Epson H6510BD beamer

Hoi iedereen

Ik heb een Acer H6510BD beamer.
Deze had een defecte tunnel ventilator waardoor deze na het opstarten en perfect werkend na 5 minuten "ventilator error" gaf en zichzelf uitschakelde.

Ik heb de ventilator vervangen door het origineel model en deze blijft dit doen...

Wat heb ik nog meer gedaan....

1: temp sensor in de uitlaat van de ventilator getest en deze schakelt... Heb deze ook al eens overbrugt maar zelfde probleem.

2: Nieuwe koelpasta tussen lens en koelvin.

3:Nieuwe lamp.

Toestel start dus gewoon op. De 2 fans draaien en hoor je in toerental toenemen. Maar na ongeveer 5 minuten komt er op het scherm "ventilator error" ... Gaat de lamp uit en beginnen de ventilatoren op maximum te draaien voor ongeveer 20 seconden. Ook gaat de led van "TEMP" aan....

Iemand enig idee wat dit nog kan zijn?

Alvast bedankt.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Sorry is een Acer.... staat een epson printer naast :-)

ik neem aan dat ventilatie sleuven gelijk schoon zijn? ook die rondom de lamp zelf? als daar een temperatuur sensor te hoog aangeeft ben je er al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi de beamer is compleet schoon. Er is nergens een stofje te vinden

Als volgende stap controleren of er tacho pulsjes te vinden zijn op de PWM draden van de fans?
Dat kan met de scope, maar ook wel met een multimeter met frequentiemeting.

Lijkt erop dat het signaal van de temperatuursensor niet goed is, of niet goed wordt verwerkt. Wat voor een temperatuursensor is dat?

De enige die ik kan terugvinden is een Klixon (en deze schakelt.) Staat normaal gesloten en als je deze opwarmt dan gaat deze effectief open.
Maar bij het uitschakelen van de beamer zoals het nu is, blijft de klixon gesloten staan dus zit hij nog niet aan zijn temperatuur

fred101

Golden Member

Heeft die Klixon wel met de fan te maken? Want als hij normaal gesloten is moet de fan draaien en als hij heet wordt en dan open gaat zou hij de fan uitzetten, dat lijkt me onlogisch. Ik denk eerder dat de Klixon de lamp of beamer uitschakelt als de boel ondanks de fan te heet wordt. Ik zou eens met de scoop gaan kijken wat het circuit doet wat de fan aanstuurt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs