ideal spanningsniveau 400V

De spanning op mijn bedrijf bedraagt in de winter 380v tot 390v
In de zomer daarentegen 390 naar 405v
zelf heb ik een midden spanning cabine waarin meerdere aftak punten in de transfo zitten.

zou ik beter mijn spanning verhogen zodat ik in de zomer naar 410-415v max piek zit of is het beter aan de lage kant te blijven

mijn net is 3x400v +N (N aangemaakt in de cabine en samen geaard)

Sine

Moderator

380V is niet te laag, en 405 is niet te hoog. Ik zou het lekker zo laten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarom wil je dit?
Wat is de achterliggende gedachte van )e, wat wil je er mee bereiken?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Als je omhoog gaat in spanning kunnen er sneller dingen kapot gaan bij lager in spanning blijft alles eigenlijk wel werken totdat je te laag gaat. Maar bij te laag valt er eerder iets uit dan dat het defect gaat.

Ik zou zeggen tussen 380 en 410 is ideaal. En dat is precies waar je al op zit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 4 januari 2025 18:26:36 (13%)

Op zaterdag 4 januari 2025 17:37:40 schreef Toeternietoe:
Waarom wil je dit?
Wat is de achterliggende gedachte van )e, wat wil je er mee bereiken?

Het idee is een beter levensduur van de achterliggende apparaten. omdat ik denk met iets meer in het midden van de norm te gaan iets veiliger zou zitten. Maar sterk boven de 400v gaan baarde mij wel zorgen. (zelf had ik hier nog geen bewijs voor gevonden)

Ook zou er in de toekomst een groot buffervat voor warm water kunnen geplaats worden (4000l 30-50kw verwarmen naar 80-85°C) omdat ik een dynamisch energie contract heb en een vrij grote besparing kan doen door deze op het juiste tijdstip op te laden.(de huidige boilers 600l 7.5kw hebben een inschakelduur van 90%)
Hierdoor vrees ik een iets grotere spanningsval wel minimaal 4x 120mm²koper over een lengte van 150m.

Op zaterdag 4 januari 2025 18:58:03 schreef bruno lamote:
[...]
Hierdoor vrees ik een iets grotere spanningsval wel minimaal 4x 120mm²koper over een lengte van 150m.

Als dat buffervat er nog niet is, kun je dan geen plek vinden dichter bij de trafo dan 150 meer?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

De 50kW boilerweerstanden hebben een vaste ohmse waarde.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroom, hoe meer spanningsval over de kabel, hoe groter het vermogenverlies over de kabel.
En vice versa.

Als ik goed reken:
Heeft 150m koperdraad van 120mm2 een weerstand van 0,021Ω
Voor 50kW boilervermogen is het vermogenverlies over de kabel bij 380V zowat 290W, bij 400V zowat 325W en bij 415V zowat 350W.
Dus omgekeerd van wat je verwacht.

Wijzigen van spanning zal wel de opwarmtijd bepalen.
Om 4000L water te verwarmen van bv 10°C naar 80°C zul je altijd 325kWh nodig hebben.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

[...]

Als je dan probeert de laatste paar % extra rendement te behalen kies dan voor een dikkere kabel.
Heb je het vermogensverlies al eens uitgerekend bij verschillende kabeldiktes?

1-malige investering, en werkt altijd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
jerome

Golden Member

Het is de bedoeling van ts om de boiler te gaan stoken als de prijzen laag of zelfs negatief zijn. Een overkill kabel voor pakweg 100 a 200 Watt energiewinst is bij deze bedenkelijk.

Op zaterdag 4 januari 2025 21:35:20 schreef OXO:
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroom, hoe meer spanningsval over de kabel, hoe groter het vermogenverlies over de kabel.
En vice versa.

Als ik goed reken:
Voor 50kW boilervermogen is het vermogenverlies over de kabel bij 380V zowat 290W, bij 400V zowat 325W en bij 415V zowat 350W.

Om 4000L water te verwarmen van bv 10°C naar 80°C zul je altijd 325kWh nodig hebben.

Je verhaal klopt!
Maar het is niet het omgekeerde wat ik verwacht. Het is precies wat ik verwacht.
Voor het electrisch rendement van dit systeem maakt het niet uit of de boiler gevoed wordt door 380V of 415V. De kabelverliezen is een vast percentage, want er zwerft ergens een formule over I2.R en de 'R' verandert niet bij een andere spanning. Misschien dat de 'R' van de weerstandsdraad van de boiler bij hogere temperaturen meer toeneemt dan de 'R' van de electriciteitsleidingen.
De 'I' door de electriciteitsleidingen is dezelfde als de 'I' door de boiler.

Bij een dynamisch contract zullen bij lage prijzen waarschijnlijk de spanning iets hoger zijn (zonnepanelen). Dan is een extra boiler niet verkeerd om iets van die hogere spanning af te snoepen.

Moest idd zijn Dus omgekeerd van wat TS verwacht :)
Kabelverliezen bij 400V zijn voor 150mm2 zowat 265W, voor 185mm2 zowat 200W en voor 240mm2 zowat 155W

[Bericht gewijzigd door OXO op zaterdag 4 januari 2025 23:42:54 (54%)

50kW komt richting 3x75A aan stroom, is dit wel 120mm2 koper kabel? want alu kabel is veel goedkoper en word in de grond voor de nuts voorzieningen standaard gebruikt tegenwoordig. de spanningsval van alu 120mm2 is 2x hoger nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 5 januari 2025 09:37:03 schreef testman:
50kW komt richting 3x75A aan stroom, is dit wel 120mm2 koper kabel? want alu kabel is veel goedkoper en word in de grond voor de nuts voorzieningen standaard gebruikt tegenwoordig. de spanningsval van alu 120mm2 is 2x hoger nog.

is zeker koper (gelukking aangekocht voor covid)
deze kabel https://www.lapp.com/nl/be/nyy/p/1550212
Sterkstroomkabel; 1x120 RM; NYY-O; U0/U: 0,6/1 kV; blank koper; PVC; VDE-gecertificeerd; vaste installatie

Op zaterdag 4 januari 2025 21:35:20 schreef OXO:
En vice versa.

Als ik goed reken:

ik hoop wel dat het dagelijkse verbruikte vermogen lager ligt omdat 4000l overmeten is(als extra buffer). en de huidige boilers slechts 180kwh verbruiken per dag. enkel de isolatie verliezen zullen er bij komen bovenop die 180kwh

Op zaterdag 4 januari 2025 23:27:49 schreef ohm pi:
[...]Je verhaal klopt!
Maar het is niet het omgekeerde wat ik verwacht. Het is precies wat ik verwacht.
Voor het electrisch rendement van dit systeem maakt het niet uit of de boiler gevoed wordt door 380V of 415V. De kabelverliezen is een vast percentage, want er zwerft ergens een formule over I2.R en de 'R' verandert niet bij een andere spanning. Misschien dat de 'R' van de weerstandsdraad van de boiler bij hogere temperaturen meer toeneemt dan de 'R' van de electriciteitsleidingen.
De 'I' door de electriciteitsleidingen is dezelfde als de 'I' door de boiler.
[...]Bij een dynamisch contract zullen bij lage prijzen waarschijnlijk de spanning iets hoger zijn (zonnepanelen). Dan is een extra boiler niet verkeerd om iets van die hogere spanning af te snoepen.

Inderdaad de laagste prijzen liggen bij de hoogste spanningen,. bedankt, zelf had ik er nooit een gedacht.

Op zaterdag 4 januari 2025 22:16:37 schreef Toeternietoe:
[...]

Als je dan probeert de laatste paar % extra rendement te behalen kies dan voor een dikkere kabel.
Heb je het vermogensverlies al eens uitgerekend bij verschillende kabeldiktes?

1-malige investering, en werkt altijd.

ik vrees dat deze investering hiervoor net iets te hoog ligt. ik kwam uit op een meerkost van rond de 20 000€ (kort door de bocht gerekend met internet prijzen) om dan een besparing van 65 watt te hebben (120 naar 185mm²) zo uitkomen op een kost van een 200€ per jaar(0.065kw*24u*365dag*0.35€/kwh)
alles onder voorwaarde dat ik nergens de mis in ga met mijn berekening

en de huidige boilers slechts 180kwh verbruiken per dag.

Wat je per dag verbruikt is gewoon afhankelijk van hoeveel water je verwarmt, hoeveel dat water wordt verwarmd en de warmtestroom door de boilerisolatie.
Zowel bij verwarming als koeling maakt isolatie je besparing... en een 4000L vat heeft toch een behoorlijke oppervlakte...