Aansturing voor 3 fase wasmachine motor met tacho

Ik heb voor een project een Indesit wasmachine bij grof vuil opgepikt, nu zit hier een driefase motor in. Bij de "oude" serie motoren neem ik dan een TDA1085C gebaseerde aansturing, maar dat gaat bij deze motor niet werken. Dit is de eerste keer dat ik met een FO bezig moet, alle hulp is daarom welkom.

Gegevens van de motor:

YXT220-2F(L) Centrifugeren: 195V 310Hz 220W 1,43A Wassen: 36V 10Hz 32W 1,53A Code: 160032901.01 / W10956897

Wie weet een betaalbare oplossing (FO) met tacho ingang ? Gezien het vermogen wil ik er geen zware en/of dure FO aanhangen. Wie heeft ervaring met de goedkope FO's uit China ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Deze heeft ook nog eens twee wikkelingen ... met afwijkende spanningen.

Je kunt proberen een enkelfasige FO (enkelfasige ingang) te vinden waarvan je de uitgangsspanning kunt verlagen.
Als een beetje afwijking door slip geen probleem is heb je de tacho niet nodig.

Al met al klinkt dat als een hoop ellende voor het hergebruiken van zo'n motor.

Al met al klinkt dat als een hoop ellende voor het hergebruiken van zo'n motor.

Weet ik, die serie motoren waren veel simpeler kwa aansturing.

Ik meet tussen de 3 aansluitingen 9,8Ω per fase. De motor heeft maar 5 aansluitingen waarvan 2 voor de tacho.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pamwikkeling

Special Member

Laag toerental 36V bij 10 Hz dit geeft een spanning/frequentie verhouding van 36/10 = 3.6
Hoog toerental 195V bij 310 Hz geeft een spanning/frequentie verhouding van 195/310 = 0.62

De uiteenlopende verhoudingen zouden normaal wijzen op twee verschillende wikkelingen.
Waarschijnlijk is het toch slechts één wikkeling en is de hoge verhouding bij het lage toerental te verklaren omdat men bewust een hogere stroom door de wikkelingen toelaat om de ohmse weerstand van de wikkeling te compenseren.

Een goedkope oplossing zou erin bestaan om een condensator aan de wikkeling te hangen en hiermee een derde fase te maken. Daarbij de motor wellicht aan te sturen met een trafo op een lagere spanning.

Het alternatief is een éénfazig frequentiesturing (550VA bouwgrootte ?) en hierin de spannings/frequentiekarakteristiek programmeren op 36V@10Hz en 195V@310Hz.
Je bent uiteraard niet verplicht om een tacho terugkoppeling te gebruiken.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Ik heb de 9600D-1T-00150G besteld

Mede omdat ik voor dit type een handleiding kon vinden.

Zodra ik de vfd heb ontvangen meldt ik me wel weer.

Inmiddels heb ik de Chinese VFD (750W), die bijna net zo groot is als de motor, ontvangen en aangesloten, er zit een uitgebreide engelstalige handleiding bij die ik nu aan het doorspitten ben. De motor draait inmiddels wel.

Het het met deze FO nog steeds mogelijk het lage en het hoge toerental te selecteren ?

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ja, je kunt een V/F (voltage/frequentie) curve instellen. De gelinkte .pdf is niet kompleet, het bijgeleverde boekje is uitgebreider.

Ik heb inmiddels een pdf (10Mb) gevonden die gelijk is aan het boekje, bovenstaande komt hieruit.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 27 januari 2025 16:17:05 (44%)