Hoeveel kva benodigd voor 30kw electromotor?

Hallo allemaal,

Ik woon in het buitenland waar geen 380V is. De krachtstroom hier is 230V 3 fase bij 60hz. Ik heb in China een crusher gezien die ik graag wil hebben alleen werkt deze met een 30kw electromotor op 380V. Ik heb een 55 kva generator uit NL meegenomen. Kan iemand mij vertellen of deze generator de electromotor aan kan drijven? De crusher kan geleverd worden met een soft-start.

De crusher is ook leverbaar met een 230V 3 fase 60hz motor.Ik zou de generator dan om kunnen zetten naar 60hz alleen volgens mij gaat het amperage van de electromotor enorm omhoog waardoor de generator het sowieso niet zal trekken.

Op de locatie waar ik zit heb ik een stroomaansluiting op het net alleen weet ik al dat ik de 30kw electromotor hier ioet op kan laten draaien. Daarnaast zijn er vaak stroomstoringen dus is werken met een generator wel zo fijn.

Ik heb een kennis die een oude Denyo generator heeft staan van (ik meen) 80 kva. Als jullie menen dat de 55 kva te klein is, maar de 80 kva wel voldoende is dan kan ik altijd nog deze aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

GJ_

Moderator

Als je 3x230Vac hebt en die 30kW motor is leverbaar in 230V moet je rekenen op bijna 100A nominaal.
Bij directe inschakeling (niet aan te raden) mespatronen van 200A gebruiken. Met een softstarter zijn mespatronen van 125A voldoende.
Dan ga ik uit van een goede starter die op alle drie de fasen regelt dus geen goedkope die op twee fasen regelt, en al helemaal niet een prul op enkele fase.

Met een softstarter kun je kabel van 4x50mm2 gebruiken. Met directe inschakeling 4x95mm2.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor het gebruik van een E-motor op een aggregaat gaat men meestal uit van: aggregaat vermogen (in kVA) moet 2x Motorvermogen in kW zijn.
voor een 30 kW motor moet je dan een 60 kVA aggregaat hebben.
Eeea is afhankelijk van de manier van opstarten (belast of onbelast) en de manier van aanzetten (Ster-Driehoek, DOL, Softstarter of F.O.)

Ik gok dat je aggregaat de crusher aan kan, maar dan moet je deze wel eerst leegdraaien voor dat je hem uit zet.

Als de crusher voor 380V gemaakt is dan is het vast wel een oudje.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

misschien dat de crusher ook geleverd kan worden met diesel motor in plaats van elektro ?

pamwikkeling

Special Member

Als je de motor kan voorzien van de nodige 3 fazige condensatoren om het reactief vermogen te leveren, dan belast je het aggregaat minder.

De motor in nullast laten draaien en condensatoren blijven toevoegen terwijl je de opgenomen stroom meet.
Hoe meer condensatoren je toevoegt, hoe minder stroom de motor opneemt.

Als condensatoren kan je motorbedrijfscondensatoren op 450V nemen.

Uiteraard kan je het aantal kVAr ook uitrekenen en direct de juiste condensator selecteren.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Op vrijdag 3 januari 2025 20:02:25 schreef Toeternietoe:
Als de crusher voor 380V gemaakt is dan is het vast wel een oudje.....

In china hebben ze nog steeds 220V. Dus 380 voor driefasen. En ze gaan er voor het gemak maar van uit dat onze 230 en 400V dus hetzelfde is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wel een vreemde vraag. Bijna alles komt uit China tegenwoordig. Kan mij niet voorstellen dat er daar niemand is die je vraag kan beantwoorden.

Op het internet lees ik ook dat ze daar 380V/50Hz hebben. Klopt die info dan niet? Of is het zoals in Japan waar de helft van het land 50Hz heeft en de andere helft 60Hz?

GJ_

Moderator

Op zaterdag 4 januari 2025 11:39:58 schreef New Beetle:
Op het internet lees ik ook dat ze daar 380V/50Hz hebben. Klopt die info dan niet? Of is het zoals in Japan waar de helft van het land 50Hz heeft en de andere helft 60Hz?

In de PRC hebben ze 220/380 50Hz.
In de ROC hebben ze 110/190 60Hz, maar in grote hotels vaak 230/60Hz.
Dit zijn twee China's óf twee helften van één China, afhankelijk van wie je het vraagt. Wij gaan hier uit van twee toch wel verschillende China's.

mvdk

Golden Member

Op vrijdag 3 januari 2025 19:19:14 schreef Electronovice:
Hallo allemaal,
(...)Ik heb een 55 kva generator uit NL meegenomen. Kan iemand mij vertellen of deze generator de electromotor aan kan drijven?
(...)

Ik heb een kennis die een oude Denyo generator heeft staan van (ik meen) 80 kva. Als jullie menen dat de 55 kva te klein is, maar de 80 kva wel voldoende is dan kan ik altijd nog deze aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ik zou zeggen, probeer ze allebei eens. Had in eerste instantie over deze regeltjes heen gelezen, wilde antwoorden: huur een 80kVA generator.
Persoonlijk vind ik zelfs die 80kVA nog een beetje dunnetjes.
30kW is het asvermogen. Er zijn verliezen. Reken maar met 40kVA aan de ingaande kant, en er zijn hier in het verleden wel adviezen gegeven van 3 of 4 maal het motorvermogen.

Op zaterdag 4 januari 2025 16:46:22 schreef GJ_:
[...]
In de PRC hebben ze 220/380 50Hz.
In de ROC hebben ze 110/190 60Hz, maar in grote hotels vaak 230/60Hz.
Dit zijn twee China's óf twee helften van één China, afhankelijk van wie je het vraagt. Wij gaan hier uit van twee toch wel verschillende China's.

Ik heb een paar jaar geleden aan de elektrische engineering van een schip gewerkt voor de Chinese markt.
Deze had twee net spanningen 110V tussen fase en 440V tussen fase, geen Nul.
Goed controleren wat voor net aansluiting er beschikbaar is.

GJ_

Moderator

Ik had het over gewone netten. Op schepen is het nogal eens snel afwijkend. Weet je trouwens zeker dat het geen 480 was?
Ik kom nog wel eens in het buitenland, dus ik weet dat ik altijd moet controleren voor ik aan een project begin. En inderdaad: zeker op schepen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 7 januari 2025 09:44:33 (37%)

De crusher met dieselmotor bestellen ipv elektrisch of lokaal er een dieselmotor uit een auto aankoppelen ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mvdk

Golden Member

Was dat nou voor een ding? Een diesel-elektrische aandrijving van een of andere kontraptie?
:+

Soort van dieselmotor vervanger in elektro motor formaat. Ik heb op mijn lijstje staan om daar nog eens verder in te duiken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pamwikkeling

Special Member

Deze had twee net spanningen 110V tussen fase en 440V tussen fase, geen Nul.

@ Willem Bert

De twee voedingsnetten op het schip, waren die volledig gescheiden van elkaar uitgevoerd ?
Het 110V voedingsnet, was dat een soort split-phase systeem (110V - nul - 110V) zoals men in de USA wel eens gebruikt?
Het 440V voedingsnet, ik neem aan dat dit een draaistroom net was met 120° faze verschuiving ?
Welke was de netfrequentie ?

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.