lcd op arduino

Hoi
Ik heb nog een oud LCD gevonden dat ik eens wil aansluiten op een Arduino -Nano maar ik weet niet goed hoe.
Het betreft een Winstar WH1602A-NBA--JS. Op pin 15 en 16 zijn geen pennen gesoldeerd maar ze zijn wel aangesloten op de PCB.
Mocht iemand me op de goede weg kunnen zetten zodat ik het zelf niet allemaal moet uitzoeken: Alvast bedankt.

Gewoon een standaard 16 kar twee regel display dus.

Eerste link in google

tweede link

Aansluit tabel:

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als er geen pennen zitten op 15 en 16 heb je een niet verlicht display te pakken. Het grote merendeel is HD44780 compatibel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je kunt het display aansluiten met 8 datalijnen, of met 4, zolang je de software goed instelt (ik ga er vanuit dat je de Arduino LCD library gebruikt).

Pin 3 krijgt een instelpotmeter tussen de 5V en ground voor het instellen van het contrast. Maak niet dezelfde fout als ondergetekende, vele jaren geleden, door te zoeken waarom het niet werkt terwijl die potmeter helemaal verkeerd staat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bedankt voor de antwoorden.
Waarom is er eigenlijk een verschil tussen 4 en 8 datalijnen?

mel

Golden Member

4 datalijnen, samen met de controlelijnen, kunnen van een standaard 8 bits i/o poort komen, 8 datalijnen is meestal geimplementeerd met de busstructuur.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

HD44780 en arduino in een zoekmachine en je hebt meer info dan je ooit nodig zult hebben.

Paulinha_B

Honourable Member

Op vrijdag 27 december 2024 09:38:24 schreef hast66:Waarom is er eigenlijk een verschil tussen 4 en 8 datalijnen?

De chipset kan zowel met 4 bit als met 8 bit bedreven worden. 8-bit is simpeler te programmeren en is iets sneller, maar dat is weinig relevant. 4-bit heeft het voordeel dat er 4 cpu-pennen niet nodig zijn voor de lcd en dus voor iets anders kunnen dienen.

De vier bits mode kun je gebruiken als je het lcd wilt combineren met een I2C i/o expander. De PCF8575. Dan heb je vier bits voor de data en en de overige vierbits voor de display besturing. Je kunt het display dan uiteindelijk aansturen met I2C. En dat kost maar drie bitjes uit je cpu i/o poort.

De acht bits mode gebruik je bij een 8 bits busstructuur. Direct op de cpu dus.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..