Aansluiten condensator op motor

Goedenavond.

Allereerst even voorstellen; mijn naam is Berry en ik ben een hobby bierbrouwer. Ik heb het grootste deel van mijn brouwerij inmiddels geautomatiseerd door middel van een Raspberry PI en een aantal SSDs.

Een aantal jaar geleden kocht ik in een opwelling een motor om te zorgen dat ik de mout niet meer met de hand hoef te schroten of walsen. Helaas ben ik daarna een tijd niet meer in staat geweest om me met deze hobby bezig te houden, maar inmiddels wel weer.

Nu bekijk ik alleen die motor en die heeft ook een condensator. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik die aan moet sluiten. Wat ik inmiddels wel weet is dat de condensator er bij zit om de motor op gang te helpen, op basis van de typenummers.

Kunnen jullie me uitleggen hoe ik deze motor en condensator moet aansluiten op een normaal stopcontact (lees: fase, nul, en aarde?). In de bijlages staan foto's inclusief typenummers.

Alvast bedankt!

Je zult eerst met een ohmmeter moeten uitzoeken wat hoofd- en hulpwikkeling is.
Als een aardingschroef ontbreekt kun je die zelf maken met bv een kabelschoen onder een draadstang van de lagerhuizen

Een logische mogelijkheid is blauw = com, bruin = hoofdwikkeling en rose = hulpwikkeling... maar heel zeker eerst verifieren.

mel

Golden Member

En als het werkt, wel iedereen gaan proeven van je brouwsel :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ontzettend bedankt voor de snelle reacties.

Met het risico nu naar een bekende weg te vragen: hoe meet ik de weerstand van de wikkelingen? Ik heb een multimeter en ik kan natuurlijk een uiteinde op een wikkeling zetten, maar waar zet ik het andere uiteinde dan op? De bruine of roze draad? Of denk ik dan volledig verkeerd?

En vwb het brouwsel delen; met liefde. Daar is bier voor gemaakt ?

Er zijn 3 weerstands metingen nodig:
Blauw - Bruin = ?
Blauw - Rose = ?
Bruin - Rose = ?

Fantastisch! Ik zal het tweede kerstdag even meten en laat het weten. Dank je wel!

Ik denk dat OP een biertje schuldig is aan Revado!

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

:)

Ik drink alleen geen bier...
Maar dat is niet erg.

Dan zullen we ook langskomen zodat je niet meer alleen bent om te drinken :)

Als je meter de mogelijkheid heeft, meet dan gelijk even de capaciteit van de condensator even na. De capaciteit staat er niet meer op ,en het is geen nieuwe meer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Op dinsdag 24 december 2024 22:57:39 schreef OXO:
Dan zullen we ook langskomen zodat je niet meer alleen bent om te drinken :)

:)

Het lijkt al een 25+j oud 2ehandsje te zijn productiedatum 02/1996/ die niet in een droge/propere omgeving gebruikt/bewaard is, gezien de oxidatie

Aan de opdruk op de condensator lijkt die niet de originele te zijn, andere leeftijd.
De vereiste condensator is 3µf, maar op de condensator is net dat niet meer leesbaar.

Mijn achterdochtige broer merkte op dat de ganse opdruk in perfecte staat is, behalve dat hele kleine stukje waar de waarde van de capaciteit stond. Hier is de tekst volledig weg. Lijkt met opzet gedaan.
Toeval? Of gefoefel van de verkoper?

Wees toch maar des te voorzichtiger en meet vooral de capaciteitswaarde vooraleer hem aan te sluiten.

Een veel te grote permanent aangesloten condensator kan overstroom in de hulpwikkeling teweeg brengen. De inductantie van de hulpwikkeling trekt immers af van de capacitantie van de condensator. Dus kans op oververhitting.

Bovendien kan de spanning over zowel condensator als wikkeling dan flink groter worden dan de netspanning en doorslag van zowel spoel als condensator veroorzaken.
Denk er maar eens over na: Spoel+ condensator in serie op wisselspanning.