Probleem spanning inschakelen stofafzuiging

Hallo iedereen,

In mijn schrijnwerkerij is er sinds kort een nieuwe stofafzuiging in gebruik genomen, Motor van 4kw op 400V (zie bijlage voor het typeplaatje).

De afzuiging startte direct en gaf telkens een foutmelding op mijn CNC machine welke 'onderspanning' aangeeft. Die melding komt er al in standby modus, dus zonder dat er iets op de cnc machine in werking is.

Door dit probleem is er een sofstarter geplaatst namelijk een Schneider ATS01N212QN. Nu volgt de foutmelding niet meer onmiddellijk, maar eens de motor van de afzuiging zo goed als op vol vermogen draait.

De aansluiting op het net is 3x230V 40A, en er is een autotransfo geplaatst naar 400V van 25KVA.

Wat kan ik doen zodat de spanning niet zoveel zakt tijdens de aanloop van de stofafzuiging?

Alvast bedankt.

benleentje

Golden Member

IS het wel de aanloop? Je krijgt de melding pas later en dat is de aanloop al zo goed als voorbij. Als de undervoltage melding blijft tijden het draaien van de afzuiging kan je dan de spanningen eens meten? De te lage spanning hoeft dan niet overal te zijn maar waar dat wel is kan je prima meten.

Ik bedoel na het aanlopen moet de te lage spanning weer herstellen als dat niet gebeurt dan is die afzuiging zo zwaar dat die al de spanning onderuit trekt en dan zal je kunnen meten of de overal zo is of maar op enkele groepen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 13 december 2024 21:57:54 (28%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Beetje vreemd dat de onderspanningsmelding komt als de ventilator op volle toeren draaid.
Dai is de inschakelpiek al achterwege.

In hoeverre is het erg, onderspanningsbeveiliging een stuk lager instellen.
Je zou een FO (frekwentieomvormer) kunnen proberen, die heeft een nog lagere inschakelpiek voor de ventilator, maar gezien je omschrijving van het probleem denk ik dat dat DE oplossing niet is.

Kun je anderom opstarten?
Eerst de afzuiging aan en dan je CNC machine?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zonder de softstarter kreeg ik de melding onmiddelijk, met de softstarter zitten hier een paar seconden tussen. nog net voordat het ledje aangaat op softstarter (full voltage).

Als ik de afzuiging eerst aanleg, en ik zet dan pas de cnc machine aan, geeft dit geen melding. Zelfs als de boorgroep of frees inschakelt op de cnc geen problemen.

Misschien een hele rare vraag; Is er inderdaad een lage spanning? Of verzint de CNC machine die melding?

Gr.

Erik

maartenbakker

Golden Member

Als er een lage spanning is, kan er ergens een slechte las of schroefverbinding in de installatie zitten.

Als er geen lage spanning is, zet de afzuiging misschien harmonischen op de voeding waardoor de CNC machine in storing gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Net eens gemeten aan de uitgang van de transfo, als de afzuiging aanloopt zakt de spanning tot 346V. En stabiliseert op 385V.
Als ik meet zonder belasting geeft die 393V.

Nog ter info, de vorige afzuiging had een motor van 3kw 400v, startte direct op en gaf nooit problemen.

Hoe is de motor aangesloten in ster of in driehoek, je moet in jou geval andersom denken. Je motor spoelen zijn voor230 Volt, die kan zonder de trafo gebruikt worden op een 3x 230 volt net in diehoek, de 400 Volt vanaf de trafo moet in ster aangesloten worden, anders wordt je motor in driehoek een 12 KW motor en overleeft dat niet! Dus controleer dat als eerste!!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op vrijdag 13 december 2024 22:47:25 schreef Hunebedbouwer:
Hoe is de motor aangesloten in ster of in driehoek, je moet in jou geval andersom denken. Je motor spoelen zijn voor230 Volt, die kan zonder de trafo gebruikt worden op een 3x 230 volt net in diehoek, de 400 Volt vanaf de trafo moet in ster aangesloten worden, anders wordt je motor in driehoek een 12 KW motor en overleeft dat niet! Dus controleer dat als eerste!!

Motor is aangesloten in ster.

Sine

Moderator

Op vrijdag 13 december 2024 22:45:42 schreef Oscr:
Net eens gemeten aan de uitgang van de transfo, als de afzuiging aanloopt zakt de spanning tot 346V.

Dat is inderdaad laag, en daar zal die CNC terecht over zeuren.

Nog ter info, de vorige afzuiging had een motor van 3kw 400v, startte direct op en gaf nooit problemen.

Nieuwe motoren moeten/zijn een stuk efficienter, maar hebben daarmee een nog grotere aanloopstroom, denk aan 9x In.
En aan de metingen te zien is de trafo of het voorliggende net een beetje 'zacht' waardoor de spanning onderuit gaat.

Kun je ook nog ergens meten aan de 220V? Ik ben wel benieuwd wat daarvan overblijft.

als de afzuiging aanloopt zakt de spanning tot 346V.

400-10% = 360V, idd te laag 380-10% = 342V, flirten met de grens

de vorige afzuiging had een motor van 3kw 400v, startte direct op en gaf nooit problemen.

Het vermogen van de autotransfo is te laag voor de 33% hogere belasting dan voorheen... en mss een modernere motor die nog hogere startstromen hebben

Je motor spoelen zijn voor230 Volt, die kan zonder de trafo gebruikt worden op een 3x 230 volt net in diehoek

+1

wrs trafo die wat onderuit gaat of de voeding heeft een wat dunne kabel icm de lengte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je ook nog ergens meten aan de 220V? Ik ben wel benieuwd wat daarvan overblijft.[/quote]

Zonder belasting 219V, in aanloop 194V,
Oo vol vermogen 213V.

Hierbij het typeplaatje van de transfo.

Sine

Moderator

Tja, je net kan het gewoon niet bijhouden, als je aan het eind van een kabel zit dan gaat dat extra hard met 127/220.

heeft je 230/400V trafo geen tabs erop zitten? vaak 3-5-10% tabs, maar dat is niet altijd zo.

je kunt nog eens meten in de meterkast waar de voeding binnenkomt. jij meten als een ander inschakelt. als je daar zeg 15V meer hebt zijn je eigen kabels vanaf de meterkast naar de werkplaats te dun.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 14 december 2024 10:11:06 (52%)

Sine

Moderator

Wellicht win je *iets* met het wisselen van tabs, maar daarmee wordt de stroom primair alleen nog maar groter.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 14 december 2024 10:15:04 (13%)

Op zaterdag 14 december 2024 10:13:56 schreef Sine:
Wellicht win je *iets* met het wisselen van tabs, maar daarmee wordt de stroom primair alleen nog maar groter.

als de melding maar niet terugkomt. als je een rij licht aanzet zakt de voeding ook wat in, of de boiler die inschakelt..

Op zaterdag 14 december 2024 10:09:48 schreef testman:
heeft je 230/400V trafo geen tabs erop zitten? vaak 3-5-10% tabs, maar dat is niet altijd zo.

je kunt nog eens meten in de meterkast waar de voeding binnenkomt. jij meten als een ander inschakelt. als je daar zeg 15V meer hebt zijn je eigen kabels vanaf de meterkast naar de werkplaats te dun.

Àan de meterkast is dit 204v bij aanloop en 214V op vol vermogen. Spanning zonder belasting is gelijk aan de tellerkast of in het atelier.

Op de transfo is niks te regelen.

Optie 1: Neem eens contact met je netbeheerder
Optie 2: Een frequentie omvormer
Optie 3: Afzuiging ombouwen op 3x220 met ster/driehoek
Optie 4: Verhuizen :(

Sine

Moderator

Ik twijfel of een ster-driehoek het beter gaat doen. De trafo lijkt ook het probleem niet, het achterliggende net kakt in.

Dus 1 of 2 lijken een optie. Of die softstarter nog wat tunen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op zaterdag 14 december 2024 10:35:43 schreef OXO:
Optie 1: Neem eens contact met je netbeheerder
Optie 2: Een frequentie omvormer
Optie 3: Afzuiging ombouwen op 3x220 met ster/driehoek
Optie 4: Verhuizen :(

Optie 5: Onderspanningsbewaking lager afstellen, of de tijd hierop wat langer afstellen.
(Is eigenlijk optie 1 is al een keer genoemd)
Optie 6: Eerst de stofafzuiging aanzetten en daarna de CNC machine. Deze optie is al getest en werkt volgens de TS.

Optie 3: vervalt. Met een (goed ingestelde) Softstarter heb je een betere controle over de aanloopstroom dan met een Ster-driehoek schakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Onderspanningsbewaking lager afstellen

Dat zijn parameters die door de machinebouwer zijn beslist... zou ik zelf niet aan morrelen, hoogstwaarschijnlijk zelf al niet mogelijk

Met een (goed ingestelde) Softstarter...

... en vooral de juiste softstarter
Veel types regelen blijkbaar niet over alle fasen waardoor ze weinig tot geen soelaas brengen.
Dat zijn de softstarters die gebruikt worden niet zozeer om aanloopstroom te begrenzen maar meer om een schok bij starten te voorkomen.
Als GJ langskomt kan die hier meer over vertellen

aanloopstroom dan met een Ster-driehoek schakelaar.

TS kon voorheen 3kW probleemloos DOL laten aan lopen.
In ster/driehoek is de huidige 4kW in ster nog 1,3kW... ik houd deze optie open

Edit: In op 400V of In op 230V in ster is gewoon hetzelfde, dus ster/driehoek is idd ook geen optie

Heb je al eens een zwaardere hoofdbeveiliging gekregen? bv van 3x25 3x35 naar de 3x40amp, en de voedings kabel nu aan de dunne kant is vooral als deze ver van de weg af komt. Het zelfde wat voor kabel gaat er naar je werkplaats.
wat zit er gelijktijdig op het net als je opstart? Probeer ook eens rechtstreeks zonder trafo de motor op 230Volt ,dan ben je de trafoverlies kwijt. De aanloopstroom uit het net blijft dan het zelfde 14Amp x de al geopperd x9=126Amp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Heb je al eens een zwaardere hoofdbeveiliging gekregen? bv van 3x25 3x35 naar de 3x40amp, en de voedings kabel nu aan de dunne kant is vooral als deze ver van de weg af komt.

Er is van netstroom naar 3x230 40amp gegaan een 10tal jaar geleden.

Het zelfde wat voor kabel gaat er naar je werkplaats.

Kabel die er ligt is 5g10m2, en is +- 40m lang. Hier hoor is verschillende meningen over. Waarschijnlijk net iets te dun?

wat zit er gelijktijdig op het net als je opstart?

Al getest met zoveel mogelijk uit, op een frigo en diepvries na.

[Bericht gewijzigd door Oscr op zondag 15 december 2024 19:49:24 (23%)