3 fasen op PCB. Waar rekening mee houden?

We willen een tester bouwen voor een generator set. Een van de dingen die getest moeten worden is of de fases aanwezig zijn. Daartoe hebben we een simpel schema gemaakt wat 3 LEDjes aanstuurt, 1 per fase.

Maar waar moet ik precies rekening mee houden als ik dit op een PCB wil zetten. Ik heb uiteraard op Google gezocht, maar wordt daar niet veel wijzer van. Ik denk aan bv afstand tussen sporen. Maar ook het formaat van componenten, aangezien dit ook een bepaalde afstand tussen pinnen inhoudt.
Voor de connector dachten we aan een TH connector met een pitch van 7.62. Is dat genoeg?

Hier het schema (op de LEDjes na). (signaal van rechts naar links, in dit geval)
http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20250124_110434_Untitled.png

We gebruiken hier trouwens Altium. Weet iemand of het misschien mogelijk is om hiervoor een kant-en-klare set design rules te download en te installeren? Zoiets zou het leven een stuk makkelijker maken...

[Bericht gewijzigd door hneel op vrijdag 24 januari 2025 11:08:10 (12%)

Gevoelsmatig zou ik sws galvanische scheiding toepassen (trafootje, optisch, ….). Lijkt me veiliger voor wat er achter zit.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ben je niet beter af met een kant en klaar fase controle relais?

Arco

Special Member

Een standaard weerstand mag maar 200v hebben. dus wel speciale weerstand nemen of meerdere 'gewone' in serie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

even terzijde..
de N (common in het schema) wil je niet checken/testen op aanwezigheid? deze schakeling gaat, door haar symmetrische opbouw dat alvast niet doen.

High met Henk

Special Member

wat is er mis met gewoon 3 lampjes en voor elke een glaszekering
dat mogen LED signaal lampjes zijn. en die zijn er gewoon voor 230 V

zie niet in waarom je het wiel opnieuw wilt uitvinden.
heb je een DIN rail, dan kun je zekering klemmen hebben.
ander frontplaat zekeringen gebruiken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je van de generator geen nul hebt, kun je de fasen niet checken op deze manier.

Stel, je sluit een ster zonder nul aan, waarvan een van de wikkelingen sluiting heeft. Dan zullen de spanningen over de drie zeners er nog steeds normaal uitzien; zelfs de fasen zullen nog tamelijk goed kloppen (zie plaatje).
(Een ster met een open wikkeling zie je wél: dan is de bijbehorende uitgang weg.)

Idem, als je een driehoek aansluit, waarvan een van de wikkelingen open is. Ook dan krijg je uit jouw schakeling drie normale spanningen.
(Een driehoek met een kortgesloten wikkeling merk je óók wel: dan komt er ergens rook uit. :))

Als er verbruikers aangesloten zijn veranderen de spanningen natuurlijk, maar je zult waarschijnlijk willen checken vóórdat je wat aansluit, en dan geldt het bovenstaande in elk geval.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pamwikkeling

Special Member

Misschien een eigen kunstmatig nulpunt maken met drie weerstanden en dat nemen als referentie nulpunt ? aangepast na terechte opmerking van FET

Moet enkele de aanwezigheid van de fases getest worden of moet ook getest worden of
- de fase spanning binnen bepaalde grenzen liggen (400V +/- x %),
- de faze volgorde correct is (vb. als de generator als in de verkeerde richting zou kunnen draaien),
- de faze hoek (120° ?) correct is ? (vb. als de generator foutief gewikkeld zou zijn)

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
benleentje

Golden Member

Op vrijdag 24 januari 2025 12:23:26 schreef Arco:
Een standaard weerstand mag maar 200v hebben. dus wel speciale weerstand nemen of meerdere 'gewone' in serie...

Maar ook een led is geen diode. Als nu de led moet sperren komt er maximaal 320V over te staan.

Om het probleem van de sperspanning op te lossen kan je een diode in serie zetten of 2 leds in anti parallel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 24 januari 2025 16:07:56 (16%)

Maar waar moet ik precies rekening mee houden als ik dit op een PCB wil zetten. Ik heb uiteraard op Google gezocht, maar wordt daar niet veel wijzer van. Ik denk aan bv afstand tussen sporen.

Onderstaande PDF-file geeft een goede uitleg over de belangrijkste zaken, denk ik:

https://www.magazines007.com/pdf/High-Voltage-PCDesign.pdf

Zelf zat ik in eerste instantie vooral aan kruipafstand tussen de sporen te denken, evt. ook 'anti-tracking' gleuven aanbrengen. Hou rekening met de spanningsrating van weerstanden, niet alleen met de vermogensrating. Voor standaard 1/8W through-hole weerstanden is de voltage rating (meestal) slechts 200V.

En zie ook bijv. https://electronics.stackexchange.com/questions/74244/why-route-air-ga… en de links in dat verhaal.

set SCE to AUX.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat 7,62mm kruipafstand voldoende is.

Houd behalve bij de weerstanden ook rekening met de werkspanning van de condensatoren. Ik zou er 1250V of hoger MKP inzetten, of 415VAC of hoger X1 MKP types. Daarbij zou ik ook even kijken of het echt 330n moet zijn voor de stroom die je wilt trekken. Zeker bij hogere spanningswaardes is capaciteit relatief duur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een led signaallamp heeft ook niet meer aan boord dan een led, antiparallel diode en voorschakelweerstand.
Kan zelfs op 400V x 1,414.
Voor een flikkervrije led op het net met capacitieve weerstand staat er in elektuur januari 2006 blz 73 een interessant artikel.
https://archive.org/details/elektuur-507-2006-1/page/73/mode/2up

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op vrijdag 24 januari 2025 13:49:33 schreef pamwikkeling:
Misschien een eigen kunstmatig nulpunt maken met drie weerstanden en dat nemen als referentie nulpunt ?

Dat doet het schema al met R5,6,9. Maar dat is ook precies waarom de schakeling het niet aangeeft als een fase niet werkt.
Een 'kunstmatige nul' is alleen correct als de fasespanningen correct zijn (of in elk geval: even groot en van praktisch de juiste fase).

Als, in een in ster geschakelde generator, een van de fasen een afwijkende spanning levert (nul, bijvoorbeeld), dan zal de kunstmatige nul van de schakeling zóver verschuiven dat over elk van de drie zenerdiodes nog steeds een spanning staat die overeenkomt met normale werking.

Hetzelfde zou je zien als de generator in driehoek zou staan met één van de fasen 'open' (dus hoogohmig). Ook dan zijn de uitgangsspanningen van deze schakeling hetzelfde als tijdens normale werking.

Wil je dus de fasen afzonderlijk kunnen controleren, dan zul je een échte nul van de generator moeten krijgen en die gebruiken.
De som van de drie fase-aansluitingen als kunstmatige nul gebruiken, zoals hier gebeurt, werkt niet goed.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
revado

Honourable Member

Voor een dergelijk doel zou ik zelf liever gloeilampjes gebruiken, dan belast je de fases ook een beetje.
Nu zullen de ledjes op een lekspanning al branden, dat is geen betrouwbare test.
Maar een duspol ( met veer) blijft mijn echte voorkeur houden, bij de betere heb je ook een draaiveld indicatie zoals al geopperd is.