Aansluiten 2 apparaten - slechts 1 buis

Beste,

Ik zit met het volgende dilemma: ik wil in de keuken een stoomoven (16A) en een combimagnetron (16A) plaatsen. Er is nu maar 1 aparte groep dus 1 buis. In de meterkast is voldoende ruimte, er is een 3x25A aansluiting.

Kan je hier een fornuisgroep maken, die 2N en 2F door deze buis laat gaan, en in de keuken dan ipv een perilex dan een dubbel 230v stopcontact met gescheiden N voor de beide apparaten? Aarde is hier al aanwezig van een ander stopcontact (waar geen oven bij kan ivm max aansluitingen).

Volgens mij mag het niet, maar kan dit wel, klopt dat? BVD Chris

Sine

Moderator

Dat is wat viezigheid bij elkaar ... vooral die aarde jatten van weer een andere groep is wat mij betreft een no-no.

-edit-

Iets minder smerig, neem een 4~ alamat. En breng aarde, nul en twee fasen naar een setje WCD's voor je ovens. Elk WCD op een andere fase.

Dan heb je vier draden in een buis, dat is binnen de toegestane vulgraad en je mag het maximaal belasten.
Als bonus, je hebt twee zware lasten over twee fasen verdeeld.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 18 december 2024 23:40:44 (12%)

mvdk

Golden Member

Is er ergens een regel/voorschrift/norm/richtlijn die zegt dat je aan het eind van een buis waar draden voor een fornuisgroep door gaan, dat je aan het eind slechts één Perilex wcd mag plaatsen?
Twee perilex dozen/wcd's, en de stoomoven en de combimagnetron elk voorzien van een Perilex steker die elk op een ander stel draden zitten.
Als er toch aangelegd moet worden, kan die aarddraad toch ook meegetrokken worden?

Heb je ook een kruipruimte zodat er een leiding onderlangs kan ?
Of zit de keuken achter de meterkast zodat je achter de plint van de keuken langs kan?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Als er echt geen mogelijkheid is voor een 2e buis of kabel zou ik gaan voorat Sine zegt, 3p+n aardlekautomaat en 4 draden er in.
Ik zou er zelf liever blauwe C form op zetten in plaats van die perilex krengen als je geen gewone wil gebruiken.

anderzijds, gebruik je de oven samen met de magnetron? zou dat vlot op 1 groep zetten. een fornuisgroep is beter als een perilex maken voor 2 230V apparaten. als de buis maar 16mm is mag 400V niet eens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het lijkt de moeite te controleren wat de ovens trekken, en of dat niet gewoon goed gaat samen op 1 normale groep.

Een eigen groep is natuurlijk prachtig, maar de beveiliging spreekt pas aan bij 1,5x In en ovens in een niet-professionele setting zoals een woonhuis werken ook niet urenlang op vol vermogen. Waar zouden ze de warmte immers moeten laten?
Dat lijkt te verkiezen boven creatieve oplossingen.

EricP

mét CE

Als je er 5 draden in kwijt kan: maak er 1 3P+N zekering van, in de keuken 2x en 16A CEEform en sluit ze daar op aan. Qua vaste installatie is dat zelfs nog 'volgens het boekje'.
Als je er echt maar 4 draden in kwijt kunt: 3P+N zekering en dan 1 fase achterwege laten. In de keuken 2x een blauwe 16A CEEform.
Formeel 'moet' (als je de intentie hebt om aan een NEN1010 boekje te voldoen) je dan in de keuken 'onderverdelen', maar... waarmee dan? Nog een keer een paar 16A automaten? Voegt niks toe...

Het idee is natuurlijk dat je beide apparaten op een eigen fase zet. En daarmee zouden ze in principe een nul moeten kunnen delen.

Daarnaast, zoals reeds terecht opgemerkt... heb je beide apparaten tegelijk nodig? Als ik hier *alles* in huis tegelijk aan zet, dan zal er ook wel ergens een zekering uit vliegen. De laatste keer dat dat gebeurde was toen de buurvrouw ff een stroompje leende voor een stukje electrische heggeschaar en daarbij haar eigen verlengsnoer door knipte...
De combi magnetron / oven en de wasmachine delen een WCD (en daarmee dus ook een zekering). Zolang je de oven niet aan zet terwijl de wasmachine aan het opwarmen is, lukt dat prima. De oven wordt voor eten uitsluitend in de avond gebruikt (overdag nog wel eens een enkele keer om 2 componenten lijm sneller uit te laten harden op 50°C :) ), de wasmachine vrijwel uitsluitend in de ochtend omdat de 'droger', aka 'waslijn' overdag doorgaans beter werkt.

Dank allen voor het meedenken.

Ik ben n.a.v. de antwoorden toch gaan kijken of beide op 1 groep kunnen. Omdat ik 3x25A heb zou ik er ook een 20A automaat in kunnen zetten ipv een 16A

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op donderdag 19 december 2024 12:31:25 schreef Chriss66:
Dank allen voor het meedenken.

Ik ben n.a.v. de antwoorden toch gaan kijken of beide op 1 groep kunnen. Omdat ik 3x25A heb zou ik er ook een 20A automaat in kunnen zetten ipv een 16A

Zijn beide apparaten wel 16 Ampere?
Kijk naar de vermogens op het typeplaatje.

Het eenvoudigste is er een dubbele w.c.d. te plaatsen en beide apparaten niet tegelijk gebruiken.

Wat je in je openingspost schrijft kan wel, maar mag niet!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een andere mogelijkheid om gelijk tijdigheid te voorkomen is om er één bij de vaatwasser op te zetten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Omdat ik 3x25A heb zou ik er ook een 20A automaat in kunnen zetten ipv een 16A

Houd dan wel rekening met de doorsnede van je draden / kabel. Op de lengte die je gaat gebruiken, moet dat wel kunnen (16A in een woonhuis op 2.5mm2 gaat eigenlijk altijd wel goed... tenzij je heel ruim woont of je traject heel beroerd is.

Tevens ben je selectiviteit op de hoofdzekering wel een stukje verder kwijt. Met 16A is het 'redelijk zeker' dat de automaat waar die groep achter hangt eerder gaat dan de hoofdzekering. Bij 20A wordt het wat spannender.

Op donderdag 19 december 2024 08:41:54 schreef testman:
als de buis maar 16mm is mag 400V niet eens.

Eh? Van wie mag dat niet en waar staat dat? En als het inderdaad zo is, wat is dan de achterliggende motivering? Ik zie niet zo één twee drie waarom 400 Volt in een 16 mm buis per sé onveiliger zou zijn dan in een 19 mmm buis.

Edit: Je bedoelt waarschijnlijk dat er door een 16 mm buis geen 5x2,5² mag voor een drie fase aansluiting. Maar dat is dus wat anders dan geen 400 Volt.

Overigens zou ik me daar niet door laten weerhouden om toch maar een volledige drie fasen aansluiting naar de keuken te brengen. Als er niet te veel bochten in zitten en het is niet te lang krijg je vrij makkelijk 5x2,5² door een 16 mm buis. De NEN1010 is een richtlijn, geen wet.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op donderdag 19 december 2024 14:42:23 (37%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

De NEN1010 is een richtlijn, geen wet.

Het is zelfs niet eens een richtlijn...

Op donderdag 19 december 2024 15:01:25 schreef EricP:
[...]Het is zelfs niet eens een richtlijn...

En bovendien houdt die "richtlijn" of wat het dan ook is, geen rekening met de totale hoeveelheid stroom door de draden. Bij een drie fase aansluiting voeren er nooit meer dan drie van de vijf draden tegelijk de maximale stroom.

@Chriss66: Die buis, is die 16 of 19 mm?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

De buis is 16, de afstand is ongeveer 10 meter door de buis.

Er is geen andere WCD beschikbaar (vaatwasser-vraag) om bij te daarzetten. Het is de achterwand van de keuken waar deze ovens komen, de vaatwasser heeft een aparte groep in het kookeiland, en in het kookeiland zit ook een kookgroep waar de inductieplaat op is aangesloten.

In de meterkast heb ik ruimte voor extra groepen, en er is ook al een krachtstroom groep aangelegd die op dit moment nog niet wordt gebruikt, al lijkt mij dit voor 2 ovens wat te veel van het goede.

In de vorige situatie zat er een heteluchtoven en een magnetron op 1 groep. Nu wordt dat vervangen door een stoomoven en een combimagnetron. Die laatste is zwaarder dan de oude ‚normale‘ magnetron vandaar de wens beide een aparte groep te geven, ook omdat dit volgens mij voorschrift is (beide >2000w).

Op donderdag 19 december 2024 17:37:21 schreef Chriss66:
De buis is 16, de afstand is ongeveer 10 meter door de buis.

Er is geen andere WCD beschikbaar (vaatwasser-vraag) om bij te daarzetten. Het is de achterwand van de keuken waar deze ovens komen, de vaatwasser heeft een aparte groep in het kookeiland, en in het kookeiland zit ook een kookgroep waar de inductieplaat op is aangesloten.

In de meterkast heb ik ruimte voor extra groepen, en er is ook al een krachtstroom groep aangelegd die op dit moment nog niet wordt gebruikt, al lijkt mij dit voor 2 ovens wat te veel van het goede.

In de vorige situatie zat er een heteluchtoven en een magnetron op 1 groep. Nu wordt dat vervangen door een stoomoven en een combimagnetron. Die laatste is zwaarder dan de oude ‚normale‘ magnetron vandaar de wens beide een aparte groep te geven, ook omdat dit volgens mij voorschrift is (beide >2000w).

dat was zo, nu mag je een aparte groep volzetten tot 3600W. echter als je in huis eens rondkijkt zijn er vaak meerdere verbruikers die op 1 groep zitten welke niet samen draaien of aankunnen zonder dat de hoofdzekering eruit gaat. heb ook weleens een fornuisgroep gemaakt van een vaatwasser leiding, want dat was het enige aparte aan leidingen wat naar de kast liep. men dacht de gasleiding te gebruiken, maar aan de vele 90 graden bochten was niet gedacht. de vaatwas op de algemene groep bijgezet, daar was nog ruimte op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Wat zit er dan in die groep??
Of bedoel je dat er een 'extra' zekering in de zekeringkast zit?

beide een aparte groep te geven, ook omdat dit volgens mij voorschrift is (beide >2000w

Ik denk dat je beiden op een eigen zekering bedoelt. Maar afgezien daarvan: dat is volgens een norm en dat is dus geen wet. ALS je die norm al zou willen volgen, dan is dat van toepassing voor een 'nieuwe' situatie. Het zou wat worden als je alle huizen in Nederland ff zou moeten aanpassen als er iets in een norm verandert... Een deel zit hier nog in de 'oude' kleuren (jaren 50 bouw). En er zit zo her en der meer in een groep dan handig is voor de zekering. Dat zit al 50+ jaar zo. Elke ruimte die 'leeg' getrokken wordt, wordt aangepast aan wat handig is, met een schuin oog op NEN1010. Maar ook niet overdrijven...

Wat zit er dan in die groep??
Of bedoel je dat er een 'extra' zekering in de zekeringkast zit?

Ja idd er zit een extra zekering die nog niet gebruikt wordt

EricP

mét CE

Een 3P zekering is bij de meeste fabrikanten niks anders dan 3x een 1P zekering, alleen nu aan elkaar en de handles mechanisch verbonden. 3P+N zijn feitelijk 1 polige enkele zekeringen aan elkaar die een ding wat alleen schakelt mee nemen zodat je de hele groep inclusief 0 uit kunt zetten.

Bij onze oosterburen schakelt men geen 0. En voor iets 3-fase is het heel gebruikelijk om 3 losse enkelpolige automaten die niet eens gekoppeld zijn tegen te komen. Die kosten ook meteen een fractie van de 1P+N die we hier hebben.

Maar goed... mijn hint kwam uit de 3-fase hoek: als je er op een fatsoenlijke manier met 5x2.5mm2 mee naar de keuken komt, dan zou je er daar een paar WCDs op kunnen zetten. Dat je daar uiteindelijk maar 2x 1 fase van gebruikt... tsja...
Het kost wat meer ruimte in de zekeringkast, dat wel. Maar ik vind de oplossing minder smerig dan 2P+2N en de aarde bij de buren jatten (2P+2N is al smerig, de aarde bij de buren jatten is een no-go).
Slechts 2 fasen door de pijp halen (tesamen met een 0 en een aarde) is wat 'creatief'. Maar nog steeds te prefereren boven een aarde bij de buren lenen.

Duidelijk , bedankt voor de hulp.

Wat betreft de aarde, daarvan komen alle draden samen in de groepenkast, vandaar mijn aanname dat een aparte niet nodig zou zijn. Heb op de lts elektra gedaan, maar is al 50jr geleden, beetje roestig.

5 draden zou idd moeten kunnen, ik dacht alleen dat elke fase zijn eigen nul moest hebben en die niet mag delen, vandaar de gedachte naar een fornuisgroep in de groepenkast die uitkomt op 2x wcd in de keuken (als dubbele wcd met elk eigen fase en eigen nul).

EricP

mét CE

Tsja... In de zekeringkast zitten ook alle 0-en aan elkaar.
De aarde hoort bij die groep en dus bij de zekering die die groep beveiligt. Het wordt al snel onoverzichtelijk als je daar gaat rommelen. Een heel simpel iets zou zijn als je bijvoorbeeld de zekering uit zet om in die groep ergens een lampje op te hangen. De huidige heeft geen aarde aansluiting. De nieuwe wel. Er komt echter geen draadje uit de centraaldoos. Je haalt de aarde-draad-las uit elkaar om er een aarde draadje bij te klussen... En opeens krijg je een opdonder... van de aarde.

Het netfilter van een apparaat wat vanaf een andere zekering nog wel spanning heeft, zet de aarde op 115V als er geen stroom kan lopen. Dat is gewoon naar en een slechte manier van werken.

Dat elke fase een eigen nul moet hebben is natuurlijk onzin. Zo komt het niet bij je binnen. En het idee achter een 3-fase systeem is dat je met 1 draad extra (tov. 1-fase) het 3-voudige vermogen kunt transporteren: als de boel in balans is, dan loopt er geen stroom door de nul.

Bij zo'n fornuis automaat is het een ander paar mouwen. Daar heb je 2x een fase draad, maar wel van dezelfde fase. Ja, dan ontkom je niet aan een eigen nul per fase. Feitelijk heb je niks anders dan 2 enkel fase zekeringen die toevallig mechanisch gekoppeld zijn. Met een aardveter erbij, ontkom je dan niet aan 5 draden. Als je het op 2 verschillende fasen hangt, dan heb je ook 2 fasen draden, maar die kunnen een nul delen door het fase verschil.
Als je aan de NEN1010 zou willen voldoen, dan kun je dat 'splitsen' naar enkelfase met een onder verdeling. Maar ja... het is praktisch gezien niet erg zinvol om achter een 16A automaat nog een 16A zekering te zetten.
Vandaar mijn oplossing: als je er 5 draden in krijgt, maak dan 2 16A CEE form WCDs. De vaste installatie is dan in elk geval 'netjes' en er zit geen truc in. Dat je aan de stekker die je er in prikt slechts 1 fase aansluit... niks of niemand verplicht je tot wat anders. Zelfs 'goed vakmanschap' of 'we doen het altijd anders' niet.
Het enige... een wannabe vonkentrekker zou wel eens de weg kwijt kunnen zijn: ja, maar dat is een krachtstroomstekker en het is toch een normale oven!?