Op zaterdag 4 januari 2025 21:35:20 schreef OXO:
De 50kW boilerweerstanden hebben een vaste ohmse waarde.
Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroom, hoe meer spanningsval over de kabel, hoe groter het vermogenverlies over de kabel.
En vice versa.
Als ik goed reken:
Heeft 150m koperdraad van 120mm2 een weerstand van 0,021Ω
Voor 50kW boilervermogen is het vermogenverlies over de kabel bij 380V zowat 290W, bij 400V zowat 325W en bij 415V zowat 350W.
Dus omgekeerd van wat je verwacht.
Wijzigen van spanning zal wel de opwarmtijd bepalen.
Om 4000L water te verwarmen van bv 10°C naar 80°C zul je altijd 325kWh nodig hebben.
Je verhaal klopt!
Maar het is niet het omgekeerde wat ik verwacht. Het is precies wat ik verwacht.
Voor het electrisch rendement van dit systeem maakt het niet uit of de boiler gevoed wordt door 380V of 415V. De kabelverliezen is een vast percentage, want er zwerft ergens een formule over I2.R en de 'R' verandert niet bij een andere spanning. Misschien dat de 'R' van de weerstandsdraad van de boiler bij hogere temperaturen meer toeneemt dan de 'R' van de electriciteitsleidingen.
De 'I' door de electriciteitsleidingen is dezelfde als de 'I' door de boiler.
Op zaterdag 4 januari 2025 18:58:03 schreef bruno lamote:
Hierdoor vrees ik een iets grotere spanningsval wel minimaal 4x 120mm²koper over een lengte van 150m.
Bij een dynamisch contract zullen bij lage prijzen waarschijnlijk de spanning iets hoger zijn (zonnepanelen). Dan is een extra boiler niet verkeerd om iets van die hogere spanning af te snoepen.