Voeding TRS-80 RIFA vervangen

Kan ik in onderstaande voeding de RIFA's van 0,01µF vervangen door een 0,022µF? Ik heb even geen 0,01 liggen.
https://www.make-it.ca/trs-80-model-4-power-supply/

Op zich ziet alleen de 0,1 eruit alsof die ieder moment magische rook gaat produceren.

[Bericht gewijzigd door blanka op donderdag 5 december 2024 16:51:05 (27%)

Hangt er van af welke condensator die rifa's is. Afhankelijk van zijn functie en plaats in de schakeling kan dit wel of niet.

Ik zou gewoon wel de juiste waarden plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 5 december 2024 16:57:04 (16%)

Op donderdag 5 december 2024 16:55:59 schreef Ex-fietser:
Hangt er van af welke condensator die rifa's is. Afhankelijk van zijn functie en plaats in de schakeling kan dit wel of niet.

Ik zou gewoon wel de juiste waarden plaatsen.

Ik heb schema en plekken aangegeven, dus dat is te checken.

Als je in een netfilter de klasse Y condensatoren vergroot, dan vergroot je ook de stroom door het netfilter. Dat betekent dat je er een ferme prik van kan krijgen als je 'm toevallig niet aardt.

De klasse X condensator mag zonder meer verdubbelen in waarde.

Ze moeten allemaal vervangen worden. De Y'tjes gaan minder vaak stuk, maar gaan wel degelijk stuk op een gegeven moment.

Wat ik op die site bijzonder dom vind, is dat ze als vervanger een nieuwe papier-rifa aangeven. Ja, dat werkt, maar over 15 a 30 jaar heb je weer hetzelfde gezeik.
Beter neem je wat moderner spul (m.a.w. geen papiercondensator)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik doe voorlopig even alleen de X. Die heb ik liggen en die ziet er halfdood uit. Dank voor de info.

Sine

Moderator

Alle condensatoren tussen inkomende netspanning en aarde dienen (tegenwoordig) Y-class condensatoren te zijn.

Ofwel: Zeker niet vervangen door een random condensator uit je onderdelenbakje maar het goed type toepassen.

-edit-

Doe die kleintje zeker ook, want dat zijn de C's waarmee je kast onder volle netspanning komt te staan als je geen geaard stopcontact gebruikt.

Nog beter is natuurlijk gewoon goed vervangen, maar als je zit te popelen om met het ding te spelen kun je ze nog beter weg laten dat ze te laten zitten of te vervangen voor iets wat niet geschikt is.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 5 december 2024 17:20:45 (12%)

Op donderdag 5 december 2024 17:17:20 schreef Sine:
Alle condensatoren tussen inkomende netspanning en aarde dienen (tegenwoordig) Y-class condensatoren te zijn.

Klopt het dat het wel X-en waren? Er staat namelijk X op de RIFA's.

Sine

Moderator

Correct, in de late 70's dacht men daar nog anders over. (als er al Y-caps bestonden destijds?) Maar hier horen gewoon Y condensatoren in.

Hoeben

Golden Member

Waar zit je aarde in het schema? De condensator daaraan vervangen door een MKP Y condensator is het veiligst, een RIFA voldoet niet. Parallel aan de netspanning X2 (of X1).

En al die kleintjes zou ik ook vervangen door MKP van dezelfde steek en (wat hogere) spanning.

Die KEMETs die ze aangeven zijn gewoon RIFAs. Niet doen dus. Je wil niet weten hoeveel ik er al heb zien ontploffen, deze week nog. Zie mijn advertentie voor een Philips scope, ingeplugd en zap plof. RIFAs gaan ALTIJD kapot. De vraag is alleen wanneer.

Op donderdag 5 december 2024 17:44:06 schreef Sine:
Correct, in de late 70's dacht men daar nog anders over. (als er al Y-caps bestonden destijds?) Maar hier horen gewoon Y condensatoren in.

Kun je over de netspanning ook Y gebruiken, of moet dat weer X zijn?

Sine

Moderator

Die grotere capaciteiten zul je waarschijnlijk niet vinden in Y. Daar zou ik gewoon X2 voor nemen.

Hoeben

Golden Member

Ik heb er ook in Y liggen, die zijn er wel. Maar X is goedkoper. Beide zijn zelfherstellend. Ik zie geen probleem in Y toepassing op een X positie, maar nut heeft dat niet. Y is voor spanning naar massa/aarde. X voor over netspanning.

maartenbakker

Golden Member

Over de opmerking in de startpost... Elke condensator waar RIFA PME op staat, ziet er uit alsof hij elk moment kan gaan roken. Naar andere details hoef je dan niet meer te kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een bergje X1Y2 keramische condensatoren. X1 is een extra zware 'accross line' klasse, en die voldoet dus ook voor 'normaal zware' Y2 toepassingen.

Ik heb ze bij Sinuss/Farnell gehaald. Gewoon even 25 euro investeren in een setje van diverse waarden, heb je altijd de juiste liggen. Ze zijn uiteraard niet zo spotgoedkoop als sommige andere condensatoren, tussen de 1 en 2 euro per stuk is normaal.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!