Verschil tussen omvormer voor zonnepanelen en windmolen?

Wij hebben een windmolen staan en uiteraard zit daar ook een omvormer op. Dat werkt op zich vrij redelijk maar de MPPT is iets wat in ons geval toeren afhankelijk is. En de inverter belast dien gevolge soms wat onrustig.
Een PV omvormer zoekt volgens mij simpelweg het optimale punt waarbij het meeste vermogen wordt geleverd.

Iemand een idee wat er technisch voor verschil zit tussen beide, behalve de ingangsspanning (DC bij PV en AC bij wind).

De reden van de vraag, ik ben benieuwd of we ook een PV omvormer zouden kunnen toepassen als we een gelijkrichter plaatsen tussen de molen en een PV omvormer.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
benleentje

Golden Member

Volgens mij is het voornaamste verschil de snelheid van de MPPT regeling. Bij zonnepanelen gaat en kan dat heel snel. Bij windmolen is er veel meer massa in de wieken + generator en reageert daarom trager op veranderingen en de MPPT moet daar dus mee overweg kunnen.

Precies! Door het "opslagvat" van energie in de "bewegende massa" van de windmolen zal de (zonne) MPPT controller altijd zien dat als ie de windmolen vertraagt door "te veel" energie af te nemen, hij (even) meer energie krijgt. Hij zal dan tot z'n minimale spanning de boel vertragen en daar stabiliseert de boel zich dan eventueel terwijl de molen helemaal niet optimaal draait.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Een windmolen omvormer zal ook ingrijpen bij teveel toeren...
Dan klapt je windmolen namelijk uit elkaar, dus gaat de rem erop....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Paulinha_B

Honourable Member

Ik dacht dat de betere ontwerpen dat oplosten door de wieken uit de wind te draaien, daarmee ook tegelijk de torsiekracht op de mast verminderend; maar het ene ontwerp is het andere niet.

Verder helemaal akkoord met eerdere: de grotere massa en dus inertie van wieken plus alternator vereist een tragere reactie van de MPPT, die tenslotte een teruggekoppelde regeling is.

Op donderdag 5 december 2024 17:36:55 schreef High met Henk:
Een windmolen omvormer zal ook ingrijpen bij teveel toeren...
Dan klapt je windmolen namelijk uit elkaar, dus gaat de rem erop....

Tja, dat zou hij wel moeten doen ja. Maar laat dat nu net niet gebeurd zijn...

Op donderdag 5 december 2024 17:50:09 schreef Paulinha_B:
Ik dacht dat de betere ontwerpen dat oplosten door de wieken uit de wind te draaien.

Ook dit zou het originele ontwerp moeten doen. Maar pas na ombouw is het ook daadwerkelijk operationeel.

@Rew en Benleentje, bedankt voor de technische uitleg. Wat er dus gebeurd is dat de regeling de molen eigenlijk op zijn knieën trekt? Dan is dat dus geen optie. Ik zal de huidige regeling dan maar verder proberen te finetunen.

bij een windmolen is het belangrijk dat die op een goed toerental blijft draaien en dan kunnen solar inverters niet.

wat je wel kan doen, is een accu op spanning houden met je windmolen gelijkrichter en van die accu met een solar inverter netspanning laten maken.
als je het vermogen meet wat in de accu gaat, zou je het vermogen ook aan die inverter kunnen laten terugleveren. de accu buffert dan ook als de wind even wat wegvalt en dan weer terugkomt.

regelaars om van windmolen naar 12/24/48V... accu te gaan zijn er genoeg te vinden. goeie mppt regelaars van windmolen naar netspanning is een pak moeilijker. paar jaar terug had ik er gevonden in america maar die website is sinds een paar maanden terug offline gegaan.
het nadeel van die inverters was de 120V netspanning, maar een simpele transfo 110-230V loste dat ook op, komt immers AC uit. sindsdien nog niks gevonden die deftig lijkt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de suggestie maar om dit via accu's te laten verlopen is nogal omslachtig.
Tot op heden zijn vrijwel alle wind inverters van Chinese makelij. ABB heeft er ooit in het assortiment gehad maar die lijken niet meer beschikbaar.

benleentje

Golden Member

Chinees wil niet altijd zeggen allemaal slecht, er zitten zeker goede en hele goede tussen. Richt je daar dan op.

keebrev

Special Member

Op zondag 8 december 2024 14:36:39 schreef diode:
ABB heeft er ooit in het assortiment gehad maar die lijken niet meer beschikbaar.

ABB heeft ooit Aurora Power overgenomen. De Aurora PowerOne wind inverter was een gemodificeerde PowerOne pv inverter.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op zondag 8 december 2024 14:59:41 schreef benleentje:
Chinees wil niet altijd zeggen allemaal slecht, er zitten zeker goede en hele goede tussen. Richt je daar dan op.

Dat ben ik met je eens, maar zie ze maar eens te vinden. De spoeling wind inverters is een stuk dunner dan de zon inverters.

Op zondag 15 december 2024 14:19:14 schreef keebrev:
[...]

ABB heeft ooit Aurora Power overgenomen. De Aurora PowerOne wind inverter was een gemodificeerde PowerOne pv inverter.

ABB ben ik tegengekomen in mijn zoektocht maar die lijken nu alleen kleine (<7kW) of hele grote inverters te leveren.