230V gourmetstel aansluiten op 120V

Hoi vraagje is het mogelijk om een klein 2 pers gourmetstel om te bouwen naar 120 volt ipv 240 V?
we hadden een stelletje gekocht dat wilde ik versturen naar Canada, maar opeens bedacht ik me dat het 120 volt is daar en 60 hertz ik weet niet of zoiets kan?

een auto trafo die van 120V 230V maakt erbij doen. of een ander gourmetstel bestellen in een webshop daar en het ook meteen in canada laten bezorgen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ombouwen? Nee. Meestal zit er maar één element in zonder aftakkingen.

Je kan er wel inderdaad een dikke vette transformator bijleveren om 120v naar 230v om te vormen. Maar dan spendeer je bijvoorbeeld 150 euro aan verzendkosten voor zo'n zware transformator en 100 euro om die trafo te kopen, terwijl een gourmetstel lokaal misschien 50 dollar kost...
Linksom of rechtsom is lokaal kopen veel goedkoper. Overweeg dat eerst effe, je kan gewoon met een credit card hier in nederland betalen en een canadees adres invullen voor de ontvanger ;)

Maar als je écht specifiek jouw gourmetstel in canada wil gebruiken:
vraag even na wat voor installatie de ontvanger precies heeft. Meestal is het niet zomaar 120v, maar 120v-0-120v, waarbij je dus 240v tussen de fases hebt. Een europees apparaat werkt daar prima op.
Als het 3 fase is met 208v tussen de fases, dan gaat het ook gewoon prima.

Wat je dan moet meesturen is een verlengkabel, met een canadese 240v 'tussen de fasen' stekker, en een europese contrastekker aan de andere kant. Een 240v tussen de fasen stopcontact is meestal aanwezig in de garage waar de wasdroger staat, of in de keuken voor de elektrische kookplaat.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 28 november 2024 19:57:36 (20%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Dat klinkt allemaal als heel erg veel meer moeite dan een ander gourmetstelletje.

Ofwel, Nee. Dat is niet praktisch in Canada.

'Raclette' heet het in de rest van de wereld ;) dat is wat makkelijker zoeken.

Het scheelt je ook de hele logistiek en aanschaf mocht blijken dat de Canadese vrienden dat allang in huis hebben en met "Gourmet" iets heel speciaals verwachten.

Heel hartelijk bedank voor jullie reactie's, ik weet voldoende, dit gaat het niet worden..

Zo'n heel gourmet stel kost een paar tientjes. Ik denk dat je al meer betaalt aan verzendkosten om zo'n ding in Canada te krijgen.

Op donderdag 28 november 2024 20:30:15 schreef K7Jz:
'Raclette' heet het in de rest van de wereld ;) dat is wat makkelijker zoeken.

Weeral een culinaire moord door CO... :-)

Gourmet en raclette zijn totaal verschillend (kaas versus al de rest), maar sommige stelletjes kunnen beiden.

Op vrijdag 29 november 2024 06:15:55 schreef kris van damme:
[...]
Weeral een culinaire moord door CO... :-)

Gourmet en raclette zijn totaal verschillend (kaas versus al de rest), maar sommige stelletjes kunnen beiden.

Je bedoelt fondue? Gourmet zijn bij mijn weten die kleine pannetjes. 'Vroeger' hadden wij dat op spiritusbranders. Tegenwoordig elektrisch met zo'n hitte element boven de pannetjes en grillplaat erop.

Je bedoelt fondue

(nonius verstopt de fondueprikkertjes en scherpe messen voordat de zaak hier volledig uit de hand gaat lopen)....

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

Brede grijns. Omdat al die culinaire termen uit de taal van Molière komen heb ik er even fr.wikipedia op nageslagen:

"La fondue bourguignonne est un plat de fondue de viande de bœuf frit à l'huile, d'origine suisse."
"La raclette, plat originaire du canton du Valais en Suisse, est obtenue en raclant du raclette fondu en surface"

Maar "gourmet" als bereidingswijze vind ik daar zo gelijk niet, dat zou wel eens Nederlands pseudo-Frans kunnen zijn. Net zoals "beamer" Nederlands pseudo-Engels is. Ook bv. vindt men bij ebay heel veel dingen op de zoekterm "gourmet", waronder flink wat bbq-toestanden, maar niet wat wij in het nederlands een gourmetstel noemen.

Racletten is kaas smelten, vaak onder grill-element. Gourmetten is met kleine pannetjes allerlei gerechten bereiden. B.v., vlees, kip, vis, groenten, pannenkoekjes. Met z'n allen om een stenen bakplaat zitten heet steengrillen. Heb je ook nog combi-apparaten. Steen is vaak vervangen door Teflonplaat.

Op vrijdag 29 november 2024 20:25:32 schreef IJzerhersteller:
Racletten is kaas smelten, vaak onder grill-element. Gourmetten is met kleine pannetjes allerlei gerechten bereiden. B.v., vlees, kip, vis, groenten, pannenkoekjes. Met z'n allen om een stenen bakplaat zitten heet steengrillen. Heb je ook nog combi-apparaten. Steen is vaak vervangen door Teflonplaat.

Een dikke ijzerplaat zal ook werken, wel even inbakken. Ik ben niet zo van de teflon, zeker niet bij dit soort toepassingen waarbij de temperatuur gemakkelijk te hoog kan oplopen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.