isolatieweerstand / meggeren meter

Janballeman

Golden Member

Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg en hulpvaardigheid.

Ik heb meerdere kabels gecontroleerd op zolder (daar lopen alle kabels langs), maar het is daar een grote chaos. Mijn ervaring is dat dit een tijdrovende klus zal worden om het te herstellen. Ik heb daarom voorgesteld om de hoofdgroepen opnieuw aan te leggen en de zolder volledig te renoveren. Immers, gezien de huidige staat van de bekabeling, wil ik toekomstige brandrisico's uitsluiten, en niet voor me opnemen.

Ik weet niet hoe die scope keuringen gebeuren, wordt de volledige installatie getest of is het steekproef gewijs? Indien de volledige installatie gescreend is geweest moet je je toch enkel concentreren op je afkeur?

Indien niet volledig getest zou ik toch overwegen om eens een installatietester te huren om voor jezelf (of het bedrijf waarvoor je werkt) een volledige analyse te maken en alles in kaart te brengen. Die fluke 16XX serie is een compleet en eenvoudig te bedienen toestel, je gaat er enorm veel tijd mee winnen.

Janballeman

Golden Member

Het gaat me er meer om dat er naar mij zal worden gewezen als het in de toekomst of een keer daar misgaat. Dan ben ik degene die daarvoor verantwoordelijk wordt gesteld. Ik denk dat de keurmeester die zolderruimte niet heeft gezien, want anders was het zeker afgekeurd. Nu ligt de bal bij de eigenaar. Of fatsoenlijk laten aanleggen of een handige Harry vinden die toevallig een uitkering ontvangt en geen verantwoording kan nemen?

Op maandag 13 januari 2025 14:10:15 schreef Janballeman:
Het gaat me er meer om dat er naar mij zal worden gewezen als het in de toekomst of een keer daar misgaat. Dan ben ik degene die daarvoor verantwoordelijk wordt gesteld.

Ik weet niet wat uw rol is in deze, maar volledig verantwoordelijk gesteld worden voor een installatie die jij niet hebt geplaatst daar moet je je echt geen zorgen om maken (in Belgie toch niet).

Ik ben in een ver verleden ook nog zelfstandig installateur geweest (vooral huishoudelijk) en heb regelmatig gewerkt aan installaties die alles behalve conform waren aan het AREI. De werken die ik uitvoerde aan niet conforme installaties werden voldoende gedetailleerd in een bestek (offerte) waar naar verwezen werd in de daarop volgende facturatie na de werken.

De werken die je zelf uitvoert zijn dan liefst op zijn minst toch uitgevoerd volgens de regels van goed vakmanschap.

evelo

Golden Member

Een niet-conforme elektrische installatie betekent niet automatisch dat je niet meer verzekerd bent.

De verzekeraar moet nog altijd het oorzakelijk verband aantonen tussen de oorzaak van een brand/ongeval en een elektrische niet-conformiteit indien die niet wenst over te gaan tot vergoeding van de schade.

Dat de isolatieweerstand van pakweg een buitenlamp te laag is dat is niet noodzakelijk een oorzakelijk verband met bijvoorbeeld een brand dat kan bewezen worden.

Dat er geen enkele differentieelstroominrichting 300mA in de installatie aanwezig is dat is wel een oorzakelijk verband dat kan bewezen worden.
En dan mogen installateur en keurder het gaan uitleggen voor de rechtbank.

Uiteindelijk zijn keuringen(en bijhorende normen) een vorm van risicoanalyse gericht op veiligheid, gelijkvormigheid en bedrijfscontinuïteit. Geen 100% garantie maar wel een financiële no-brainer als je denkt aan alle ongevallen en bedrijfsstilstanden die daardoor niet voorvallen.

High met Henk

Special Member

@evalo: keuringen worden niet alleen bij bedrijven opgelegd.
Ik ben bang dat mijn verzekeraar straks ook scope 10 en 12 gaat eisen....

Derhalve overweeg ik zelf sprinkler installatie op te hangen op bepaalde plekken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Moet een sprinklerinstallatie dan ook niet gekeurd worden? :)

Branddetectie in ieder geval wel voor nieuwe gebouwen. En keuring volgens norm van branddetectie is nog een stuk ingewikkelder dan die van elektrische installaties.

En in het geval dat een sprinklerinstallatie ooit eens zijn werk moet doen (of de brandweer) dan zit je ook nog eens met vervuild bluswater wat je niet mag lozen in de riolering of in je tuin.