotentiaal. Een missende verbinding met aarde. Is er wel een eigen aardelektrode? Is die wel goed verbonden? Een door de netbeheerder geleverde "aarde" is niet betrouwbaar. Er kan altijd in het laagspanningsnetwerk een kabelfout ontstaan waardoor er spanning kan komen op die door de netbeheerder geleverde "aarde".
Een TN systeem is mooi, maar wel in combi met een eigen aardvoorziening.
Ook al weer zo'n zinnige opmerking. Als de aardedraad onder stroom staat waarom slaan de stoppen dan niet door.
Ik raakte met mijn hand alleen de koperen aardstrip aan en verder niets. Flinke schok maar ook weer niet zo heel erg. Wel op rubberen schoenen.
De aarde wordt niet meegeleverd door de netbeheerder maar er is een eigen aardelektrode aanwezig. Hij lijkt in ieder geval in de meterkast goed aangesloten te zijn, maar dat zegt niet zoveel natuurlijk.
Bedankt allemaal, veel opgestoken van jullie antwoorden, ik ga er de komende dagen verder naar zoeken.
Golden Member
Hij staat alleen maar onder spanning. Pas als er teveel stroom loopt, 16A meestal, slaan de stoppen door. Dan heb je het niet over een zwevende aarddraad maar eentje die ergens verbinding maakt tussen fase en nul. Die situatie komt niet veel voor. Een schok die je overleeft blijft doorgaans onder 30mA (de waarde waarbij een aardlekschakelaar onderbreekt).
Golden Member
Een aarddraad in een verdeelkast, die onder spanning staat, die is niet verbonden met een draad met aardpotentiaal. Zou de draad aardpotentiaal hebben, zou je immers toch niets mogen voelen?
Laat dit nakijken door een installateur. Ook in deze barre tijden zijn er nog echte installateurs. Dit is gewoon gevaarlijk.
Mijn gedachte is ; de aarde is goed; de fase staat onder spanning en de nul is onderbroken en krijgt spanning via lampen en ander apparatuur.
Ik zou de installatie direct uitschakelen en er een goeie installateur bijhalen. Zo te zien heb je er niet al te veel kennis van. Je omschrijving is onduidelijk.
Ik zou er voor geen goud willen douchen, stel dat de waterleiding onder stroom staat. Laat alles goed nakijken !!!
Om deze beschreven vaststellingen te kunnen bekomen heb je 3 fouten nodig.
1. De verbinding van de aardrail met de aardpen is onderbroken.
2. De L of N van beide groepen zijn onderling gewisseld.
3. Op 1 van beide groepen zit een apparaat met een aardfout
(Zal hierover straks bij daglicht nog een tekeningtje bijvoegen, eerst proberen nog wat te maffen )
Special Member
Fout 1 hoeft niet want de aardelektrode mag max 166 ohm zijn in een installatie waar alles achter aardlekschakelaars zit. Je ziet namelijk wel vaak dat even een handige harry zomaar groepen zonder aardlek toevoegd terwijl de aardpen hier niet voor voldoet, er gaat met 166 ohm immers nooit genoeg stroom lopen om een 16A automaat af te laten schakelen. Ook kan het veroorzaakt worden door een defecte aardlekschakelaar.
Honourable Member
Ik sluit mij aan bij een paar vorige reacties, spanning op de aarde ( je hebt een schok gekregen) is hoe dan ook fout en kan inderdaad levensgevaarlijk zijn.
ZSM een goede installateur laten komen en zonder gedegen kennis niet zelf verder prutsen.
helemaal kloppen doet het niet, maar ts heeft wrs een TT stelsel in dat huis. aarde dus zwevend tov nul. nu kan het in geval rijtjeshuis dat de aarding van huis naar huis gaat en dan om en om een pin is geslagen. dat werd toen gedaan, je hebt dan 2 dikke 25mm2 aarde draden in je meterkast. aarding kan weg zijn, dus wel een draad naar buiten maar met straat vervangen of voortuin veranderd is die draad onderbroken. dan heb je alleen een rotte aarding. want dat je wcd's in huis apparaten bevatten die het aardnet "optillen" is zeker mogelijk en dat is dan wat je voelt, vaak een 150V tov nul.
Golden Member
Aan TS: zoek een installateur die in het bezit is van minstens een installatietester (megger) en een aardverspreidingsweerstandmeter. En van beide apparaten weet hoe deze te gebruiken zonder de gebruiksaanwijzing te hoeven raadplegen.
Aanvulling op mn vorige post, de koffie werkt inmiddels ...
Spanning op de aardrail is altijd geen/slechte aarding.
Vergeet niet een eventueel weggevreten aansluiting van de aardelektrode.
Bij een volle isolatiefout naar N wordt het via groep 2 een TN net en blijft de aardingsrail spanningloos tot groep 2 wordt uitgezet.
Dan komt de L van groep 1 via de verbruiker en isolatiefout op de aardrail terecht totdat groep 1 wordt uitgezet.
Met de aardrail onder spanning zou er wel een diff moeten afvallen als TS ze aanraakt en de lekstroom daarbij hoger is dan delta I van de diff.
Op dinsdag 26 november 2024 10:15:49 schreef OXO:
Met de aardrail onder spanning zou er wel een diff moeten afvallen als TS ze aanraakt en de lekstroom daarbij hoger is dan delta I van de diff.
Als er een diff/RCD/ALS zit, als de meterkast nog origineel is dan hoeft dat niet.
Op dinsdag 26 november 2024 11:56:02 schreef Red_Arrow:
[...]Als er een diff/RCD/ALS zit, als de meterkast nog origineel is dan hoeft dat niet.
ouwe kast, PV boeren die hebben gerommeld in die kast is nooit goed. als dat nog de 70's frikandeldoos is, hoog tijd voor een nieuwe. iets met aardlek, automaten, hoofdschakelaar en dinrail
Ik ben vandaag toch aan het zoeken gegaan of ik iets kon vinden.
Ik schrijf in de openingspost het volgende
"maar tussen de nul en de aarde staat dan gewoon 230 volt"
Maar dat wist ik helemaal niet zeker natuurlijk. Vanmiddag even nagekeken in de normale stand welke pool de Fase was en welke de nul.
Toen bleek dat er een spanning op komt bij afzetten van de groep, tussen de Fase en de Aarde en dan wordt het verhaal heel anders natuurlijk.
En de spanning (mag ik dat zo zeggen?) komt in dat geval van de Fase
Hoe zit het dan met die aardrail die ik aanraakte? Ik denk dat ik schrok en gelijk dacht dat moet die aardrail geweest zijn. Maar het is er zo'n warboel van draden ook sommige waarvan de kern een beetje bloot ligt, dat het goed een andere geweest kan zijn.
Ik heb nu schema gevonden hoe de elektra loopt van meterkast naar de garage.
Mijn dochter heeft 2 jaar geleden een heel erg foute loodgieter over de vloer gehad, die is daar in de hal met Spotjes bezig geweest, daar heeft niemand van ons iets van gezien.
Na een paar maanden is hij vanwege de kwaliteit van de rest van het werk eruit geknikkerd. Ze krijgen nu nog 3000 euro van hem die ze al betaald hadden.
Morgen ga ik werken, donderdag weer vrij, dan ga ik eens bij die spotjes kijken hoe of hij dat daar in elkaar gevogeld heeft.
En voor diegenen die zich (terecht ?) zorgen maken over deze installatie. De nieuwe kast een dubbele van Hager staat al klaar, daar komt van de winter krachtstroom en en alles is dan nieuw.
Maar ik wilde eerst dit probleempje oplossen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Na donderdag laat ik weten wat ik gevonden heb.
mooi zo, meteen een goede kast erin en geen emat bras. dat hoor ik de laatste jaren vaker, volk wat er een zooi van maakt en weggejaagd word. kunnen alles zeggen ze zelf, maar het is een grote ellende.
Het probleem dient wel opgelost te zijn voordat je de 3-fase aansluit anders heb je straks een kortsluiting tussen de fasen, 400V.
Op woensdag 27 november 2024 13:34:48 schreef Erik777:
Het probleem dient wel opgelost te zijn voordat je de 3-fase aansluit anders heb je straks een kortsluiting tussen de fasen, 400V.
had ik ook met een zeer gare zelfbouw groepenkast van 60 jaar oud. vond het raar dat met de kast verwijderen er 1 zekering uit lag, denk raar met maar 5 groepen. dat moet je toch merken zou je denken. tot de kast klaar was en de voeding erop ging, bleken 2 groepen aan elkaar te hangen op 2 verschillende fasen. dus die groepen bij elkaar gezet op 1 automaat. anders heb je met 2 groepen op 1 aardlek ook nog dat het 1 groep van 32A vormt samen..
Klopt, dat vond ik ook, daarom ook gezegd, we gaan eerst zorgen dat alles in orde is voor die kast geplaatst gaat worden.
Morgenochtend ga ik zoeken.