Universele afstandsbediening IR-RF

Info: Universele afstandsbediening; SofaBaton U2, TV: LGOLED55B9SLA
Probleem: Sofabaton =IR, TV=RF
Vraag: is er een simpele manier om het IR signaal te vertalen naar RF,
Hierbij denk ik bv. aan een soort converter.

RAAF12

Golden Member

https://www.instructables.com/Convert-Your-IR-Remote-to-RF-Remote/

Maar echt simpel wordt het niet, de pulstrein ontvangen uit de IR AB en dan die moduleren op een HF drager (433Mc?) Twee losse afstandbedieningen zijn idd wat lomp maar wel functioneel.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Arco

Special Member

Marmitek doet dat bij hun IR extenders heel simpel:
De ontvangen ledpulsen worden direct doorgestuurd via RF (on/of keying) naar de andere zijde en dan weer terug van RF naar IR... :)

Er hoeft dan niets te worden 'vertaald'...

https://www.onetrade.gr/image/cache/catalog/marmitek-powermid-xl-onetrade-200x200.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De oplossing met het electronica project was ik ook al tegengekomen, maar dat gaat toch wel een beetje boven mijn petje.
De Marmitek zou mooi’ zijn, maar ik vraag mij af of het rf signaal uit de marmitek gelijk is aan het originele rf signaal.

RAAF12

Golden Member

Dat lijkt mij wel want er zijn zoveel afstandsbedieningen en protocollen over de wereld. Niets let je de Marmitek site te bezoeken en info in de grijze cellen te zuigen. https://marmitek.com/

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
revado

Honourable Member

TS wil, zover ik begrijp, een afstandsbediening met IR laten werken op een tv met RF.
En dat gaat niet met die die extender.
Nergens mee denk ik....
Een AB zoeken die RF is.

Arco

Special Member

Die Marmiteks zijn bedoeld voor IR AB die niet direct de ontvanger ziet. (andere verdieping of kamer)
Het RF signaal is zelfde als het IR signaal: voor direct gebruik is dat RF signaal niet bruikbaar als IR vervanger.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De TV gebruikt een RF ontvanger voor uitgebreide functionaliteit die wat minder handig is met IR. Ik neem aan dat er bijvoorbeeld iets van een touchpad op de AB zit.

Veel van dat soort TV's heeft ook gewoon een IR-ontvanger aan boord voor de normale bedieningsfuncties. Is dat geen oplossing? Ik ga nog even zoeken of ik er voor dit model wat over kan vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ondertussen nog een beetje gegraven, maar het is moeilijk om technische gegevens.v.m LG tv en afstandsbediening te vinden.
Ergens heb ik gelezen dat er gewerkt wordt met 2,4 ghz. Voor zover mijn kennis reikt is dat geen rif maar wel Bluetooth en dat veranderd wel een en ander.
Klopt dit?

maartenbakker

Golden Member

De frequentie zegt helaas niks over het protocol.

Heb je al ergens kunnen vinden of de TV ook IR ondersteunt? Bij Philips was dit doorgaans wel altijd zo en ik geloof bij Samsung ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Zo te zien heeft die LG een IR receiver, want compatibel volgens
https://www.sofabaton.com/products/x1s/compatibility/

Maar van de magic LG AB staat vermeld dat die ook met andere apparaten opzetbox, DVD player ect. kan worden gekoppeld. Dat 'magic' is de schudfunctie van de AB dan verschijnt er een pijl op het scherm.

De gebruiksaanwijzing van de TV staat ook online.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 21 december 2024 20:17:27 schreef evdj:
Ondertussen nog een beetje gegraven, maar het is moeilijk om technische gegevens.v.m LG tv en afstandsbediening te vinden.
Ergens heb ik gelezen dat er gewerkt wordt met 2,4 ghz. Voor zover mijn kennis reikt is dat geen rif maar wel Bluetooth en dat veranderd wel een en ander.
Klopt dit?

Zou best eens kunnen, de KPN afstandsbedieningen zijn ook BT, die kunnen ook een update krijgen vanaf de box.

Je koopt voor 2 tientjes een vervanger voor die LG met RF.

Ondertussen heb ik wat opzoekingswerk gedaan en het ziet er een beetje hopeloos uit.
Zelfs het elektronica-project "https://www.instructables.com/Convert-Your-IR-Remote-to-RF-Remote/" is niet bruikbaar. Dit is ook enkel bedoeld om een IR-signaal te verlengen (Zie Marmitek).
Een mogelijkheid om een IR-signaal te vertalen naar een bruikbaar RF-signaal is niet te vinden....
De SofaBaton U2 en ook de X1S zijn hier niet bruikbaar. Voor de LGOLED55B9SLA is dus alleen een RF gebaseerde afstandsbediening te gebruiken, niettegenstaande Sofabaton aangeeft dat hun afstandsbediening ook bruikbaar is voor LG-TV's, maar dus niet voor allemaal....
Daar gaat mijn idee om alle afstandsbedieningen te vervangen door één.

Arco

Special Member

Op zondag 22 december 2024 12:14:08 schreef evdj:
Niettegenstaande Sofabaton aangeeft dat hun afstandsbediening ook bruikbaar is voor LG-TV's, maar dus niet voor allemaal....

Dat klopt ook gedeeltelijk: alle basisfuncties zijn met de IR versie te bedienen, alleen de functies die 'extra' zijn (internet e.d.) niet.

In bijlage de gegevens van de specifieke afstandsbediening die ik gebruik. Hierin staat letterlijk dat deze afstandsbediening werkt met RF en niet met IR.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je vraagstelling veel verwarring zaait bij jezelf en bij de meedenkers of op zijn minst dat er langselkaar heen gepraat wordt. Je berichtkop en eerste vraagstelling komen niet met elkaar overeen.

Je berichkop (zoeken naar universele AB die IR en RF doet) is een goede vraag om mee te beginnen, maar de vraagstelling in je bericht is niet van toepassing: Oplossingen die IR naar RF omzetten of andersom, zijn eigenlijk altijd bedoeld om het signaal te verlengen, niet om het naar iets compleet anders om te zetten (IR en RF zoals door jouw TV gebruikt komen niet 1:1 overeen). Misschien is het te bouwen met een Arduino of Raspberry Pi, maar de kans op een kant en klare oplossing voor jouw specifieke geval is erg klein.

Verder is de AB van je TV uitsluitend RF maar zal de TV ook beperkt IR accepteren (nog niet gevonden maar wel zeer waarschijnlijk tenzij een gebruikelijke feature tegenwoordig wegbezuinigd is).

Stapje terug: Wil je met die ene AB alle functies van je TV kunnen bedienen of alleen de basis?

En welke andere apparaten moet je er allemaal mee kunnen bedienen?

Arco

Special Member

De behouden IR functie is ook van praktische aard:
De bluetooth AB moet ingeleerd worden op de TV en zolang dat niet gebeurd is kun je alleen met de IR werken...

Toegegeven: anderzijds is het zo dat ik de vraag gesteld heb omdat het allemaal niet helder was voor mij. Ondertussen zijn er toch al enkele vraagtekens weggewerkt. (Waarvoor dank aan de meedenkers!).
Blijft er toch nog een vraag over voor mij: indien het werkelijk zo is dat de TV beperkt IR signalen accepteert, waar kan ik dan de informatie vinden die dit bevestigd (of ontkent)? Het zou voor mij al heel veel helpen wanneer de basisfuncties bediend kunnen worden.
De andere te bedienen apparaten zijn allen IR gestuurd en zullen dus waarschijnlijk niet zo veel problemen geven.

RF betekent Radio frequentie. Dus dan wordt de data verstuurd dmv radiogolven.

RF kan van alles zijn. AM, FM enz. Frequenties kunnen variëren van 100kHz tot 10GHz. Maar frequentie alleen zegt niks over de data die wordt verstuurd.

Bluetooth en WIFI zijn ook RF varianten. Die werken op 2.4 GHZ (Wifi kan ook op 5GHz). Daarbij wordt er al vastgelegd hoe de apparaten met elkaar contact maken, maar dat zegt nog altijd niks over de data die wordt verstuurd.

En er zijn naast bluetooth en Wifi nog veel andere apparaten die op een eigen manier RF bedrijven, en die soms ook in de 2.4GHz frequentieband werken. Bijvoorbeeld autosleutels, draadloze muis enz.

Er is bedroevend weinig informatie te vinden over de RF communicatie die wordt gebruikt. Dus zelf een RF communicatie opzetten voor de hobby kan alleen als je zowel de ontvanger als de zender onder controle hebt. Een RF bediening bouwen voor een bestaand apparaat is volgens mij kansloos door gebrek aan informatie.

maartenbakker

Golden Member

Op zondag 22 december 2024 14:18:39 schreef evdj:
Toegegeven: anderzijds is het zo dat ik de vraag gesteld heb omdat het allemaal niet helder was voor mij. Ondertussen zijn er toch al enkele vraagtekens weggewerkt. (Waarvoor dank aan de meedenkers!).
Blijft er toch nog een vraag over voor mij: indien het werkelijk zo is dat de TV beperkt IR signalen accepteert, waar kan ik dan de informatie vinden die dit bevestigd (of ontkent)? Het zou voor mij al heel veel helpen wanneer de basisfuncties bediend kunnen worden.
De andere te bedienen apparaten zijn allen IR gestuurd en zullen dus waarschijnlijk niet zo veel problemen geven.

Het vinden van duidelijke informatie over vrij nieuwe modellen is vaak niet simpel. Wel kan ik in bij Aswo (onderdelenleveranvier) vinden dat er in dit type een "EBR87149001 PCB ASSEMBLY,IR KEY" zit, dus vermoeden dat hij iets met IR doet.

Aan de andere kant, geeft Aswo bij dit model alleen diverse Magic Remote types als optie, en geen vervangend (IR) type.

Dus geen duidelijkheid helaas.

Als je zelf of ergens in je omgeving een andere LG TV hebt met IR bediening dan zou je het met die AB kunnen proberen. Je zou ook diverse LG codes op je universele IR AB kunnen proberen.

Als hij nergens op reageert, heb je vermoedelijk pech :'(

In dat geval heb je een universele AB nodig die zelf IR en RF praat, of zou je achter een maatwerkoplossing aan moeten (makkelijkst misschien een Arduino koppelen aan een originele AB en dan software schrijven).

Fijn!, bedankt! Via de database van sofabaton zal ik waarschijnlijk wel een en ander kunnen vinden dat kan helpen!
Het “programmeren van de U2” zal nog even moeten wachten (vraagt wat ongestoorde tijd die ik nu even niet heb)

RAAF12

Golden Member

En een IR signaal is goed te zien als er een foto of filmcamera (smartfone) voor de afstandsbediener wordt gehouden. Bij mij gaat aan/uit via IR en stationskeuze via HF, en gebruik geen TV AB maar de witte Ruwido AB van de KPN die kent ook TV codes. Kijk eens op een LG forum er zal vast een oplossing zijn. Voordeel van RF is dat de TV box niet in het zicht hoeft te worden opgesteld.