Hey,
Kan iemand me een ADC-chip aanraden? Requirements:
- 4 analoge inputs
- >=12 bit
- Kan meer dan 500 samples per seconde nemen (van alle kanalen samen = 4x>500)
- SPI interface
- Arduino-library beschikbaar
Heeft er iemand suggesties?
Hey,
Kan iemand me een ADC-chip aanraden? Requirements:
- 4 analoge inputs
- >=12 bit
- Kan meer dan 500 samples per seconde nemen (van alle kanalen samen = 4x>500)
- SPI interface
- Arduino-library beschikbaar
Heeft er iemand suggesties?
Special Member
Dat kunnen de meeste microcontrollers toch wel?
Klopt maar ik heb er de pinnen niet voor vrij dus ik wil een aparte SPI ADC gebruiken.
Honourable Member
ADS101x? Alleen weet ik niet of die de gevraagde snelheid haalt. Maar deze chips doen wel I2C dus connectiviteit met Arduino is probleemloos.
Dankjewel voor de suggestie. Ik wil specifiek de SPI-bus gebruiken wegens de snelheid en omdat de I²C-bus al in gebruik is voor een display en SD-kaart. Dat wil ik gescheiden houden van de ADC.
Ik heb m'n vraag es in ChatGPT gegooid, die raadt de ADS1256 aan.
Based on your requirements, I recommend the ADS1256 from Texas Instruments.
Here’s how it meets your needs:
- Channels: 8 differential channels, or you can use 4 differential pairs, effectively using 4 channels in single-ended mode.
- Resolution: 24-bit (but can be configured to operate at 16-bit resolution if needed).
- Sampling Rate: Up to 30,000 samples per second (30k SPS), much faster than the ADS1115, and capable of handling high-speed applications.
- SPI Interface: Uses SPI for communication, which is ideal if your project needs SPI communication.
- Arduino Library Available: There are existing libraries available for the ADS1256 for use with Arduino.
Iemand ervaring met deze ADC? Zijn er speciale zaken om rekening mee te houden?
Special Member
omdat de I²C-bus al in gebruik is voor een display en SD-kaart.
I2c voor een SD card??? (hoe doe je dat? SD is SPI)
Voor display is i2c ook geen beste keuze, is erg traag...
Moderator
Hoe traag dat mag zijn ligt natuurlijk een beetje aan het display, een 2x16 heeft geen turbo nodig.
Een ADS1256 heeft wel een nadeel, de prijs.
SD-kaart is inderdaad SPI. Het display is I²C en mag best traag zijn, 100ms update is ruim. 't Is enkel voor tekst.
Wat bedoel je trouwens met SIP in de titel? Ik ken dat als Single Inline Package, dus alle pootjes op een rij. Het lijkt me stug dat je een ADC in dat soort behuizing kan vinden.
@sparky hieronder: Ohhh! Hele topic doorgelezen en nog begreep ik de SIP in de titel niet.
[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 4 januari 2025 10:28:08 (21%)
Dat zal wel SPI zijn met een typfout.