Om-schakelen tussen 2 voedingsbronnen 230V

Ik heb een thuisaccu met geïntegreerde omvormer voor de zonnepanelen. Binnenkort krijg ik een tweede elektriciteitsmeter (secundair allocatiepunt sap).

De accu met omvormer heeft ‘slechts’ 1 uit-ingang voor het net. Nu heb ik het plan om overdag PV-energie zelf te gebruiken en het restant het net op te gooien middels meter A. Aan het eind van de middag/begin avond als de dynamische prijzen max. zijn wil ik de accu ontladen via meter B. Tevens in de nacht als de prijzen minimaal zijn wil ik de accu weer opladen via meter B. In de ochtend als de zon weer opkomt moet de accu/omvormer weer via meter A aangesloten zijn.

Nu zie ik dat sommige andere voor het schakelen tussen meter A en B deze schakelaar gebruiken:

https://hager.com/nl/catalogus/catalog/product/download/id/SFT440

Dit is een 4 polige 40A omschakelaar. Als ik de specificatie lees mag deze bij nominale stroom van 40A geschakeld worden. Mooi dat deze schakelaar dat hebben kan maar hoe fijn vindt de apparatuur dit die er achter hangt? Zo te zien is dit een mechanische schakelaar waarbij alle polen gelijktijdig geschakeld worden, netjes bij de 0-doorgang schakelen is er niet bij. Ook schakelvertraging wordt niet gespecificeerd.

Kan iemand overzien of dit voor problemen gaat zorgen, specifiek i.c.m. de omvormer en batterij management systeem?

Wellicht heeft iemand een betere optie die in een standaard groepenkast geplaatst kan worden? Bij voorkeur ook een schakeleenheid die elektronisch aan te sturen is.

mel

Golden Member

Voor de levensduur is het altijd beter om "stroomloos"te schakelen,dus zo veel mogelijk verbruikers uit, en niet alles onder volle belasting domweg omschakelen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je twee meters hebt en voor meter A heb je een vast contract en voor meter B heb je een dynamisch contract, dan zet je tussen meter A en meter B een variabele transformator, bijvoorbeeld een galvanisch gescheiden variac.
Zijn de tarieven voor meter A lager dan meter B, dan stel je de transformator zo in dat je vermogen via de transformator opneemt en teruglevert aan meter B en vice versa.
Dan hoef je niet te prutsen met omschakelen van accu's enz.

keebrev

Special Member

Op dinsdag 17 december 2024 06:45:00 schreef mel:
Voor de levensduur is het altijd beter om "stroomloos"te schakelen,dus zo veel mogelijk verbruikers uit, en niet alles onder volle belasting domweg omschakelen..

Volgens de omschrijving van Hager is dit een omschakelaar, die dit dus wel kan. Een standaard hoofdschakelaar van Hager, bijv. de SBN440, heet een lastscheider, en daar moet je dit soort kunstjes niet uithalen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op dinsdag 17 december 2024 11:24:12 schreef keebrev:
[...]
Volgens de omschrijving van Hager is dit een omschakelaar, die dit dus wel kan. Een standaard hoofdschakelaar van Hager, bijv. de SBN440, heet een lastscheider, en daar moet je dit soort kunstjes niet uithalen.

De omschakelaar uit mijn link kan het ook aan, daar heb ik geen twijvels over. Mijn twijvels gaan over hoe de apparatuur die er achter hangt er op zal reageren.

Op dinsdag 17 december 2024 10:15:04 schreef ohm pi:
Als je twee meters hebt en voor meter A heb je een vast contract en voor meter B heb je een dynamisch contract, dan zet je tussen meter A en meter B een variabele transformator, bijvoorbeeld een galvanisch gescheiden variac.
Zijn de tarieven voor meter A lager dan meter B, dan stel je de transformator zo in dat je vermogen via de transformator opneemt en teruglevert aan meter B en vice versa.

Ook heel interessant maar niet helemaal de bedoeling.

De SAP (meter B) en PAP(meter A) systemen mag je niet aan elkaar koppelen. Dus mijn idee met een omschakelaar is als dubieus maar de intentie is 100% verdedigbaar, mijn ‘all-in-one omvormer’ kan veel maar helaas heeft deze niet een aparte net uitgang voor de PV en accu gescheiden, dus dan moet je maar schakelen.

Bedenk me nu wel dat ik de EPS uitgang van de ‘all-in-one omvormer’ wellicht kan misbruiken om toch via een trafo/variac terug te kunnen leveren zonder gebruik te maken van de netaansluiting. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is, of de EPS ook werkzaam kan zijn terwijl alles nog aan het net hangt. Terug leveren via een trafo zal waarschijnlijk wel minder efficiënt zijn als via een omvormer, toch? Blijft het wel een interessante optie vinden. Ben nog niet heel gecharmeerd van het live schakelen tussen twee spanningsbronnen.

Bij die sbn440 is in een 3fase systeem niet gegarandeerd dat de nul voor en na-ijlt.

Ik doe overigens zonder extra sap met een dynamisch contract. Voor de lopende maand december staat er nu €12,30 op de teller, vorig jaar december was dat halverwege al €50,-.

Zelf heb ik voor werkzaamheden een Sontheimer Umschalter 63A 4-polig 22 kW Netz-0-Not ULO63/4T/NS/Z101/F976, Umschalter/Schwarz, 2x4x63 A.

Kun je ook in Krauss en Naimer variant krijgen.

Op dinsdag 17 december 2024 18:54:48 schreef Peter112:

Ik doe overigens zonder extra sap met een dynamisch contract. Voor de lopende maand december staat er nu €12,30 op de teller, vorig jaar december was dat halverwege al €50,-.

Zelf heb ik voor werkzaamheden een Sontheimer Umschalter 63A 4-polig 22 kW Netz-0-Not ULO63/4T/NS/Z101/F976, Umschalter/Schwarz, 2x4x63 A.

Het dynamisch tarief weet je dan goed te benutten, flinke besparing.
Ik ben nog lekker vollop aan het salderen nu het nog kan, ik speel bij quitte.

Waarom heb je een om-schakelaar nodig voor werkzaamheden? is een gewone hoofdschakelaar niet voldoende?

Op dinsdag 17 december 2024 10:15:04 schreef ohm pi:

Even wat anders...
Ik heb nooit begrepen hoe dat terugleveren precies werkt.
Als op het net 230V staat en je wilt 3000W terugleveren, wat voor spanning moet de omvormer dan leveren? Spanning moet uiteraard hoger zijn maar hoeveel precies?

EDIT: Kwestie van spanning verhogen zodat de kabelverliezen gecompenseerd worden tussen jou en de afnemer (buurman of wijktransformator),is het zoiets?
Dus spanning langzaam ophogen tot dat het gewenste vermogen bereikt wordt?

Op dinsdag 17 december 2024 20:56:45 schreef Bukkum:
Dus spanning langzaam ophogen tot dat het gewenste vermogen bereikt wordt?

Helemaal correct!
De impedantie van het lichtnet, omvormer, transformatoren en dergelijke beperken de stroom.
Als je bijvoorbeeld via een 240V, 3kW gloeilamp 3kW wil terugleveren, dan moet de voedende spanning 480V zijn. Van het teruggeleverde vermogen wordt 3kW omgezet in warmte en licht. De overige 3kW gaat het lichtnet in. Rendement is dan 50%. Bij een omvormer van zonnepanelen regelt de MPP tracker de teruglevering. Die houdt spanning en teruggeleverde stroom in de gaten en regelt daarmee de uitgangsspanning van de omvormer die iets hoger is dan de netspanning.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 17 december 2024 21:16:34 (59%)

Op dinsdag 17 december 2024 19:53:20 schreef Bukkum:
[...]

Het dynamisch tarief weet je dan goed te benutten, flinke besparing.
Ik ben nog lekker vollop aan het salderen nu het nog kan, ik speel bij quitte.

Waarom heb je een om-schakelaar nodig voor werkzaamheden? is een gewone hoofdschakelaar niet voldoende?

Ik heb mijn systeem zo gemaakt dat normaal als het grid uitvalt het licht gewoon aan blijft. Echter als ik werkzaamheden aan het system ga doen bv firmware upgrade ga ik tijdelijk terug naar grid only.
zoiets als onderstaand plaatje maar dan in 3fase uitvoering.

Terug leveren via een variac heeft nu mijn aandacht. Ik probeer in te schatten wat de risico’s zijn en hoe betrouwbaar dit te automatiseren valt. Variac mechanisch aandrijven met een regelaar zal goed te doen zijn, afstelbereik kan je ook mechanisch begrenzen. Verschillende beveiligingen kan je inbouwen: ingangsvermogen, uitgangsspanning, temperatuur, etc.

Systeem lijkt mij ook uit zich zelf stabiel. De variac heeft continue dezelfde versterking, toch? Dit bedoel ik uiteraard met vaste instelling. Ingang en uitgang zijn dan wel gescheiden middels andere meters maar beiden zitten opdelfde fase en zien daardoor ook dezelfde schommelingen in de spanning, in- en uitgang van de variac bewegen mee met elkaar.

Of is het in de praktijk niet zo eenvoudig, spelen er andere dingen een belangrijke rol, fase verschuiving door de variac, geen idee ben ook maar aan het brainstormen…

Met heel weinig weerstand in het systeem kan het wellicht lastig worden deze in te stellen. Ik heb nog nooit echt serieus met een variac gewerkt, geen idee hoe precies deze af te stellen zijn.

Op dinsdag 17 december 2024 23:05:25 schreef Bukkum:
Terug leveren via ........te stellen zijn.

Misschien veiliger om een scheidingstrafo te gebruiken en daar de optimale wikkeling van in de paktijk te bepalen?

sorry, ging wat mis, ik wilde deze regel nog toevoegen maar nu ben ik mezelf aan het quoten. Tijd om naar bed te gaan :)

[Bericht gewijzigd door Bukkum op dinsdag 17 december 2024 23:16:56 (69%)

Ik zou zeggen: niet aan beginnen. Dat krijg je nooit goed.

Er wordt wel vaker gevraagd hoeveel spanning er nodig is om terug te kunnen leveren. Maar zo werken omvormers niet. Die hebben een bepaald vermogen beschikbaar van de zonnepanelen en gebruiken een DC/DC Buck converter (H-brug voor AC) om dat vermogen naar het net te sturen. De spoelen in de buck converter zorgen er dan voor dat er automatisch de benodigde spanning ontstaat om de stroom de juiste richting in te sturen.

Als je dat wilt nabootsen met een variac dan heb je een uitdaging te pakken. Op beide netten verandert de spanning continu een beetje door wisselende belasting. Dat krijg je niet zomaar goed geregeld.

Zie https://www.ti.com/lit/sprabr4

Waarschijnlijk heeft de netbeheerder je snel in de gaten als jij op nr1 9 kw afneemt en bij punt 2 weer 8,8 kw terug duwt.

Bij mijn weten is het niet toegelaten om 2 elektriciteitsmeters in 1 installatie op te nemen.

Niet alleen omwille van de veiligheid, maar ook om fraude tegen te gaan, en laat dat nu net zijn waar jij mee bezig bent.

Op woensdag 18 december 2024 17:49:30 schreef subsonik:
Bij mijn weten is het niet toegelaten om 2 elektriciteitsmeters in 1 installatie op te nemen.

Twee meters op één aansluiting kan zeer zeker wel, en je kunt dan ook twee contracten afsluiten. Ik heb hier ooit naar geinformeerd bij de netbeheerder. Kosten liggen tussen de 500 en 1000 euro voor de aanpassing. Je betaalt dan ook extra meterhuur. Dit heet MLOA (meerdere leveranciers op één aansluiting)

Voorbeeld van Liander:

https://www.liander.nl/meters-en-meterstanden/extra-meetpunt-aanvragen

Niet alleen omwille van de veiligheid, maar ook om fraude tegen te gaan, en laat dat nu net zijn waar jij mee bezig bent.

Fraude? Jammer dat je niet de moeite neemt om de alle berichten te lezen maar wel de moeite neemt om mij van fraude te betichten.

Ik ben het terug leveren via een alternatieve route aan het verkennen, dit als alternatief om live te schakelen tussen twee voedingsbronnen. Maar ik val in herhaling…..

Op woensdag 18 december 2024 17:36:58 schreef Peter112:
Waarschijnlijk heeft de netbeheerder je snel in de gaten als jij op nr1 9 kw afneemt en bij punt 2 weer 8,8 kw terug duwt.

En waarom is dit relevant in dit verhaal? Heeft niks te maken met mijn plannen of vraggen.

Verder denk ik niet de netbeheeder er wakker van ligt. Situatie die je beschrijft hoeft trouwens ook niet persee illegaal te zijn, wel als je nr1 en nr2 rechtsreeks verbonden hebt.

Op woensdag 18 december 2024 00:45:50 schreef deKees:
Op beide netten verandert de spanning continu een beetje door wisselende belasting. Dat krijg je niet zomaar goed geregeld.

Zie https://www.ti.com/lit/sprabr4

Het ene net is de EPS die vanuit de accu gevoed wordt, waarom zou deze spanning variëren? Variatie op het andere net is wel aanwezig maar deze verloopt niet heel snel. Vermogen dat terug gestuurd moet worden mag ook wel variëren, daar zie ik geen probleem in.

De truc die ik beschrijf opent wel de weg naar fraude. Een belangrijke hindernis tegen dit soort fraude is de belasting. Je moet wel belasting betalen als je vermogen uit het lichtnet opneemt, maar je krijgt geen belasting terug als je vermogen aan het lichtnet levert. Als je een dynamisch contract hebt met hoge terugleververgoedingen, dan kan je in de dure uurtjes misschien met winst terugleveren via de meter waarop het dynamisch contract rust. Dat is fraude/diefstal.
In Bukkum's opstelling sluit je alles aan achter een meter en met de galvanisch gescheiden variac schuif je het opgenomen/teruggeleverd vermogen naar wens naar één van de meters toe.

@Ohmpi: Dat is geen fraude maar arbitrage. Hoewel dat misschien pas mag als het om miljoenen gaat in plaats van een paar tientjes (sarcasme-uit)

Op woensdag 18 december 2024 19:49:35 schreef KGE:
[...]

Twee meters op één aansluiting kan zeer zeker wel, en je kunt dan ook twee contracten afsluiten.
(...)

Op één aansluiting, ja, inderdaad. Maar twee meters in één en dezelfde installatie? Veel succes om dat gekeurd te krijgen :-)

Laat ik het dan maar over die andere optie hebben, die met een om-schakelaar.

Ik zoek een relais met 2 wisselcontacten, zoiets als deze:

https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/D710/5TT42070_DATASHEET_D…

Deze mag belast geschakeld worden tot 1200W, ik zou graag de volle 16A belast kunnen schakelen. Maar deze kan ik nog nergens vinden, iemand nog een suggestie?

mel

Golden Member

Meerdere kontakten parallel zetten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..