Zonnepanelen parallel en zekeringen

Normaal gesproken wordt een zonnepaneel in een 12V installatie van bijvoorbeeld een camper niet afgezekerd tussen het paneel en mppt omdat de stroom die door de bedrading gaat nooit hoger kan worden dan de kortsluitstroom van het paneel. En de bedrading moet hier geschikt voor zijn.
Nu worden panelen ook wel een parallel geplaatst.
Ik las ergens dat het (in diegene zijn land) verplicht was om elk zonnepaneel dan apart af te zekeren.
Ik vroeg mij af of jullie hier meer over weten, en of dit technisch gezien nodig is.
Op zich vind ik het wel logisch klinken, als 1 van de panelen een kortsluting heeft, dan kan de stroom van de andere panelen dus lopen naar dat ene paneel. En dan kan er dus een stroom gaan lopen groter dan de kortsluitstroom van dat paneel.
Maar hoe zit dit dan in 230V installaties? Ik weet dat de panelen bijna altijd in serie worden geplaatst, maar als ze parallel worden geplaatst, worden ze dan ook apart afgezekerd?

parallel heb ik nog niet gezien. meestal bedoelen ze met parallel en dat ze elk op hun eigen micro omvormer zitten, en zo dan alle omvormers parallel op de 230V zijde.

weet ook als 1 paneel in de schaduw ligt, en de andere in de zon, dat het schaduw paneel stroom zal verbruiken en IR uitzenden.
dat wil je dus ook niet, dus moet je elk paneel al voorzien van een serie diode.
Kleine moeite om er dan ook een zekering bij te steken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb net 3 strengen parallel, en dan moet je beveiligen tegen te hoge stroom door de defecte string.

Bij 2 stringen hoeft dat in principe niet. Echter in sommige landen moet je elke string beveiligen.

Ik meen in Frankrijk en ook Australië bv Andy's garage https://www.youtube.com/watch?v=fxUvP-KzrdA

Er zijn mensen die plaatsen de zonnepanelen op hun camper parallel, omdat ze zo (denken) meer vermogen uit hun panelen bij boomschaduw te halen dan in serie.
De panelen worden dan met de mc4 stekkers parallel geplaatst en samen op de MPPT laadregelaar aangesloten.
Ik zie dit eigenlijk nooit gezekerd gebeuren, maar nu vraag ik mij af of er dus inderdaad een situatie kan ontstaan dat de stroom van alle panelen naar dat ene paneel kan gaan. M.a.w. zijn de zekeringen per paneel dan echt nodig?

Bij 230V zie ik ze ook nooit parallel geplaatst worden, maar als het toch zou gebeuren, zouden er dan zekeringen per paneel tussen moeten?

Nee, ik heb het niet over micro omvormers of optimizers.

Bij 2 stringen hoeft dat in principe niet. Echter in sommige landen moet je elke string beveiligen.

Dat was het volgende wat ik mij dus af vroeg. Bij 2 stringen en een defecte string wordt de stroom dus niet hoger dan de kortsluitstroom van 1 string?

Op zondag 1 december 2024 10:41:09 schreef InHogereSferen:
[...]
Dat was het volgende wat ik mij dus af vroeg. Bij 2 stringen en een defecte string wordt de stroom dus niet hoger dan de kortsluitstroom van 1 string?

Inderdaad we gaan er vanuit dat bij gelijke panelen de kortsluitstroom nooit hoger kan worden dan het andere paneel kan leveren. Hier bestaat ook geen zekering voor.

Dus het het is niet zo dat als de eerste string/paneel ergens een kortsluiting heeft, dat dan de stroom van zichzelf én van de andere string/paneel naar die kortsluiting kunnen lopen?

keebrev

Special Member

Op zondag 1 december 2024 12:08:27 schreef InHogereSferen:
Dus het het is niet zo dat als de eerste string/paneel ergens een kortsluiting heeft, dat dan de stroom van zichzelf én van de andere string/paneel naar die kortsluiting kunnen lopen?

En daar heb je stringdioden voor. In serie met ieder zonnepaneel een diode, en daarna parallel schakelen. Ook al bestaat deze "string" uit één zonnepaneel.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Als je twee panelen parallel zet moet de bedrading geschikt zijn voor de kortsluitstroom van 2 panelen: De bedrijfsstroom is namelijk ongeveer 90% van die kortsluitstroom.

Idem voor drie, vier of whatever.

Bij parallel of in serie zetten heb je in beide gevallen "verliezen".

In serie forceer je de stroom gelijk, dus als er 1 paneel een hogere stroom kan leveren is dat dan jammer. Bij parallel forceer je de spanning gelijk, dus als 1 paneel een hogere spanning zou kunnen leveren is dat dan jammer.

Op natuurkundige gronden denk ik dat parallel dan efficienter zal zijn, maar het rare is dat het minder gebruikelijk is. Dus ik zal wel iets verkeerd inschatten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aah zo, dus die dioden plaats je achter het mc4 Y splitter? En dan hoef je geen zekering te gebruiken?

Als je twee panelen parallel zet moet de bedrading geschikt zijn voor de kortsluitstroom van 2 panelen: De bedrijfsstroom is namelijk ongeveer 90% van die kortsluitstroom.

Mhh, zeker weten? Want het paneel zelf is ook maar berekend op zijn kortsluitstroom. Dus je kun je aansluitkabels wel geschikt maken voor 4x de kortsluitstroom (4 strings of panelen) maar als er dan een kortsluiting zit in het paneel zelf dan kan dus alle stroom ook richting dat paneel gaan toch?

Op natuurkundige gronden denk ik dat parallel dan efficienter zal zijn, maar het rare is dat het minder gebruikelijk is. Dus ik zal wel iets verkeerd inschatten.

Ik zou zeggen juist in serie. Minder stroom dus minder verlies. Goedkopere mppt nodig etc.
Om procentueel gezien hetzelfde verlies over de kabels te moeten hebben, moet de kabel kwadratisch dikker worden bij hetzelfde vermogen en lagere spanning.

Op zondag 1 december 2024 12:41:43 schreef InHogereSferen:
[...]
Mhh, zeker weten? Want het paneel zelf is ook maar berekend op zijn kortsluitstroom. Dus je kun je aansluitkabels wel geschikt maken voor 4x de kortsluitstroom (4 strings of panelen) maar als er dan een kortsluiting zit in het paneel zelf dan kan dus alle stroom ook richting dat paneel gaan toch?

[...]
Ik zou zeggen juist in serie. Minder stroom dus minder verlies. Goedkopere mppt nodig etc.
Om procentueel gezien hetzelfde verlies over de kabels te moeten hebben, moet de kabel kwadratisch dikker worden bij hetzelfde vermogen en lagere spanning.

In serie kan mits de mppt regelaar of pv omvormer hier geschikt voor is. Ik heb nu erbij een Victron mppt 250/85 hangen met 3 parallel x 4 panelen in serie. De 250v dc mag namelijk nooit overschreden worden ( worst case geven mijn panelen in de winter Voc 44 volt 176 Volt) anders had ik een 150V type genomen.

Verliezen kun je klein houden door bekabeling kort te houden en diameter voldoende groot.

Op zondag 1 december 2024 12:41:43 schreef InHogereSferen:

Ja, dat zijn argumenten de andere kant op. Waar ik aan dacht is dat het waarschijnlijker is dat 1 paneel minder stroom levert dan dat ie minder spanning levert.

Stel je hebt er 5 in serie, en 1 kan 20% minder stroom leveren (20% bedekt door vogelstront) Dan heeft de MPPT keuze tussen volle spanning en 20% minder stroom of 1 paneel minder, en volle stroom. Dat komt in dit voorbeeld precies op hetzelfde meer, dus zodra 1 paneel 21% minder dan z'n buren kan leveren gaat ie er helemaal uit bij serieschakeling!

Bij 5 panelen parallel zal die ene die 20% minder kan leveren de spanning een paar tienden volt omlaagtrekken, zodat de overall output van de andere panelen ook een paar procenten achteruit gaat. Tja. Dat lijkt me dus minder zwaar dan die hele 20% van de totale output bij dd serieschakeling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja voor als je verwacht vaak in de (gedeeltelijke) schaduw te staan lijkt het met wel beter inderdaad.

is de efficientie ook niet beter met 10panelen in serie zodat je dan van een 300V DC naar 230V AC moet gaan?
als een omvormer van 30V DC naar 230VAC moet gaan zullen de verliezen ook groter worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja, dat zijn zeker argumenten om toch "serie" te doen. Ik zat in ieder geval even over de efficientie van de productie van de panelen zelf te denken.

Op zondag 1 december 2024 17:09:03 schreef fcapri:
is de efficientie ook niet beter met 10panelen in serie zodat je dan van een 300V DC naar 230V AC moet gaan?
als een omvormer van 30V DC naar 230VAC moet gaan zullen de verliezen ook groter worden

Zolang je altijd maar onder max dc spanning van je omvormer blijft kun je net zoveel in serie zetten. Daarna maak je een nieuwe serie string aan met evenveel panelen als je naar parallel schakeling gaat.

Heeft je omvormer 2 mppt ingangen dan kun je beter de 2e string daar opzetten.

Nadeel van serie kan zijn dat 1 paneel in de schaduw de hele string prestatie naar beneden haalt.