Rare motor gespot op de beurs

Van de week spotte ik een eigenaardige DC motor. Iemand een idee wat voor type motor dit is aan de hand van de bouwvorm? Zo'n smalle motor heb ik nog nooit gezien

Lambiek

Special Member

Grootste deel is waarschijnlijk een vertraging, dan kan de motor klein blijven.

Wat voor apparaat is het?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik verwacht een axiale flux motor (oftewel een "pannenkoek motor"). Hierbij zijn de spoelen niet vanaf de as naar buiten gericht, maar vormen de spoelen een schijf, met aan beide zijden een schijf met magneten. Deze bestaan in zowel DC als BLDC varianten; bij de BLDC staan de spoelen stil en draaien de schijven met de magneten.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 7 januari 2025 15:16:16 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Maak maar eens een oude videorecorder open om zo'n motor te onderzoeken. In de jaren '90 waren vrijwel alle capstanmotoren zo uitgevoerd.

Het zou eventueel ook een "gewone" aussenlaufer kunnen zijn. Daarbij zitten de spoelen radiaal met de polen naar buiten en de rotor is geen platte pannekoek maar een bus. Ook die kwam je wel tegen in videorecorders, meestal de koppentrommelmotor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 januari 2025 15:18:54 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pamwikkeling

Special Member

Ik steun Sparky zijn idee voor een pancake motor.

Was het een toepassing waarbij de massatraagheid van de aandrijving een rol van betekenis kan gespeeld hebben?

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

We noemden het een DC schijfmotor.
Het anker was een platte schijf met aan weerszijden in een vreemd patroon 1 laag koperdraad dat er platgewalst uitzag en tegelijk dienst deed als collector voor de borstels.
De schijf draaide tussen permanente magneten in de stator.
Ondeskundig demonteren van deze motoren kon aanleiding zijn dat de permanente magneten hun magnetisme verloren.
Herstelling en revisie gebeurde dus enkel door de fabrikant.

Dit is zo een schijf-motor. De vier koolborstels drukken direct tegen de schijf.
De beide poolplaten worden na assemblage gemagnetiseerd door middel van een enkele wikkeling.
Deze was voor het bewegen van de koppen in een oude harde schijf.

Wat TS toont lijkt mij op het oog meer een vertragingskastje, mogelijk geeft de context uitsluitsel?

Arco

Special Member

Technics had in de jaren '70 al platte direct drive motoren in hun platenspelers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op dinsdag 7 januari 2025 14:51:36 schreef Lambiek:
Grootste deel is waarschijnlijk een vertraging, dan kan de motor klein blijven.

Wat voor apparaat is het?

Het is de directe aandrijving van een lineare ruitenwisser

Het is inderdaad hoogstwaarschijnlijk een axiale-flux motor, zoals door anderen al opgemerkt.

In het verleden heb ik er meerdere axiale-flux generators gebouwd als windturbinegenerator, voor ik (om mechanische redenen) overstapte naar omgebouwde 3-fase motoren. Ook heb ik een axiale-flux generator ingebouwd in een hometrainer: 'gratis' electriciteit! Vanwege het ontbreken van ijzer hebben ze geen ijzerverliezen en daardoor een hoger rendement. De axiale-flux motor/generator is eigenlijk pas recent praktisch bruikbaar geworden dankzij de komst van krachtige NdFeB-magneten.

Deze ruitenwissermotor is waarschijnlijk eenvoudig tot generator te modificeren, indien de (evt. aanwezige) inwendige electronica wordt verwijderd. Meestal zijn het 3-fase motoren (en generatoren).

Dit was één van m'n allereerste axiale flux gen's die ik ooit gebouwd heb en later aan iemand anders gegeven heb, die er verder mee geëxperimenteerd heeft: https://www.youtube.com/watch?v=cYcPcE1rkIs

In de video is duidelijk te zien hoe licht hij loopt, onbelast. Hm. Ik zie dat hij hem later heeft verhakseld tot single-rotor axial-flux. Jammer. (ik zie dat er zelfs het originele reflecterende stickertje nog op zit, dat ik gebruikte om het toerental te meten :) )

Indien het een ruitenwissermotor is zal er hoogstwaarschijnlijk een vertraging in zitten. Tenzij het voor een 'slingerruit' is voor op een boot.

set SCE to AUX.
fatbeard

Honourable Member

Dit type motor werd vroeger wel gebruikt als capstan motor voor grote computer tapedrives (die grote kasten met vacuum kolommen) vanwege de lage inertia...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Niet alleen een toepassing voor capstan, draaitafel of hdd...
Aan de machine op onze productielijn waren ze toch zowat 30cm diameter x 20cm hoog inclusief tacho, zonder reductiekast.
De positioneer inrichtingen hadden ook nog een encoder.
De in- en uitlooptransporten moesten synchroon lopen met de positioneringen.

Was nog een volautomatische machine dank zij een paar duizend relais.
De positioneer- en lassturingen een paar duizend ttl's.
Om maar te zeggen hoe het ooit ging...

Worden ook al een tijdje in machinekamerloze liften gebruikt, kunnen ze gewoon bovenin de schacht en kan de kooi er langs, pannenkoek noemden we ze.
Zit geen vertanding in, kabels gaan er direct over heen.

Als je op de bovenste etage bent en de schachtdeur heeft glas oid kan je zo zien hangen.

https://preview.redd.it/5st4mmiyrao11.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=fd137833f9e6c20157a5b1b12f8d39ece88ce3f7

Transistors are Cool Tubes are Hot

Als je op de bovenste etage bent en de schachtdeur heeft glas oid kan je zo zien hangen.

Al zo dikwijls gezien maar er nooit wat bij afgevraagd...
Weer wat opgestoken...

Ik zie de as van de motor niet en ook de omgeving niet, ik zie daardoor niet goed waar ik naar kijk.

De foto's die Aart en Arco hebben gepost doen me denken aan een naafmotor (wielmotor) van een e-bike, maar dat is geen axiale flux motor. De constructie van een axiale flux motor zoals op wikipedia staat bekend voor, die ben ik welleens ergens tegengekomen. Die motor zat toen zonder eigen behuizing in een apparaat.

Axial flux motor. Bron: wiki

De term 'pancake motor' ben ik ook welleens tegengekomen, lang geleden toen op een site aan het rondneuzen was die onderdelen voor robot wars verkocht.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 9 januari 2025 17:54:31 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste plaatje is bijna precies de constructie van de capstanmotor die ik in gedachten had.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."