Zal dat even door meten. Zie inderdaad wat zitten in die deksel maar die foto is al een jaar oud denk ik dus was me zo snel niet meer opgevallen.
Zal dat even door meten. Zie inderdaad wat zitten in die deksel maar die foto is al een jaar oud denk ik dus was me zo snel niet meer opgevallen.
Als je meter ook uF kan meten, meet dan de condensator ook.
Op maandag 2 december 2024 22:33:59 schreef benleentje:
[...]Nu ik het weer is dat normaal. Tussen Z1 en de losse aansluiting komt dan de condensator. Zo kan de condensator ook op een goede en nette manier aangesloten worden.Op de 2 plaatjes sluit je dan de 230V aan.
Tussen Z1 en de losse aansluiting sluit je de condensator aan.Als bruin en blauw nu de 230V is dan zit/ zat het verkeerd aangesloten.
Als het goed is zit er tussen de losse aansluiting en Z2 de hulpwikkeling.
En tussen U1 en U2 zit de hoofdwikkeling.Om zeker te zijn zou ik dat met een multimeter doormeten.
- Tussen de hoofd en hulp wikkeling mag je geen weerstand meten.
- Tussen beide wikkelingen en de motor behuizing mag je ook niets meten.
- De hoofdwikkeling heeft een lagere weerstand dan de hulpwikkeling.
Tussen de losse aansluiting en Z2 meet ik 11 Ohm
Tussen U1 en U2 meet ik 7 Ohm
Tussen beide wikkelingen niks en tussen wikkelingen en motor ook niks.
Condensator niet kunnen meten
So far so good. Meet de condensator eens!
De losse aansluiting is Z1.
Dan is idd Z1-Z2 hulpwikkeling en U1-U2 hoofdwikkeling.
Aansluitschema in het deksel.
Met een open C (0µF of zonder C) zou de motor na een zetje moeten draaien zij het met minder vermogen.
Met een kortgesloten C heb je geen 90° faseverschuiving van hulpwikkeling tov hoofdwikkeling ... mss ook de oorzaak van dit euvel?
Indien correct aangesloten met C inorde nog niet opgelost lijkt me dit einde verhaal...
Golden Member
Grappig dat het op het aansluitschema in de deksel wel goed staat en op het klemmen het verkeerd staat. .
Condensator niet kunnen meten
JE kan het wel een keer ohm meten als die erg slecht is dan meet je meestal wel iets.
Maar zoals OXO hier boven ook al zegt kan je eens proberen om enkel 230V aan te sluiten volgen het schema in de deksel. Dan moet je de motor even helpen met aanlopen maar zou dan onbelast toch redelijk normaal moet lopen.
En als dat goed gaat kan je het met condensator proberen. Maar alleen als de condensator ohm nog goed meet.
Zal morgen nog even de condensator meten.
Aan de witte draadjes hoef ik dus niks te doen en daar kloppen de labels dus blijkbaar we van? Behalve dat U1 en U2 omgedraaid zijn.
Golden Member
Ja de draadjes en labels kloppen.
Deze motor kan 2 kanten opdraaien en het omdraaien doe je dan door de stroomrichting door 1 van 2 spoelen om te draaien. NU U1 en U2 omgedraaid zijn loopt de motor andersom dan hoe die ooit gemaakt is.
Officieel hoor je enkel de plaatjes te draaien van horizontaal naar verticaal om de draairichting te veranderen. Waarom iemand dan enkel U1 en U2 gedraaid heeft zullen we denk ik nooit meer gaan weten .
Ja normaal sluit de voedng aan op u1 en u2 dan hoef alleen de plaatjes te draaien en geen draden te wisselen, daarom zitten de spoelen ook kruislings op het aansluitblok vergelijkbaar met een drie fasenmotor om met stripjes ster of driehoek te maken...... U V W of u1 v1 w1
z x y u3 u1 u2
Op woensdag 4 december 2024 17:33:55 schreef rew:
So far so good. Meet de condensator eens!
Geen weerstand gemeten op de condensator
Geen weerstand gemeten op de condensator
.
Geen weerstand is nul ohm en dus niet OK... of wordt hier toch OL bedoeld ???
Gewoon alles volgens schema deksel correct aansluiten met een nieuwe C van 20µF 450V ...
... 50% kans op succes
Golden Member
IK neem aan met geen weerstand dat de weerstand zo hoog is dat de meter het niet kan meten. Dat geeft hoop dat de condensator nog goed is maar geen garantie.
IK zou nu alles volgens schema in het deksel aansluiten en dat zou de motor moeten lopen.
Alles aangesloten en werkt als nooit tevoren.
Bedankt voor alle hulp voor deze leek! Vind het bewonderenswaardig hoeveel kundige mensen hier zitten om te helpen dit op te lossen.
Kan eindelijk eens gaan oefenen met draaien.
Golden Member
Mooi dat het werkt. Met draaien kan ik je niet helpen dat is inderdaad echt oefenen. Metaal draaien lukt me wel aardig.
Ik zou denken dat je beter met wat zachters kan beginnen, toch?
[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 5 december 2024 15:10:14 (11%)
Vind het bewonderenswaardig ...
... wat ambachtslui creeren met 2 handen.