leuk leesvoer... troubleshooting high power underground cable

joopv

Golden Member

Ik zat wat cdrw's met backups door te bladeren en op een backup uit 2001 zag ik dit verhaal.

Het verhaal zwerft nog steeds op internet rond zie ik.

I thought, I thought of everything
fatbeard

Honourable Member

Zeer interessant verhaal.
Ik geloof dat wij daarom al dat soort leidingen in de lucht hebben hangen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pamwikkeling

Special Member

He looks kinda like a red neck RWK (Jesus in a hard hat with
a Harley belt buckle).

Mag ik "RWK" vertalen als real world knowledge ?

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
mvdk

Golden Member

Op vrijdag 27 december 2024 10:31:47 schreef fatbeard:
Zeer interessant verhaal.
Ik geloof dat wij daarom al dat soort leidingen in de lucht hebben hangen...

Nou...
In de USA hangt er meer in de lucht dan bij ons. Bovenin 220kV, daaronder 13kV, daaronder laagspanning, (de stroomsoort die bij huishoudens word afgeleverd) daaronder telefonie, daaronder, je kan er net niet bij met je handjes, kabelTV.
In Nederland hebben regionale en stedelijke bedrijven bijna alles ondergronds, TeNNeT word steeds meer verzocht/gedwongen om verbindingen ondergronds te maken.
Een van de eerste 150kV verbindingen in ons land was de lijn Den Haag - Rotterdam. Ik kan zo gauw de website niet vinden, heb iets anders gelinkt:
https://www.hoogspanningsnet.com/wp-content/uploads/De-Grootsche-Gedac…
Die RTD - DH verbinding is aan het begin en tijdens WW2 aangelegd volgens ongeveer de in dit topic genoemde technologie. De kabel ligt er nog, maar is buiten gebruik gesteld. Zal iets te maken hebben gehad met de aanleg van de aansluiting van de A16 (De Groene Boog) aan de A13. Ook de karakteristieke gebouwtjes met de hogedruk tanks langs de A13 zijn verdwenen. Tegenwoordig word er XLPE of iets vergelijkbaars gelegd. Voor HVDC, bijvoorbeeld de NorNed kabel is weer teruggegrepen naar papier/olie. XLPE en gelijkspanning geeft toch nog wat problemen, dacht ik.

Nog even over die DH - RTD lijn: omdat die lijn in de oorlog werd aangelegd, zijn er een stuk of wat onderzoeken over gepubliceerd. Afstudeer scripties en hoe noem je dat. Onderzoek richtte zich op het vermoeden van collaboratie. Daar was geen sprake van. De toenmalige directeur van GEB Den Haag was er alles aangelegen om het licht in de stad aan te houden. Zo ergens in 1936 begonnen de plannen, eerst zelfs het plan om een eigen centrale aan de Nw Waterweg te bouwen.
Maar ik dacht dat ik dit verhaal nu al voor de derde keer hier op CO vertel, zal eens zoeken.

Interessant, dank je!

Op vrijdag 27 december 2024 10:35:47 schreef pamwikkeling:
[...]

Mag ik "RWK" vertalen als real world knowledge ?

He looks kinda like a red neck RWK (Jesus in a hard hat with
a Harley belt buckle). [RWK is Bob Kerns, an ex-Symbolics person,
6'7" tall, skinny, bearded. -- DLW]

Dus, van mij mag je, maar ik ga er niet over. En ik denk dat Bob Kerns wellicht eigenlijk Robert Kerns heet.
Zou het deze persoon zijn? https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Kearns

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)