Samsung PS51D450A2W start niet meer op, rode led knippert

Na wat opzoekwerk blijkt er een kortsluiting in het Y-sustain bord te zitten.
Ik heb 6 kortgesloten componenten gevonden (zie foto):
1 x diode, SF10A400H de 2de identieke ga ik ook maar vervangen
4 x Trench IGBT, FGPF4536
1 x condensor, 360V222k

Een paar vragen voordat ik kosten aan dat toestel maak.

1; Zijn er nog andere componenten die ik kan testen of eventueel preventief moet vervangen?

2; Hoe kan ik die buffer opmeten die vanuit het Y-bord het paneel aanstuurt?

3; Blijkbaar kunnen piekspanningen op het paneel plasmabuisjes doen exploderen waardoor het paneel inwendig beschadigd is of gebarsten is, hoe kan je dat paneel controleren terwijl het niet werkt?

peter
fred101

Golden Member

Je hebt zo te zien bij de poging tot desolderen van die halfgeleiders de meeste via's er uit gerukt. Voor je kosten gaat maken zou ik eerst checken of dat te repareren is. Ik ben niet thuis in TVs dus ik weet niet of het een multilayer board is, maar als dat het geval is en er zitten binnenlayers aan die halfge;leiders, dan is het nu einde oefening. Heb je die shorts in situ gemeten, en zijn ze gedesoldeerd nog steeds short (getest op de juiste manier)

Ik zou dus verder niets meer desolderen totdat je die techniek onder de knie hebt of beter desoldeer gereedschap.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 13 januari 2025 17:54:04 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Je hebt zo te zien bij de poging tot desolderen van die halfgeleiders de meeste via's er uit gerukt. Voor je kosten gaat maken zou ik eerst checken of dat te repareren is. Ik ben niet thuis in TVs dus ik weet niet of het een multilayer board is, maar als dat het geval is en er zitten binnenlayers aan die halfge;leiders, dan is het nu einde oefening. Heb je die shorts in situ gemeten, en zijn ze gedesoldeerd nog steeds short (getest op de juiste manier)

Het is een single layer print en de kragen die je nog aan de halfgeleiders zit is rest-soldeer, de via's zitten nog allemaal in de print. ik dacht het nog toen ik de foto postte, 'zou ik nie beter eerst die restsoldeer verwijderen?' maa dan moest ik mijn 'wafelijzer' opnieuw heet stoken....

peter
fred101

Golden Member

Als rest soldeer er zo uitziet doe je toch iets echt heel erg verkeerd.

Als je de tin laat smelten verdeelt het zich over het pootje, het vloeit uit. De enige manier om zelfs de ronde vorm van de via en de "paddestoel" van de soldeerpad zichtbaar te houden tijdens desolderen is de boel er met geweld en veel te koud uit te rukken. Als de tin smelt is er geen enkele manier waarop die tin zo in vorm blijft staan. Die tin is gewoon niet gesmolten. Dat kan gewoon niet anders. Vloeibaar tin houdt zijn vorm niet. Als die via's er echt nog zitten heb je gewoon heel veel geluk gehad.

Ik zou toch eens of meer oefenen of beter gereedschap aanschaffen, maar hey, het is jouw TV ;-)

Heb je ze die onderdelen ook uitgesoldeerd getest, hebben ze dan nog steeds een kortsluiting? Bij in situ meten staan er bij voedingen meestal trafo's of spoelen naar massa in serie met de collector of drain en lijkt het een short.

Maar kijkend naar het PCB maakt het weinig uit als dat de vias waren, elektrisch zit het toch alleen aan de onderkant vast.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Het gaat om resten niet gesmolten soldeer waarmee ze aan de bovenkant uit de holniet kwamen. Dit betekent dat er waarschijnlijk met een te lichte bout gesoldeerd wordt, maar er zal niets beschadigd zijn verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

OK, ik wist niet dat daar holnieten werden toegepast, dat ben ik nog nooit tegen gekomen dan denk ik dat het idd een veel te lichte bout is maar is er dus gelukkig niets kapot.

Buffer bord lijkt ok volgens een internet test, dus ga ik de kortgesloten componenten bestellen.
https://www.youtube.com/watch?v=3Oq2MsU0XOQ

peter

Het zijn niet alleen die componenten die in sluiting liggen, maarook elco's en losse contacten.. Bij niet goed hersteld is het 1 knal en alles is weer stuk....

Op maandag 13 januari 2025 19:48:16 schreef fred101:
OK, ik wist niet dat daar holnieten werden toegepast, dat ben ik nog nooit tegen gekomen dan denk ik dat het idd een veel te lichte bout is maar is er dus gelukkig niets kapot.

Ik ben ze ook wel eens tegengekomen in bb-ktv's. Behalve holnieten waren er ook nog een soort wirewrap opvullingen die dan volgesoldeerd werden. Die kwamen vaak wel met pootje(s) en al eruit zetten. Dan zat er een soort veertje rond het pootje wat een beetje aan die veertjes in draailasdoppen doet denken.

Als je tv gaat testen de Y sustain board niet meteen aansluiten, kijk dan eerst of de tv weer aangaat. Meestal zijn het ook de mosfets die ook defect gaan op de y o xsus boards. Weet ook hoe je ze moet meten!

*hier heb ik geen app voor nodig

Controleer ook de massa aansluitingen van de sustain boarden, als een massa "zweeft" dan duurt het geen minuut of alles klapt kapot...

y sustains weinig stuk gezien, wel losse schroeven en beetje opschuren..

Ik ga de defect onderdelen bij Ali bestellen, maar die blauwe 222KS630V condensator moet ik per 10 of 20 kopen waardoor het wat duur wordt voor een test die waarschijnlijk op iets gaat uitdraaien.

Heeft er iemand zo'n condensatortje op overschot, het moet geen nieuwe zijn.

peter

ALI? Voor een TV zou ik toch kiezen voor kwaliteit... Tenzij je van plof of vuurwerk houd.

Heb je al eens gezien bij Conrad.nl, daar kun je componenten nog per stuk bestellen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 21 januari 2025 18:55:26 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

condensator vraagje:
Bij het zoeken naar een vervanger voor de 222KS630V, zie foto in vorige posts, zie ik dat men CBB en Polypropyleen Film Condensator in één adem noemt?
Kan ik voor de blauwe 222KS630V een CBB22 222J630V nemen?

peter
maartenbakker

Golden Member

CBB22 zijn als het goed is polypropyleentypes voor pulsen en hoge stromen, dus dat lijkt me hier prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."