Ik heb een thuisaccu met geïntegreerde omvormer voor de zonnepanelen. Binnenkort krijg ik een tweede elektriciteitsmeter (secundair allocatiepunt sap).
De accu met omvormer heeft ‘slechts’ 1 uit-ingang voor het net. Nu heb ik het plan om overdag PV-energie zelf te gebruiken en het restant het net op te gooien middels meter A. Aan het eind van de middag/begin avond als de dynamische prijzen max. zijn wil ik de accu ontladen via meter B. Tevens in de nacht als de prijzen minimaal zijn wil ik de accu weer opladen via meter B. In de ochtend als de zon weer opkomt moet de accu/omvormer weer via meter A aangesloten zijn.
Nu zie ik dat sommige andere voor het schakelen tussen meter A en B deze schakelaar gebruiken:
https://hager.com/nl/catalogus/catalog/product/download/id/SFT440
Dit is een 4 polige 40A omschakelaar. Als ik de specificatie lees mag deze bij nominale stroom van 40A geschakeld worden. Mooi dat deze schakelaar dat hebben kan maar hoe fijn vindt de apparatuur dit die er achter hangt? Zo te zien is dit een mechanische schakelaar waarbij alle polen gelijktijdig geschakeld worden, netjes bij de 0-doorgang schakelen is er niet bij. Ook schakelvertraging wordt niet gespecificeerd.
Kan iemand overzien of dit voor problemen gaat zorgen, specifiek i.c.m. de omvormer en batterij management systeem?
Wellicht heeft iemand een betere optie die in een standaard groepenkast geplaatst kan worden? Bij voorkeur ook een schakeleenheid die elektronisch aan te sturen is.