Zitten deze aders lekker?

Op zondag 1 december 2024 16:44:45 schreef testman:
het woord is bijeenraapsel. heb er kasten bijgehad, n ouwe gare halyster met 400A voeding erop en geen platen meer over de zekering coupes. moest er een zekering gewisseld worden dan met handschoenen en de coupe niet laten stuiteren want dan had je n goede flits 8)7

Klinkt als nee bedankt haha

Op zondag 1 december 2024 17:34:42 schreef Toeternietoe:
Er is niets mis mee.
Voor de zekerheid moet je de technische documentatie er op na slaan.
Het bruggetje tussenin moet ook scheef gaan zitten, zo word elke ader stevig tegen de kooi aangedrukt
Verschillende aders in dikte en uitvoering kun je zo in 1 aansluitkooi goed bevestigen.

Nogmaals lees de documentatie. De draad moet een minimale dikte hebben, en een maximale.
En natuurlijk een momentsleutel gebruiken

Ok bedankt, goed om weten.
Ondertussen wel al stukjes 10mm2 bij gestoken van dezelfde draden dus identiek dezelfde diameter en zo zit het toch net wat lekkerder In 1 "holte" zogezegd snap ik het, maar met 2 holtes en dan 2 erg scheve plaatjes na elkaar zoals op mn foto vond ik het toch wat te extreem.

Op zondag 1 december 2024 17:46:46 schreef High met Henk:
[...]

De eerste die bij mij koperen strips of kabelogen vanaf m8 niet met een momentsleutel aantrekt is meteen de laatste keer dat hij mag komen..

Daarna is het klaar.

Ik heb het voor kruisvijzen van automaten nog nooit iemand zien doen, maar weet ook wel dat altijd zo zou horen.

Op zondag 1 december 2024 17:51:08 schreef Flashe30:
[...]

Ik heb het voor kruisvijzen van automaten nog nooit iemand zien doen, maar weet ook wel dat altijd zo zou horen.

dat word in het veld ook niet altijd gedaan bij mijn weten. gaat ook amper fout, beetje monteur heeft geen "kantoorhandjes" waardoor de schroeven nog 3 slagen kunnen en dus kunnen gaan etteren. bij kastbouwers word het wel gedaan, volgens de bijgeleverde rapporten. maar dat neem ik met een korrel zout. vanwege probleempjes met hoofdverdelers van 1000A en meer, losse schroeven kosten daar serieus geld, bij meerdere bouwers al gehad. evengoed hoor je na een nieuwe kast te hangen ook alles even na te trekken, en dat word wel vaker niet gedaan, iets met zeldzame ;) tijddruk enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bijkomend nog een muggenziftervraagje.

Ik ben aan het denken dat ik de bovenste aders beter links in het gat had geduwd ipv centraal, omdat dat plaatje erboven wat op een punt loopt in het midden en de ader dus nog meer bevangen zou zitten in een hoek. Of denk ik er te veel over na...

losse stukjes draad erin steken is een nogo, dat kan een keer loskomen en onderin de kast vallen. hier geen punt, maar als er rails ed onder zitten wil je dat niet.. een aftakblok is beter, en neem soepele draad, met aderhulzen. dat wringt minder op de automaten. doorgaans kan er een enkele 25mm2 in dat bovenste gat.

je gaat nu ook van de aardlek, maar de abb automaat en dan weer naar boven naar die 2 3 polige automaten. die linkse is 25A en de rechter is 40A, die 63A voeding is niet heel ruim lijkt me. met een verdeelblok kun je mooier verdelen. met automaten van hetzelfde merk nog mooier, 2 grote kamrailen erop en klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 1 december 2024 19:15:17 schreef testman:
losse stukjes draad erin steken is een nogo, dat kan een keer loskomen en onderin de kast vallen. hier geen punt, maar als er rails ed onder zitten wil je dat niet.. een aftakblok is beter, en neem soepele draad, met aderhulzen. dat wringt minder op de automaten. doorgaans kan er een enkele 25mm2 in dat bovenste gat.

je gaat nu ook van de aardlek, maar de abb automaat en dan weer naar boven naar die 2 3 polige automaten. die linkse is 25A en de rechter is 40A, die 63A voeding is niet heel ruim lijkt me. met een verdeelblok kun je mooier verdelen. met automaten van hetzelfde merk nog mooier, 2 grote kamrailen erop en klaar..

Als het bovenaan geweest was, had ik het inderdaad niet gedaan met losse stukjes. Maar in dit geval leek het me wel ok aangezien een dichte "U" maken van 10mm2 niet netjes lukte.

Ik volg volledig hoor met de verdeelblok en soepele draad, ga het ook zo doen maar daar was gisteren even geen tijd meer voor. Mn vorige kast daar ook zo gedaan, werkplaats thuis ook etc. Maar dit zijn voor mij ook allemaal extra klusjes, heb gewoon een vaste fabriekspost dus al die agri elektra enzo is vaak op zaterdag.
Ben zelf niet zo aan de kamrailen trouwens, er wordt veel te vaak nog eens wat veranderd en dan ben je de pineut.

Gisteren eens stroom gemeten op de machine die op die 40A zit, was rond de 20A en in volle belasting zal die niet over de 30 gaan. Idem voor die 25A, daar zitten wat ventilatoren op en die gaan ook nooit op 25A komen. Het lukt in die loods al altijd met 63A :)

Wat denk jij trouwens over mijn muggenziftervraagje van daarnet?

GJ_

Moderator

Op zondag 1 december 2024 17:46:46 schreef High met Henk:
[...]

De eerste die bij mij koperen strips of kabelogen vanaf m8 niet met een momentsleutel aantrekt is meteen de laatste keer dat hij mag komen..

Daarna is het klaar.

precies!