Miele magnetron M8261

Hallo
Hoe kan ik op een veilige manier deze condensator ontladen?
Deze bevind zich in Miele Magnetron. Model M8261
Hij komt soms traag opgang dan met brommend geluid.
Dit komt af en toe voor.
Kan dit aan de condensator liggen?
Mvg

Mijn magnetron komt soms zwaar opgang gepaard met brommend geluid.
Enig idee waar dit aan kan liggen.
Zelf dacht ik aan de hoogspannings condensator.
Of zou t wat anders kunnen zijn?
Mvg James

WillemV2

Special Member

volgens mij is die 10M ohm condensator die erin zit bedoeld om te ontladen?

Arco

Special Member

Halve minuut wachten na uitzetten is zeker voldoende (aangenomen dat die weerstand nog heel is... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit een interne weerstand in van 10 MOhm dus hij zou uit zichzelf moeten ontladen. Om zeker te zijn, veiligheidsbril op en met een geisoldeerde schroevendraaier ontladen over de beide polen, dat kan redelijk veilig met zo'n kleine capaciteit.

Controleer de diodes op sluiting.

De doorlaatspanning van deze diodes is vrij hoog, meer dan een standaard multimeter op de diodestand afgeeft, maar sluiting is altijd fout.

De magnetronbuis aansluitingen ook controleren op sluiting naar de behuizing. Dit moet oneindig meten.

Niets proberen te meten als de magnetron aanstaat, de spanningen kunnen oplopen to 4000 Volt!

fred101

Golden Member

Met een weerstand. Ik gebruik een grote 10W 39 ohm weerstand waar ik twee draden met probes aan gesoldeerd heb.
Er zijn mensen die doen het met een DMM in de ohm stand (video vanb EEVBlog) maar je moet een "echte" DMM hebben die een PTC als beveiliging heeft en de spanning aan kan. Geen low budget geval.

Je kunt het ook met een schrioevedraaier doen maar dat heeft niet mijn voorkeur. Er loopt dan even vies veel stroom.
Ik lees nu dat er een bleeder weerstand overheen zit. Dan is een paar minuten wachten voldoende. Even checken met je multimeter in de Vdc mode.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 4 januari 2025 14:00:09 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Als controle of de weerstand zijn werk gedaan heeft en de spanning er echt af is, is een met verstand gehanteerde schroevendraaier prima. Het is ook nuttig om te weten dat -ie zijn werk niet meer doet.

Om te ontladen niet.

Zit er niet ergens een ‘dingen ronddraai motortje’ in? Hetzij draaiplateau, hetzij ‘antenne’ (reflector)?

Indien draaiplateau aan de onderkant: kan daar iets ingelopen zijn (overgekookt iets) waardoor het zwaarder loopt?

Aan de bovenkant lijkt me dat minder snel, maar misschien dat het originele smeermiddel wat uitgedroogd is oid.

Zo’n motortje lijkt me los van de magnetron testbaar, zodat je niet met hoogspanning en radiogolven zit maar alleen met netspanning. (Alsnog mee opletten uiteraard). Of gewoon de mechanica eens bekijken en zo nodig oud vet vervangen door vers.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Eerst uitzoeken wat het geluid veroorzaakt. "komt traag op gang" is wel breed interpreteerbaar.

Leg de primaire vd hoogspanningstrafo los. Als hij dan nog bromt zit het ergens gans anders.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Op zaterdag 4 januari 2025 13:57:21 schreef fred101:
Met een weerstand. Ik gebruik een grote 10W 39 ohm weerstand waar ik twee draden met probes aan gesoldeerd heb.

De ouwe getrouwe 40 of 60 Watt testlamp wordt niet opgeblazen van 2kV over 1uF. Gebruik die ook om de bufferelco's van schakelende voedingen te ontladen.