Naaimachine motor aansluiten

Ik heb een oude naaimachine die weer aan de praat moet. De stekker had geen aarde dus die verving ik. Daarbij bleek dat het snoer vier aders heeft en de schakeldraad en de fasedraad aan dezelfde pool van de stekker gezet waren. Dat zal wel te maken hebben met de motor die, denk ik, een 3 fasen motor is.

Op de motor zit een aansluitingskastjw waarin ik dit aantrof. Met respectievelijk de letter R S en T. Dat zou de oude codering van 3 fasenaansluitingen moeten zijn.

Eerst dacht ik: even navragen welk kleurtje stekker waar aan moet. Maar nu vraag ik me ook een beetje af: heeft een Handige Harry hier krachtstroom gefnuikt door gewoon fase en schakeldraad dubbel in te zetten op 1 pool!? Is dat NEN 1010, zal ik maar zeggen??

Blijft mijn vraag: hoe sluit ik deze draad aan op deze motor zonder een grote Kaboem te krijgen?

revado

Honourable Member

Er is meer info nodig anders is het kristallen bol kijken :)

Wordt / was de machine aangesloten op krachtstroom of op een normale 230 volt wandcontactdoos?
Is er een condensator aanwezig?
Maak een foto van het typeplaatje en de eventuele condensator en post die hier svp.

Er is geen typeplaatje. ik zie geen condensator. Er zat dus een gewoneronde HTK stekker(HuisTuinKeuken) aan zonder aarding. Daarin waren de fasedraad en de schakeldraad in elkaar gedraaid en vastgezet in dezelfde pool.

revado

Honourable Member

Dan is het lastiger...
Op dat plaatje zie ik iets staan over een koppeling.
Het zou kunnen dat het een koolborstelmotor is met een koppeling / rem er in.
Wat staat er precies op die sticker?

revado

Honourable Member

Dan is het lastiger...
Op dat plaatje zie ik iets staan over een koppeling.
Het zou kunnen dat het een koolborstelmotor is met een koppeling / rem er in.
Wat staat er precies op die sticker?

Als het een 3 fasen motor is dan is de S niet die onderste maar de middelste boiiven ( staat er ook bij op het kunststof.
De 3 onderste zijn dan doorverbonden, de motor staat in ster.

Qua S heb je gelijk, dat ligt aan mijn dikke vinger. Op de sticker staat dat je de koppeling in moet stellen met wen warme motor. Verder niks

revado

Honourable Member

Is er een merk bekend van de machine zelf?

Er staat een JUKI LH 515 op/in de tafel. Gauge F (?).

revado

Honourable Member

Over die machine is genoeg te vinden, maar hjelaas niet over de motor.
Het zou een EFKA motor kunnen zijn , die hebben veel motoren gemaakt voor industrie naaimachines.
Maar als er geen typeplaatje (meer) op zit komen we er hier niet uit denk ik.

Ai. Bedankt voor het meedenken. Misschien komt er nog iemand anders

Maar even voor mij persoonlijk: is die aansluiting in de stekker met bruin en zwart op dezelfde pool een bekende oplossing of doen alleen Buurman en Buurman dat?

Heb je hem ooit zien of horen werken ?

Gezien de aansluitingen lijkt het haast een 3 fase motor.
Is er een mogelijkheid om de wikkelingen te meten ?

Ander puntje, als ze geprobeerd hebben de motor te laten werken via een normale stekker, zonder condensator of niet de juiste waarde, dan loop je al kans dat er een wikkeling stuk is.

Had eigenlijk ook verwacht dat de motor in driehoek zou staan, mits gemaakt voor een 230/400Vac.

Nooit zien draaien. Tis een oude boedel.

Ik kan wel eea doormeten met mn multimeter. Wat zou daarvoor een verstandige aanpak zijn?

Op maandag 6 januari 2025 18:38:10 schreef De Kruisheer:
Nooit zien draaien. Tis een oude boedel.

Ik kan wel eea doormeten met mn multimeter. Wat zou daarvoor een verstandige aanpak zijn?

Doorverbindingen, messing strips, verwijderen en dan meten of je 3 setjes kan meten die met de waarden bijna identiek zijn.
Vermeld de waarden ook hier aub.

Bij de aansluitingen staan ook letters gebruik dat om een setje aan te geven.
Lijkt er op dat bij de bovenzijde R, S, T, staat vermeld, onderzijde is niet goed te zien.

Blijft een gok of het een 230/400 motor is.

revado

Honourable Member

Onder zou je dan U-V-W verwachten.

Ik denk ook nog steeds aan een 3 fasen motor.
Gezien het verhaal over oude boedel zou die best wel eens van de familie "Buurman" kunen zijn geweest.

Wel een mooie machine zo te zien.

Meest logisch is dan je steeds van boven naar beneden weertand meet.

Staat er ook iets aan de binnenzijde van het dekseltje van de aansluiting?
Ik vermoed een 127/220 volt motor.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Dat witte kapje wat er onder ligt op de grond, is dat van een schakelaar / motorbeveiligingsschakelaar van die machine?
Zo ja, maak daar eens een foto van.

Waar gaat de kabel links boven naartoe? Zit daar nog een schakelaar of iets tussen? Zoja, hoe zit het daarin?

Er staat niks in of bij de afdekkapjes.

Er zit idd een schakelaar voor aan de tafel. Bruin zwart en blauw in, plus aarding. Dito uit.
Schakelaar uit: geen verbinding tussen bruin-bruin zwart-zwart of gekruisd. Schakelaar aan: verbinding tussen bruin-bruin, zwart-zwart maar ook gekruisd (bruin-zwart en zwart-bruin)

Heb de weerstand gemeten tussen de drie bovenste polen en de polen ad onderzijde (die met elkaar verbonden zijn: overal 0 Ohm.

[Bericht gewijzigd door De Kruisheer op maandag 6 januari 2025 19:33:56 (17%)

Verwacht er wel een lage weerstand maar 0 Ohm dan weer niet.
Welke meter gebruik je en hoe staat deze ingesteld ?

revado

Honourable Member

Dat is dus een motorbeveiliging / schakelaar combi voor 3 fasen.
Blauw is als 3e fase gebruikt blijkbaar.

Deze schakelaars gebruik je normaal niet voor een 230 volt enkelfase motor.

Ik ben er nu helemaal bijna zeker van dat het een 3 fase motor is die in ster heeft gestaan.
0 ohm betekent sluiting, met wat voor meter gemeten en welk bereik ingesteld?
En op welke waarde staat de beveiliging ingesteld ( dat instelschroefje links onder in de schakelaar) ?
Op die schakelaar staat wel voor welke stroom deze geschikt is, bv 0,8-1,5 ampere.

Edit: HD13 was gelijk met mij.

Ik gebruik een heuse Voltcraft A-400

In de schakelaar meet ik in de Autostand 0,4-0,5 Ohm.

Op de motor meet ik tussen elk vd drie bovenste polen R S T ongeveer 12,8-13 Ohm. Tussen danwel R, S ó T en de onderste polen meet ik telkens 6,6-7 Ohm.

Dat die schakelaar geen weerstand heeft is volgens correct. Dat er tussen RST en de onderste polen weinig (6-7) Ohm weerstand is duidt denk ik erop dat de spoelen intact zijn. Maar waarom tussen die bovenste polen maar 13 Ohm weerstand zit begrijp ik niet.

Blijft de vraag: kan je dit weer aansluiten en hoe?

revado

Honourable Member

Die schakelaar zal een hele kleine weerstand laten zien, er zitten shunts in die de stroom meten per fase.

Heb je 3 fasen beschikbaar ?
Een 3 fasen motor heeft geen nul nodig.

Ik zou er iemand bij laten komen die de motor ook even kan meggeren.
Het kan heel goed zijn dat er een of meer wikkelingen verbrand zijn door eventuele escapades met die gewone steker...
Dat zie je van buiten allemaal niet.
En er is ook nog een mogelijkheid om een frequentieregelaar te gebruiken als er geen 3 fase aansluiting is.
Je zou een vraag op V&A kunnen zetten, misschien is er een CO lid in de buurt die wil kijken voor je.

Die voltcraft is prima overigens.

Nu nog even meten tussen de bovenste en de onderste klemmen zonder de ster verbindingen en waar staat de thermische schakelaar op afgesteld?

pamwikkeling

Special Member

Dit zijn normaal driefazige motoren 220/380V.
De meeste niet industriële gebruikers zetten de motor in driehoek en gebruiken een condensator (8 uF ?) om de motor te voeden vanuit een gewoon 230V stopcontact.

De motor is verbonden met een groot vliegwiel. In dat vliegwiel zit de eigenlijke energie van de motor.
Daardoor kan je de motor met steinmetz schakeling gebruiken.
De motor start langzaam onbelast op en dan pas schakel je de slipkoppeling in om de naaimachine aan te drijven.

Wat te doen
- uitmeten van wikkelings weerstanden
- uitmeten van isolatie weerstand tussen wikkelingen en naar massa
- motor in driehoek zetten
- bedrijfscondensator zoeken van 2 en 4 en 6 uF
- verschillende combinaties maken 6 uF / 8uF / 10uF / 12uF en kijken hoe de motor aanloopt. Hij zou op een 6 à 8 seconden op toeren moeten zijn.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Ik denk eerder dat het een tweetoeren motor is. Uit de metingen blijkt er in de motor 1of2 sterpunten zijn. De uitwendige sterverbinding zou dan foutief zijn als het een ster/dubbelster is en ook met gescheiden wikkelingen, een gevraagde extra meting geeft meer duidelijkheid.