Verlichting schakelen via magneetschakelaar

Na jaren vooral te lezen en te zoeken nu ook een vraagje. Mijn naam is Bas en ben samen met mijn vrouw bezig om onze sportschool zoveel mogelijk te automatiseren. Nu zitten we met de uitdaging hoe we de verlichting automatisch laten inschakelen en uitschakelen.

We gaan dit doen met een aanwezigheidsmelder van klemko, deze kan namelijk 6 sensoren in 1 schakeling aan waardoor we vanaf verschillende punten in de ruimte beweging kunnen detecteren.

Klemko geeft aan dat bij veel ledlampen (400 wat of meer) het verstandig is deze niet als 1 groep rechtstreeks te schakelen maar door dit met een magneetschakelaar te doen.

nu hebben we momenteel 3 gewone schakelaars waar 3 rijen verlichting mee an en uit geschakeld worden.

We hebben zelf al even gezocht en kwamen uit op de Eaton 051786 magneetschakelaar maar we komen er niet uit hoe we deze daadwerkelijk moeten aansluiten.

Dit is de situatie zonder een magneetschakelaar

En we dachten dat dit dan met zou kunnen zijn..maar is dat ook zo?

Sine

Moderator

Ja, dat kun je perfect zo doen.

Door de lampen over de contacten te verdelen zoals je dat gedaan hebt belast je de contactor ook nog een stuk minder.

Dank je wel voor je reactie Sine, waar ik vooral benieuwd naar ben is of ik dan ook de aansluiting op de magneetschakelaar goed heb gedaan in de tekening.

Onderstaande heb ik gevonden op de website van de leverancier.
Nu zit ik niet aan een bepaalde magneetschakelaar vast maar ik moet er wel 1 vinden die ik dan uiteindelijk ook kan aansluiten/begrijpen.

Dus vooral wat de A1/A2/L1/T1/L2/T3 betekend. en of ik dat nu dus goed heb geinterpreteerd

Dit is het aansluitschema volgens de fabrikant

Ik denk zelf dat dan A1/A2 de aansturende load is, dus in mijn geval een nul lijn en een schakeldraad uit de groep sensoren.
En dan de L1/L2/L3 allemaal op fase/bruin aansluiten en de T1/T2/T3 is dan de geschakelde fase/bruin naar de verschillende lichtgroepen

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verwoord :)

Sine

Moderator

Ja, zo kun je dat prima doen.

L1,2 en 3 zijn bedoeld voor drie fasen voor bijvoorbeeld een motor. Maar er is niets wat je tegenhoudt ze afzonderlijk te gebruiken.

Super! Dan ga ik het materiaal bestellen zodat we er mee aan de slag kunnen.

benleentje

Golden Member

Gelukkig is het ook gestandaardiseerd en A1 en A2 zijn altijd de spoel van het relais
L1, L2, L3 zijn de aansluiting van het 3 fase net
R, S T of U v W zijn de aansluitingen naar de motor of zoals je wilt de uitgangen van het relais

Maar meestal word voor bovenstaande 1 tm 6 gebruikt dat zijn de hoofdcontacten van het relais. 13 en 14 zijn hulpcontacten die zijn meestal voor de dezeflde stroom als de hoofdcontacten maar je hebt ook dat er een extra blokje aan of boven het relais zit en dan zijn het echte hulpcontacten.

13 en 14 zijn hulpcontact 1 van het type maak.
11 en 12 zijn ook contact nr 1 maar dan verbreek.

23 en 24 zijn dan contact nr 2 van het type maak.

Er zijn nog wel meer contact types maar dan kan als je daar interesse in hebt zelf wel opzoeken.

Als je motorrelais, contactor of magneetschakelaar ( allemaal hetzelfde betekenis ) hebt dan is de stroom die erop staat de motor stroom maar bij andere (kleinere) relais is die stroom de maximum stroom en dan voor een motor is dat veel lager. Dat is omdat er soms op een kleine relais bv ook 16A kan staan terwijl een veel groter motor relais dan ook voor 16A is. Dat motor relais is niet voor niets een stuk groter. Maar bij twijfel probeer als een datasheet te vinden dat word het meestal wel duidelijk.

revado

Honourable Member

Let er wel op dat de verlichting, zoals getekend, allemaal op de zelfde groep moet zitten.
Zijn het verschillende groepen dan per groep minimaal een apart contact gebruiken, of nog beter een eigen magneetschakelaar.

Wat ook soms een handige optie kan zijn is schakelen met het alarm.
Het alarmsysteem ( als dat er is) moet een relais uitgang hebben, die schakelt de magneetschakelaar.
Alarm aan is alle licht in een keer uit.
Alarm uit is alle licht in een keer aan.
En bij een alarmsituatie gaat alles ook in een keer aan... dat schrikt af :)

Gelukkig zit het idd op dezelfde groep, dus dezelfde nul.
Momenteel zit het verdeelt achter 3 schakelaars, vandaar dat we zochten naar een magneetschakelaar die 3 NO contacten heeft.

Het leek mij eenvoudiger omdat ik dan niet de lichtgroepen eerst moet samenvoegen en ik denk dat het ook minder zwaar is voor de magneetschakelaar omdat de load dan verdeelt is.

Alarm gaat helaas voor ons niet werken, we zijn juist heel ruim open (18 uur per dag) vanaf april en in de toekomst misschien zelfs 24/7. We willen dat de fitness ruimte alleen verlicht is als er daadwerkelijk iemand komt sporten.

Op maandag 6 januari 2025 16:23:40 schreef benleentje:
Gelukkig is het ook gestandaardiseerd en A1 en A2 zijn altijd de spoel van het relais
L1, L2, L3 zijn de aansluiting van het 3 fase net
R, S T of U v W zijn de aansluitingen naar de motor of zoals je wilt de uitgangen van het relais

Maar meestal word voor bovenstaande 1 tm 6 gebruikt dat zijn de hoofdcontacten van het relais. 13 en 14 zijn hulpcontacten die zijn meestal voor de dezeflde stroom als de hoofdcontacten maar je hebt ook dat er een extra blokje aan of boven het relais zit en dan zijn het echte hulpcontacten.

13 en 14 zijn hulpcontact 1 van het type maak.
11 en 12 zijn ook contact nr 1 maar dan verbreek.

23 en 24 zijn dan contact nr 2 van het type maak.

Er zijn nog wel meer contact types maar dan kan als je daar interesse in hebt zelf wel opzoeken.

Als je motorrelais, contactor of magneetschakelaar ( allemaal hetzelfde betekenis ) hebt dan is de stroom die erop staat de motor stroom maar bij andere (kleinere) relais is die stroom de maximum stroom en dan voor een motor is dat veel lager. Dat is omdat er soms op een kleine relais bv ook 16A kan staan terwijl een veel groter motor relais dan ook voor 16A is. Dat motor relais is niet voor niets een stuk groter. Maar bij twijfel probeer als een datasheet te vinden dat word het meestal wel duidelijk.

Dank je wel, ja ik kreeg het gewoon niet gevonden, behalve het simpele aansluit plaatje. Nu zal ik er niet snel motoren mee gaan schakelen maar snap wat je bedoelt! En qua aansluiting is het dan goed te doen:

A1 schakeldraad zwart uit de groep sensoren
A2 Nul blauw

L1 Fase Bruin en die schakelt dan naar T1 wanneer er stroom over A1/A2 loopt
T1 Fase Bruin naar verlichting

En dan natuurlijk de verlichting voorzien van een Nul blauw uit dezelfde groep.

En dan voor L2/T2 en L3/T3 idem dito