Geyer aardlekschakelaar

Hallo,

Wij gebruiken veel Geyer kasten, voornamelijk met houders voor meszekeringen, maar we hebben ook een kast met o.a. 3 stuks 63A/300 mA ALS er in, maar daarvan zijn er nu al 4 keer een kapot gegaan (1 positie voor de 2e keer).
Deze ALS en worden niet overbelast, er gaat max 40A doorheen van een zonnepanelen omvormer.
Toch gaat telkens een contact kapot (aan de voedings kant netjes 230 V t.o.v. 0 en aan de andere kant 80,nogwat VAC.) Nu als 4 keer in een jaar.
Kast hangt droog en gewoon in een grote schuur, dus niet onder extreme omstandigheden.

Is Geyer zo'n slecht merk of heben we gewoon heel veel pech met deze ALS'en?

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Geyer maakt ze niet zelf.

Heb je er al eens een opengemaakt om te kijken of je iets kunt ontdekken?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op vrijdag 20 december 2024 16:58:03 schreef Toeternietoe:
Geyer maakt ze niet zelf.

Heb je er al eens een opengemaakt om te kijken of je iets kunt ontdekken?

Nee, nog niet open gemaakt de andere 2 moesten retour, en we kregen vervangende exemplaren. Dat zal neem ik aan nu weer zo zijn.
Ze zeggen een eigen lijn te hebben.

https://www.geyer.nl/index.php?id=4

Maar of ze daar alleen een eigen label er "op plakken" of zelf echt produceren?

zit sinds 2009 in de PV.
benleentje

Golden Member

ALs ze al 4 keer kapot zijn gegaan wat hebben ze dan steeds moet schakelen en waarom moesten de ALS dan schakelen. Het is al erg vreemd als een ALS zo vaak moet schakelen.

Dat er maar 40A doorheen gaat maakt niets uit het gaat erom waarom en wat ze dan moeten afschakelen. Is dat een kortsluiting een aardsluiting?

Op vrijdag 20 december 2024 17:35:46 schreef benleentje:
ALs ze al 4 keer kapot zijn gegaan wat hebben ze dan steeds moet schakelen en waarom moesten de ALS dan schakelen. Het is al erg vreemd als een ALS zo vaak moet schakelen.

Dat er maar 40A doorheen gaat maakt niets uit het gaat erom waarom en wat ze dan moeten afschakelen. Is dat een kortsluiting een aardsluiting?

Ze hebben niet dat ik weet geschakeld, ze zijn gewoon kapot gegaan.
Er hangen daar 3 dezelfde omvormers naast elkaar met elk hun eigen zelfde type ALS.
Op een gegeven moment geeft de omvormer een storing (Grid fault) en dan meten we dus op de werkschakelaar een afwijkende AC spanning, en dan blijkt het voor de ALS nog goed en na de ALS niet meer goed.

zit sinds 2009 in de PV.
benleentje

Golden Member

Ze hebben niet dat ik weet geschakeld, ze zijn gewoon kapot gegaan.

Heel erg vreemd. Ik vermoed dat de ze van de langdurige stroom van 40A de contacten het al begeven hebben.

Zitten de draden aan de bovenzijde wel goed in de klemmen, of zijn deze zo lang aangepeld?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dit riekt naar china makelij, spul wat daarvanaf komt zonder EU specs gaat vaker op deze manier stuk. tevens herken ik de behuizing niet, weet dat ook grote merken bij elkaar inkopen. bijv siemens heeft dezelfde fabriek als typen 4P aardlekschakelaars van gewiss..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Enige keren dat ik een aantal automaten defect hebt zien gaan was na een kortsluiting. De automaten waren goed voor 20kA maar blijkbaar liep er tijdens de kortsluiting meer stroom dan 20kA.
Een automaat die met gewoon gebruik defect gaat is van slechte kwaliteit. 1 keer kan een productie fout zijn 4x dat kan gewoon niet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 20 december 2024 20:24:39 (26%)

EricP

mét CE

Wat vindt Geyer er zelf van? Ze hebben een NL vestiging en de site vindt dat ze erg goed zijn.

Joh, dat spul van jullie gaat stuk. Vertel me ff wat we verkeerd doen.
(En als je dat niet kunt, dan gebruiken we blijkbaar het verkeerde spul...)

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

, weet dat ook grote merken bij elkaar inkopen. bijv siemens heeft dezelfde fabriek als typen 4P aardlekschakelaars van gewiss..

De Siemens aardlekken komen uit de fabrieken van EATON in Oostenrijk.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 20 december 2024 22:12:35 (27%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op vrijdag 20 december 2024 22:11:43 schreef Toeternietoe:
[...]
De Siemens aardlekken komen uit de fabrieken van EATON in Oostenrijk.

dan komen die van gewiss ( iig bepaalde modellen ) daar ook vandaan. de behuizing is identiek.

Op vrijdag 20 december 2024 19:39:48 schreef Hunebedbouwer:
Zitten de draden aan de bovenzijde wel goed in de klemmen, of zijn deze zo lang aangepeld?

Draden zijn i.d.d. te lang aangepeld (niet mijn werk).
Er zitten per omvormer, dus ook per ALS 50A smeltzekeringen (max. 80% belasting) voor, en dat blijft ook gewoon heel.
de omvormers zijn 27 K per stuk, dus daar loopt net geen 40A bij maximale belasting.
alle aansluitdraden zien er ook (buiten te lang aanpellen) ook netjes en niet verkleurd uit.

Weet nog niet wat Geyer er zelf van vind, dit is net geconstateerd deze week, en iemand van kantoor gaat met Geyer in conclaaf.

De klant heeft er genoeg van die wil er een ander merk in.

zit sinds 2009 in de PV.

heb dit ook gehad met een 4 polige emat automaat 40A. daar liep een 30A aan PV over en was fase 3 van losgekomen uit de puntlas op het contact in de vonkkamer, ook die automaat was niet getript geweest. omdat de omvormer beveiligd is was er geen spoor van vonken te zien zelfs. de omvormer gaat plat bij teveel spanningsval. probeert dan nog 5x opnieuw te starten met vermogen langzaam op te bouwen en gaat dan in protect.

Sine

Moderator

De klant heeft er genoeg van die wil er een ander merk in.

Dat zou ook mijn vraag/oplossing zijn als dat spul blijkbaar onbetrouwbaar is.

Jinny

Golden Member

Het heeft een reden dat ik die zooi niet gebruik...

Gebruik A kwaliteit als je voor een klant lever...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Blijkbaar doet Geyer niet meer dan een naampje er op plakken, ik gok eens dat het stiekem ETI materiaal is.

Ik had voor dit topic overigens nog nooit van Geyer gehoord, en als ik hun catalogus bekijk lijkt het sterk op materiaal van 20 jaar geleden.

Op zaterdag 21 december 2024 11:49:26 schreef Sine:
Blijkbaar doet Geyer niet meer dan een naampje er op plakken, ik gok eens dat het stiekem ETI materiaal is.

Deze Eti lijkt er inderdaad wel heeeel veel op!
Dank!

Op zaterdag 21 december 2024 11:35:34 schreef Jinny:
Het heeft een reden dat ik die zooi niet gebruik...

Gebruik A kwaliteit als je voor een klant lever...

Tot voor kort gebruikten we van hen alleen de kasten met meszekeringhouders en overstroom automaten, en daar zijn nooit problemen mee geweest.

En als ik Eti zoek, dan vind ik er een (3x63/300 mA) voor net geen E75,00. bij n leverancier die vooral Emat en Chint levert, de zooi waar ik liever van weg blijf.
https://www.elektramat.nl/eti-aardlekschakelaar-4-polig-63a-300ma-type…

Goedkope troep dus?

zit sinds 2009 in de PV.
Jinny

Golden Member

Niet iets wat ik lever in ieder geval.
Iets te veel gevalletjes 'doet ut nie' meegemaakt bij klanten met dat type rommel.
Anderen geleverd en opgehangen, ik de rommel opknappen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

zelfde model aardlek als kopp heeft, dat zegt ook genoeg. dat merk is ook niet veel meer als china inkoop tegenwoordig.

idd kom je geyer niet veel nieuw meer tegen eigenlijk. dat oude spul nog weleens in veldkasten maar dan haalt het de 20 jaar zeker wel. hoewel weber spul uit die tijd ook weer op geyer spul lijkt. weber is inmiddels van hager..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 december 2024 15:48:25 (15%)

Kopp, ETI, Geyer, SEP. Ik heb ze allemaal al kapot zien gaan onder normale omstandigheden.

Met als dieptepunt ETI en Geyer waarvan er enkele in een nieuwe installatie al een gigantische spanningsval bleken te hebben of al kapot bleken te zijn bij installatie. Maarja, lekker goedkoop he? Ik probeer dat bij mijn nieuwe werkgever er nu ook een beetje uit te krijgen, stop met het kopen van rommelmerken. In eerste instantie is het bij aanschaf goedkoper maar op de duur krijg je er alleen maar ellende voor terug.

Geyer en ETI (zelfde fabrikaat) heb ik er vorig jaar op mijn vrije zondag 7 van kunnen vervangen omdat de aardlekbeveiligingen zover buiten spec's waren dat het niet meer voldeed. En dat was een kantoorpand dat het jaar daarvoor volledig opnieuw geïnstalleerd was.

mel

Golden Member

Ik weet het merk niet meer maar vroeguh waren er veel problemen met 3-fasen aardleks, geen idee waarom.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Emat, ook zo een beste.
Kost niks, is nog minder.
Afgelopen herfst bij een B&B was 50% vd aardlekken stuk.
Deed gewoon niks.
En dat is fijn als je iets runt met gasten.
Je bent namelijk wel verantwoordelijk.

revado

Honourable Member

Op maandag 23 december 2024 16:53:44 schreef Jinny:
Emat, ook zo een beste.
Kost niks, is nog minder.
Afgelopen herfst bij een B&B was 50% vd aardlekken stuk.
Deed gewoon niks.
En dat is fijn als je iets runt met gasten.
Je bent namelijk wel verantwoordelijk.

En Chint, ook zo'n mooie die PV boeren gebruiken.