Onbekend meet ding

RAAF12

Golden Member

Idd geen diode maar een composite R. zwart-bruin-zilver de rest is (voor deze oogjes) niet te lezen. Heerlijk zo'n zoekplaatje zonder zelf even wat voorwerk te doen. Dit was lichte ironie...
Hmm, vandaag even de z vier keer getriggerd, wonderlijk.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Het is dus in feite 3 weerstanden in serie waar dan over de 56 ohm de meter wordt aangesloten. Dat geeft dan een 5x verzwakker. Maar voor wat? Het is geen HV of RF constructie.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 3 januari 2025 14:40:39 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Die rode draad geeft een indicatie dat het 'heet' of '+' is. Banana weer iets tijdelijks even aansluiten. Een 'meter' met hoge ingangsweerstand cq. Zi even termineren naar 56Ω ?

BTW. Duitse coax voor TV antenne gebruik was ooit 60Ω (rond 1963)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
EricP

mét CE

Iets uit de 60-er jaren? Of wellicht al 70-er?
RF was 'toen' iets anders dan 'nu'. AM radio in de kHz-en was normaal. Bij dergelijke golflengten worden dit soort 'adapters' ook een stuk minder 'kritisch' zeg maar.

Op zich nog wel interessant: 2 zwarte draden aan wat we op het moment als 'ingang' beschouwen. Blijkbaar (?) zijn die uitwisselbaar. Een rode en een zwarte bij wat wel als uitgang beschouwen. Geen idee of die uitwisselbaar zijn en dat het alleen een indicatie voor 'uit' is of dat ze toch verschillend zijn.
ALS ze verschillend zijn, wat is het nut van de verschillende weerstanden dan als het bij 'dubbel zwart' blijkbaar niet uit maakt? 2 identieke is in productie toch makkelijker. Of... zou dat er weer mee te maken kunnen hebben dat 'men' met 2 ongelijke waarden makkelijker aan de gewenste weerstand kwam?

@Raaf: je haalt nergens de 50Ω... Of kom je met rood en zwart als ingang en 2x zwart als uitgang weer netjes aan de 50Ω? Dat zou ook nog kunnen... De 56Ω parallel aan de 2 andere (in serie met elkaar en het meetinstrument).

[Bericht gewijzigd door EricP op vrijdag 3 januari 2025 15:01:00 (13%)

fred101

Golden Member

Dan denk ik eerder een 10x verzwakker voor een 50 ohm input. Maar dan een bron die geen 50 ohm wil zien want in die situatie ziet de bron 246,4 ohm. Dat is ook een vreemde impedantie. De meeste bronnen willen 50, 75 of 600 ohm zien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Nee, dat klopt van die 50Ω misschien dat ik dit even kieper naar het NFOR forum. Hulptroepen!!!

Ah Fred, schoot er tussendoor (poef).

Hugo Welther

Moderator

Een kunstantenne om de 50 ohm uitgang van een HF generator aan te passen naar de antenne of MF impedantie van een buizenradio is het niet.
Daar zaten ook C's en een eventuele L in.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
EricP

mét CE

Andersom, Fred... Zwart / rood is 'in'. De 56Ω parallel met de 2 andere weerstanden en het meetding (die dan met 3 in serie staan)... levert dat wellicht wel 50Ω op? Ofwel: rood/zwart is 'in' en wil 50Ω zien, zwart/zwart is uit en wat je daar aan hangt moet tesamen met die 56Ω en de 2 'serie weerstanden' 50Ω gaan worden.

Let wel: het nut ontgaat me tot op heden, maar als dat 'past', dan weten 'we' in elk geval hoe het aangesloten moet (kan) worden en dat geeft wellicht een hint in de richting van waar het voor bedoeld was (is).

fred101

Golden Member

Ik zie nu pas dat de rode en zwarte connectors geen bananen zijn. Mogelijk female bananen of iets anders. Dat maakt het nog vreemder.

EricP, ik denk zelf niet dat rood en zwart signaal ingangen zijn,
dan had ik twee gelijken weerstanden verwacht aan weerzijde van die 56 ohm, maar wie weet. Veel vermogen kan er niet door, het zijn maar kleine weerstanden.(250mW?)

RAAF12

Golden Member

Dat vind ik (zei de gek) nu weer groot, er waren veel kleinere composiet weerstanden beschikbaar destijds. Dus vermoedelijk ging er wel wat stroom door het spul.

benleentje

Golden Member

Op vrijdag 3 januari 2025 15:06:19 schreef fred101:
Dan denk ik eerder een 10x verzwakker voor een 50 ohm input. Maar dan een bron die geen 50 ohm wil zien want in die situatie ziet de bron 246,4 ohm.

246,2 ohm dat snap ik niet
Wat ik zie
3 weerstanden van 56Ω, 100Ω en 120Ω
Dat is samen 276Ω

Als ik dan op de zwarte draden 10V zet dan staat er over de uitgang 2,02V. Als de weerstanden dan een beetje goed zijn uitgezocht geeft dat een verzwakking van precies 5x.

Ik denkt dat het een 5x verzwakker is en meer ook niet.

fred101

Golden Member

Voor de bron staat die 56 ohm parallel met de 50 ohm ingang van het meetapparaat. Samen 26,4 ohm. 10V in wordt dan 1,07V over de ingang, dat is 10x
Benleentje hieronder: deze hele discussie over het doel van dat ding is een aanname :)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 3 januari 2025 16:15:03 (23%)

benleentje

Golden Member

Dat is een aanname, het kan net zo goed voor een andere meter zijn gemaakt.
Maar ik snap nu wel hoe je aan je waardes komt.

fred101

Golden Member

Het kan vanalles zijn. Zonder merk of type opdruk zou het ook zelfbouw kunnen zijn of bv een of andere afregel hulpmiddel voor een of ander meetapparaat of generator. Tek had daar bv van alles voor.

EricP

mét CE

@fred: die verschillen in weerstanden aan de 2 zwarte draden verbazen me ook. Wellicht - zoals reeds opgemerkt - omdat 2x 110Ω 'raar' is en men dat per saldo wel nodig had. Dit kan dan prima als het niet symmetrisch hoeft te zijn.

Ik schat die weerstanden op 1/4 of 1/2W. Zeker in die tijd (buizen bestonden nog :) ): 1/8W was helemaal niks.
Feit blijft dan wel dat er nog steeds niet heel veel vermogen door kan.
Zelfbouw: kan... Maar om dan een stukje pertinax met holnieten te maken... Je zou dan verwachten dat het zwevend met wat isolatietape zou zijn (of een stukje 'kous', de voorloper van krimpkous. Iets geweven gedrenkt in schellak ofzo.

benleentje

Golden Member

Net nog even zelf nagerekend en als 50 ohm van de meter aan parallel staat dan heb je een mooie verzwakking van 10x wat een stuk makkelijker rekent als 5x.

Het meest logische is dan een 10x meetkop. Maar voor wat want dan? Met 246 ohm en 1/2W weerstanden kan er maximaal 11V over staan.

Wat kan er niet 11V meten maar wel 1,1V?

Dat is samen 276Ω

Vroeger, in de tijd van lintlijn, was de standaardimpedantie toch 240 ohm of 300 ohm? Dat komt allebei redelijk in de buurt van die 276 ohm.

De 50 ohm uitgang komt overeen met wat later de standaard is geworden bij coax. Overigens, ik meende dat hier in NL vroeger 75 ohm en zeker ook 60 ohm gebruikelijk waren? Heb hier in elk geval nog steeds een behoorlijk aantal 60-ohm TV coax-stekkers in de rommeldoos zitten.

Zou dus best een resistieve aanpassing kunnen zijn van 240/300 ohm lintlijn naar 50 ohm coax? Wel vreemd dat er dan geen coax-connector op de uitgang zit. Technisch mooier zou zijn geweest om een kleine 4:1 balun te wikkelen, maar als een resistieve aanpassing ook voldoende goed werkte voor de bouwer, dan waarom ook niet... (en zo heeft HP, toch niet de eerste de beste, mijn 8558b spectrum-analyzer ook gemodificeerd van 50 ohm naar 75 ohm: door een resistief netwerkje van 2 weerstandjes aan de ingang te monteren. Nadeel is de verwakking, voordeel is de breedbandigheid.

Zelfbouw: kan... Maar om dan een stukje pertinax met holnieten te maken... Je zou dan verwachten dat het zwevend met wat isolatietape zou zijn (of een stukje 'kous', de voorloper van krimpkous. Iets geweven gedrenkt in schellak ofzo.

Hangt er van af wat de mentaliteit/instelling van de bouwer was. Sommigen flansen snel even wat in elkaar, 'als het maar werkt is het goed!', anderen besteden ook tijd en aandacht aan de mechanische afwerking en details. En voor iemand die veel met pertinax en holnietjes werkt is het triviaal om even zo'n printje op maat te maken, 4 gaten te boren en 4 holnietjes erin te klinken. Dus zo ver gezocht lijkt zelfbouw me helemaal niet.

(tsja, ik ken een electronicus die, als hij een gat in een kunststof behuizing nodig had om bijv. een potmeter o.i.d. te monteren, er een gat in stak met de hete soldeerbout. Bij deze werktuigbouwkundige gingen daarvan alle nekhaartjes overeind staan. Eventjes het juiste boortje in de boormachine stoppen kostte blijkbaar teveel moeite....)

set SCE to AUX.
benleentje

Golden Member

Vroeger totdat ik ca 14 jaar werd toch ook gewoon met een soldeerbout gaten gemaakt, maar toen was er nog geen budget voor boortjes.

maartenbakker

Golden Member

En dan ruimen met een schaar ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

.... ik hoor al in welk gezelschap ik me hier bevind....

set SCE to AUX.

Belangrijkste is de opstelling.

1 rode draad, dat is kennelijk van belang.
We zien 2 uitgangsbussen aan rood/zwart en 56 ohm afsluiting.
Raar is de ingaande met die 2 weerstanden 120 Ohm en 100 Ohm.
Beide zwart en stekkers.

Als dicht zit weten we niet meer wat waar zit.
Kennelijk is dan ingaande zijde de positie niet meer belangrijk.
Terwijl afgaande opeens wel van belang is, ivm rode draad.

Zijn hele korte draadjes.
Dus moet ergens tussen komen te zitten.

Is denk ik een mee meet ,welke je met de zwarte zijde in serie moet zetten met
een te meten lijn.

Totale belasting van te meten object is 120+56+100 = 276 Ohm
We meten dan over 56 Ohm de spanning welke een maat is voor de stroom in de te meten kring.

Dat is dan 1/5 aan de te meten kant.
Raar blijft dan de rode draad wat aangeeft iets van belang te zijn.

maartenbakker

Golden Member

Op vrijdag 3 januari 2025 20:32:45 schreef nonius:
.... ik hoor al in welk gezelschap ik me hier bevind....

Van mensen die ooit 14 geweest zijn? ;) Dat klopt. Al moet ik toegeven dat ik een paar jaar ouder was toen ik dat deed, maar nog wel student.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja, Maarten, nood breekt wet, zullen we maar denken. :)

Raar is de ingaande met die 2 weerstanden 120 Ohm en 100 Ohm.

Zou een manier kunnen zijn om de schakeling/verzwakker symmetrischer te maken? Want als het alleen maar om verzwakking zou gaan zouden slechts 2 weerstandjes voldoende zijn geweest.

Voor de rest zie ik er voor mezelf (en waarschijnlijk ook voor OP) geen toepassing voor. Dus uit elkaar halen en het doosje (en evt. printje) hergebruiken voor een klein zelfbouwprojectje, lijkt mij?

De behuizing vraagt er bijna om om een RF-detector mee te maken: https://www.qsl.net/g3oou/simplerfdetectors.html

Of een audio-signaal injector.... of een audio-signaal tracer... of een potplantenvoeler.... of....

set SCE to AUX.