toegangscontrole met lijst codes

Ik ben momenteel op zoek naar een manier om een toegangscontrole te doen op een poort met aan de buitenkant een codeklavier/ HMI met code klavier op. De toegestane codes moeten via een 2de HMI of webvisualisatie er in en er uit gehaald kunnen worden. ook moet er gelogd kunnen worden wanneer welke code gebruikt worden. En heb ik wat digitale I/O nodig voor onder andere de poort aan te sturen.

Momenteel denk ik om een IPC/PLC te gebruiken maar ik stel deze vraag vooral om te zien of er nog andere richtingen zijn waarnaar ik kan kijken om dit uit te voeren. Dit is wel voor semi professionele doeleinden dus het moet ook wel iets wat stabiel zijn met de bedoeling dat dit de komende 5-10 jaar draait zonder veel problemen.

Hopelijk zijn er mensen die me nog andere ideeën kunnen geven, of zeggen dat de IPC/PLC de beste route is.

Paulinha_B

Honourable Member

Zoals wel meer gebeurt, roept deze vraag alleen maar meer vragen op.
* welke volumes? Een one-off, een handjevol, enkele tientallen, honderdtallen?
* wat kan/wil/ga je zelf doen? PLC programmeren, of PIC of ESP of Arduino of Raspberry PI? Schema en pcb ontwerpen, debuggen, en produceren?

Mijn hoogstpersoonlijke gedachten - die evenveel waard zijn als ervoor betaald werd:
* een PLC ken ik niet, en lijkt me duur; maar voor een one-off met minimale moeite zou het de beste benadering kunnen zijn;
* een raspberry pi kan dit op zijn eentje vlot af, en zou de beste keuze kunnen zijn bij kleine aantallen; er moet al wel een beetje geprogrammeerd worden;
* voor grote volumes zou ik denken aan een combo van een esp32 of zoiets met een (toch al beschikbare) pc. Het wordt dan heel wat programmeerwerk, maar die kost kan over de vele exemplaren verdeeld worden.

Denk bij iedere keuze ook na over wat er moet gebeuren bij uitval: kan er gewacht worden op menselijke interventie? Zoniet, tweede PLC of tweede RasPi of tweede esp, telkens met een automatisme om over te nemen "in illo tempore' ?

Ik ken geen bedrijf die dit zelf wil maken/onderhouden
Toegangscontrole bedrijven zitten in elke stad zo'n beetje
Gewoon uitbesteden/kopen zou mijn eerste optie zijn

marcob

Golden Member

Kun je het zelf niet voor maken en inclusief paslezer:
https://www.codesloten.nl/codetableau-flexess-aqua-cs500

[Bericht gewijzigd door marcob op dinsdag 7 januari 2025 18:10:25 (11%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

ken dergelijke systemen van oa urmet. te beheren via een webportal en je kunt er rfid sleutels aan toevoegen. ipassan heet dat systeem, werkt met 2 een draads bus en PoE gevoedde componenten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Gewoon een Windows PC met programma?
Is eenvoudig, en ook handig om onderhoud te doen aan codes of database gegevens...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

Op dinsdag 7 januari 2025 18:50:05 schreef Arco:
Gewoon een Windows PC met programma?

Wat is er gewoon aan Windows-PC's of -programmatuur?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 7 januari 2025 19:05:25 (18%)

Arco

Special Member

Op dinsdag 7 januari 2025 18:57:31 schreef Paulinha_B:
[...]

Wat mij betreft alles... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kijk es naar Hikvision Acces Control, alles wat je wil.

ASPA-tech.be
Paulinha_B

Honourable Member

Op dinsdag 7 januari 2025 19:05:57 schreef Arco:
[...]
Wat mij betreft alles... :+

Hehe :) graag gegund hoor, maar eigenlijk is de wereld toch een klein ietsie pietsie ruimer. Maar goed ook.

Op dinsdag 7 januari 2025 17:33:18 schreef DK:
Ik ken geen bedrijf die dit zelf wil maken/onderhouden
Toegangscontrole bedrijven zitten in elke stad zo'n beetje
Gewoon uitbesteden/kopen zou mijn eerste optie zijn

Momenteel is het voor een test van een nieuw concept die low budget moet gebeuren dus externen inschakelen is niet mogelijk. Dit zou meer zijn voor nadat het concept succesvol blijkt.

Bedankt voor de tips allesinds, ik ga me eens bezig houden me wat te verdiepen in enkele van deze systemen

[Bericht gewijzigd door wouter94 op dinsdag 7 januari 2025 19:14:12 (11%)

Arco

Special Member

Heb ooit wel zo'n systeem gemaakt voor slagboom met 500 codes.
(moet eens kijken of ik daar nog iets van heb...)

Paulinha_B

Honourable Member

test van een nieuw concept die low budget moet gebeuren dus externen inschakelen is niet mogelijk

O, dus er wordt uitgekeken naar ons gratis professioneel advies, en ooit eens op een dag zal het mogelijks een rendabel project worden en dan zou onze inbreng misschien wel kunnen gevalideerd worden? Dan heb ik het wel bekeken.

Ook: ik heb concrete vragen gesteld over concrete getallen, en daar kwam niet het minste concrete antwoord op... Ik ruik het geurtje van gebakken lucht.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 7 januari 2025 19:27:36 (19%)

Iets bestaands kopen is in deze de low budget oplossing, daar kun je niks voor ontwikkelen

Op dinsdag 7 januari 2025 19:24:50 schreef Paulinha_B:
[...]
O, dus er wordt uitgekeken naar ons gratis professioneel advies, en ooit eens op een dag zal het mogelijks een rendabel project worden en dan zou onze inbreng misschien wel kunnen gevalideerd worden? Dan heb ik het wel bekeken.

Ook: ik heb concrete vragen gesteld over concrete getallen, en daar kwam niet het minste concrete antwoord op... Ik ruik het geurtje van gebakken lucht.

Het is zeker niet de bedoeling om zo over te komen. Dit is niet voor iets op te zetten die ooit verkocht zou worden of rechtreeks geld zou opbrengen. Dit is puur voor een proces binnen het bedrijf. Ik heb gewoon van hogerop de vraag gekregen of ik zo iets kan maken voor een test. Ik ging dat doen met een PLC maar dacht gewoon eens online te vragen of er mensen nog andere ideeen hadden

Wat betreft dat ik niet op je vraag geantwoord heb, sorry daarvoor. Ik had gewoon snel eens gelezen en geantwoord tussen dingen en ben inderdaad vergeten bepaald dingen te beantwoorden.

Momenteel zou dit gewoon zijn om 1 poort aan te sturen, met stel dat het een succes blijkt nog door te voeren naar een 40tal andere poorten.

Als het "friendly" gebruikers zijn, dan zou ik een RFID lezer kopen, een arduino en een zwik tags.

Als je gebruiker X voor "initializering" bij je hebt staan zeg je dat ie nu z'n bankpas mag laten zien aan jou lezer, en dat je dan die pas goedkeurt, of dat ie een pasje van jou mag krijgen. Iedere kaart heeft een Uniek ID, dus of het een bestaande pas van hem is of een verse dat maakt niet uit. Niet veilig genoeg om iets echt te beveiligen (want je kan zomaar de bankpas van pietje z'n uniek ID uitlezen en dat op een lege kaart programmeren. Maar als de gebruikers "bekenden" zijn dan kan het wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
revado

Honourable Member

Van hogerhand opdracht het even "zo gratis mogelijk " uit te zoeken, en dan gaat hogerhand het snel ergens anders bestellen...
Vaker meegemaakt.

Mijn tip, en meer ga ik er ook niet over zeggen.
Wiegand ( rfid) lezers zijn er ook met een codeklaviertje, dan kan je zowel een code als tag / pas gebruiken.
Inderdaad wat @bordje zegt, kijk eens naar Hikvision access!

Een beetje HMI kan dat al, voor logging gebruikt je de audit-trail wat tegenwoordig in moderne HMI's een must is.
Zeker voor een proof of concept is dat snel en makkelijk te maken.

Sommige HMI's kun je met CodeSys nog eens van een extra programma voorzien om het eea aan te sturen.

Bijvoorbeeld een Exor HMI paneel (eX200) (zie hiflex.nl), daar kan bij bepaalde panelen ook een I/O module op gezet worden, maar ik zou dan eerder gaan voor een kopstationnetje + I/O.

Een andere meer low budget oplossing is een Weintek HMI gebruiken (cMT serie), kan geen I/O direct op, moet met een kopstationnetje + I/O. (zie plcdirect.eu)

De Exor panelen vind ik zelf een stuk handiger maar kosten ook meer en je moet er de JMobile programmeer SW bij aanschaffen. Weintek is goedkoper en de SW is gratis. Voor Codesys moet je bij beiden een licentie aanschaffen maar dat is niet veel (ik dacht iets van 60 euro).

Als kopstation/IO zou je iets van modbus kunnen gebruiken, wekt voor beide oplossingen en is low cost en prima voor dit doel.

-edit- In een PLC-tje kun je natuurlijk ook een database/backend koppeling maken voor je tijdelijke login codes.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

[...]

50 Jaar terug zou een Windows-PC en programma iets buitengewoons zijn, maar tegenwoordig niet meer.

Henry S.

Moderator

[...]

Is tegenwoording op HMI gebied ook gewoon geworden.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Paulinha_B

Honourable Member

@topicstarter: dank voor de verklaring, het ware nuttig geweest er die gelijk bij te zetten. En sorry voor mijn kribbige reactie.

Nu het kader duidelijk is sluit ik me helemaal aan bij de suggestie om iets bestaands in te kopen, tenslotte is dit een standaardprobleem waarvoor standaardoplossingen op de markt zijn.

Sine

Moderator

Op dinsdag 7 januari 2025 20:46:02 schreef henri62:
Een beetje HMI kan dat al, voor logging gebruikt je de audit-trail wat tegenwoordig in moderne HMI's een must is.
Zeker voor een proof of concept is dat snel en makkelijk te maken.[....]

Dat kan toch nooit goedkoper zijn dan iets wat je standaard van de plank kunt trekken?
Die HMI moet je ook kopen.
En zeker als het nog eens maal 40 moet oid.

Ik snap dat zelf freubelen een leuk projectje is ... maar dat lijkt me hier niet de oplossing.

Op dinsdag 7 januari 2025 19:49:01 schreef wouter94:
Momenteel zou dit gewoon zijn om 1 poort aan te sturen, met stel dat het een succes blijkt nog door te voeren naar een 40tal andere poorten.

De vraag is nog... WAT wil je testen? Of de hardware die je koopt/ontwikkelt werkt, of dat je belangrijke info kan verzamelen over werkpatronen?

In het eerste geval moet je dus niet een oplossing kiezen die niet "x40" kan. Maar in dat tweede geval kan je in een middagje een arduino-oplossing in mekaar draaien die er "niet uitziet", waarbij je voor "40x" kan investeren in een betere behuizing of commercieel spul.

Ik krijg de indruk dat de TS voor een bedrijf werkt met 200+ werknemers. Dan is het geen probleem om een werknemer te vragen een dag of een week te besteden aan iets wat de werking van het bedrijf met 1 of 2% verbetert. Zelfs als je zegt: Dat kost 80 euro per uur, dus een week kost 3200 euro.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Als "hogerhand¨ denkt om iets even in elkaar te flanzen,moeten ze het , zeker als bedrijf, gewoon uitbesteden..Of "hogerhand"doet het lekker zelf..Want als het niet werkt, krijg jij toch op je lazer, ik zou dat niet willen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik moet inderdaad toegeven dat ik zeker niet duidelijk was in mijn uitleg van wat ik nodig heb. Het zou zijn om externen binnen te laten via een poort waarvoor we dan telkens een code zouden voor aanmaken die maar 1 keer gebruikt kan worden.

wat betreft externen moet ik inderdaad toegeven dat er waarschijnlijk wel systemen bestaan die dit allemaal doen. maar ze zijn hier grote fan van alles in eigen handen te hebben en soms rekenen ze ook van "we betalen hem toch zoiezo". En aangezien het me er een tof projectje uit ziet ga ik er ook niet al te veel tegenin gaan.