(BE) Hoofdautomaat 63A, moet differentieel dan 63A zijn of 80A?

Ineens nog een vraagje voor vandaag.

Thuis heb ik bv 3x400V+N 63A. Mijn aardleks zijn ook gewoon 63A rated. Mn collega wist me te vertellen dat de keurders in België daarover vallen tegenwoordig en voor bv een 63A kast een 80A diff willen. Klopt dit?

63A is voldoende. 80A zijn ook geen goedkope jongens.

dit is meer het 80% verhaal heb ik het vermoeden. ofwel een groep van 20A mag je maar op 80% belasten. dat geld voor de eindgroepen, niet de aardlek ervoor. als die de hoofdvoeding kan afschakelen is het goed. zo niet, voorbeveiligen of een zwaarder model erin steken. als je zonnepanelen hebt EN 63A voeding kan men met keuren daar dus wel over gaan vallen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 1 december 2024 12:35:58 schreef testman:
dit is meer het 80% verhaal heb ik het vermoeden. ofwel een groep van 20A mag je maar op 80% belasten. dat geld voor de eindgroepen, niet de aardlek ervoor. als die de hoofdvoeding kan afschakelen is het goed. zo niet, voorbeveiligen of een zwaarder model erin steken. als je zonnepanelen hebt EN 63A voeding kan men met keuren daar dus wel over gaan vallen.

In het geval van zonnepanelen begrijp ik het, heb een remautomaat in mijn kast zitten hiervoor. Anders moest de kast ook in 16mm2 uitgevoerd worden.

Op zondag 1 december 2024 14:22:55 schreef Flashe30:
[...]

In het geval van zonnepanelen begrijp ik het, heb een remautomaat in mijn kast zitten hiervoor. Anders moest de kast ook in 16mm2 uitgevoerd worden.

Er zijn twee dingen: Je hoofddiff (vaak 300 mA) en je secundaire diffs (vaak 30 mA).

Bij een 63A aansluiting kan er door je hoofddiff niet meer dan 63A vloeien. 63A is dus voldende.

Ik weet niet hoe zwaar de automaat van je zonnepanelen is maar stel even 16A. Deze zit aangesloten achter je hoofddiff maar voor je secundaire diffs. Dit wil zeggen dat de stroom die door je secundaire diffs kan lopen 63A van je aansluiting is + 16A afkkomstig van je zonnepanelen. In dat geval moeten je secundaire diffs dus 79A kunnen voeren, en heb je een 80A diff nodig of een remautomaat die deze 80A limiteert naar een lagere waarde.

ik heb gewoon 63A diffs op mijn 63A aansluiting. dat is het max dat de diff aankan, en dat is ook het max dat de aansluiting zal leveren.
een diff zal niet uitschakelen als er 70A loopt, dat zal de hoofdzekering dan wel doen

Op maandag 2 december 2024 07:12:24 schreef Harrie729:

Ik weet niet hoe zwaar je remautomaat is maar stel even 16A. Deze zit aangesloten achter je hoofddiff maar voor je secundaire diffs. Dit wil zeggen dat de stroom die door je secundaire diffs kan lopen 63A van je aansluiting is + 16A afkkomstig van je zonnepanelen. In dat geval moeten je secundaire diffs dus 79A kunnen voeren, en heb je een 80A diff nodig.

dat is fout.

de zonnepanelen hebben een groep van BV 16A en je huis aansluiting is 63A.
deze komen samen op een remautomaat en die zal WEER 63A zijn. dit is net om de boel af te remmen zodat je de kast niet zwaarder moet uitvoeren.

als je bv een 40A aansluiting hebt, en je kast is bekabelt op 40A (met diffs enzo), dan moet er een remautomaat tussen zodat je met de zonnepanelen niet boven de 40A kan.
als je een 40A aansluiting hebt, maar je kast en diffs zijn voorzien van 63A, dan mag je zonnepaneel groep van 20A er zo bij zonder remautomaat.

ik heb een 63A aansluiting links onder.
ik heb 5KW aan zonnepanelen op een 20A zekering. ik zou dus 70A per fase in mijn zekeringkast kunnen krijgen. daar is die niet op voorzien, dus zit er een remautomaat van 63A die de boel weer begrensd op 63A.
mijn 30mA diff verder is dus weer een 63A versie.

had ik geen remautomaat gehad, had alles erna op 80A moeten zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op maandag 2 december 2024 09:02:19 schreef fcapri:

[...]

dat is fout.

[bijlage]

Klopt ik was vanmorgen nog niet goed wakker heb mijn bericht aangepast.