Lichtschakelaar en tijdschakelaar op een kippenhok

Op ons kippenhok wil ik graag een lichtschakelaar installeren naast de tijdschakelaar die er nu op zit. De tijdschakelaar is een standaard 230v tijdschakelaar die je in een stopcontact stopt. Aan de lamp zit nu dus een stekker die in de tijdschakelaar in het stopcontact zit.

Nu zou ik daarnaast graag een lichtschakelaar aansluiten zodat ik ook de lamp aan en uit kan doen als deze volgens de tijdschakelaar uit staat.

Is dit mogelijk met onderstaande opzet? De lichtschakelaar is in deze setting net zo aangesloten als een schakelaar in een wissel-schakeling met twee lichtschakelaren.

Schiet er vooral op. Ik hoop er van te leren ?

.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 27 januari 2025 11:54:20 (99%)

amador

Special Member

Ik heb hier ergens een tijdschakelaar liggen met opzij een schuifje om de tijdschakelaar te overbruggen, dan hoef je verder niets te veranderen. Als ik hem nog kan vinden post ik een foto.

Roland11

Golden Member

Op maandag 27 januari 2025 12:13:53 schreef amador:
Ik heb hier ergens een tijdschakelaar liggen met opzij een schuifje om de tijdschakelaar te overbruggen, dan hoef je verder niets te veranderen. Als ik hem nog kan vinden post ik een foto.

Met zo eentje kan dat, als op de foto's in de attachment.

Voor zover ik weet alleen nog maar 2dehands te krijgen...
De (mechanische) schakelklokken die je tegenwoordig bij de bouwmarkt hebt, hebben alleen een schuifje om het schakelen met de klok te (de)activeren, maar niet niet om de spanning handmatig aan of uit te zetten.

Ik gebruik er eentje voor m'n wasmachine.
Daar zit 1 pinnetje in om op tijd te schakelen: 'aangaan om 7 uur'.
Ik laad de machine 's avonds in, zit de wasmachine 5 seconden aan en dan uit met het rode schuifje. Vervolgens gaat hij om precies 7 uur aan en begint met wassen:-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op maandag 27 januari 2025 13:19:25 (14%)

Ik zou een andere tijdschakelaar gebruiken, waar je gemakkelijker een gewone schakelaar bij kunt zetten. Dus dat zou voor mij dan een shelly zijn.

1 keer instellen via Wifi en aparte contacten voor een extra schakelaar.
Daar zit een tijdschakelaar in die zelfs rekening houdt met zons-op en ondergang.

Zie https://www.shelly.com/products/shelly-1-mini-gen3

Ik gok dat TS geen (alternatieve) oplossing zoekt maar deze zelf al bedacht heeft en getoetst wil hebben.
Als je de bruine draad van de fase bruin houdt en zonder overgang naar zwart op het wisselcontact zet, dan lijkt het schema verder in orde.

Maar mogelijk dat er op de tijdschakelaar inderdaad een schuifje zit met Klok/Uit/Aan, of alleen Klok/Aan, dan kun je deze eventueel ook op Aan zetten om licht te hebben om de momenten dat de schakelklok niet actief is.

Hmm, oke. Het idee dat ik had is dus niet handig begrijp ik.

Op maandag 27 januari 2025 12:20:32 schreef Roland11:
[...]
Met zo eentje kan dat, als op de foto's in de attachment.

..............

Ik gebruik er eentje voor m'n wasmachine.
Daar zit 1 pinnetje in om op tijd te schakelen: 'aangaan om 7 uur'.
Ik laad de machine 's avonds in, zit de wasmachine 5 seconden aan en dan uit met het rode schuifje. Vervolgens gaat hij om precies 7 uur aan en begint met wassen:-)

Dit idee had ik eerst ook, maar ik kan niet snel bij de achterkant van het kippenhok komen waar de electra zit. Vandaar het idee om een lichtschakelaar aan de voorkant van het kippenhok maken.

Op maandag 27 januari 2025 13:33:28 schreef deKees:
Ik zou een andere tijdschakelaar gebruiken, waar je gemakkelijker een gewone schakelaar bij kunt zetten. Dus dat zou voor mij dan een shelly zijn.

1 keer instellen via Wifi en aparte contacten voor een extra schakelaar.
Daar zit een tijdschakelaar in die zelfs rekening houdt met zons-op en ondergang.

Zie https://www.shelly.com/products/shelly-1-mini-gen3

Bij het kippenhok heb ik geen wifi, maar ik zie dat je hem ook via bluetooth kunt instellen, dus misschien is dit wel een goede optie. Bedankt!

Het ding heeft ook een eigen wifi AP ingebouwd. Dus dat is dan ook nog een mogelijkheid.

Die digitale klokken van de bouwmarkt of aktion hebben een aan/uit/klok knopje.

Stel hij staat op klok dan druk je 1x voor aan, nog een keer voor uit en nog een keer voor klokstand. Dit kan je ook aflezen maar gaat heel snel op routine.

Die digitale verbruiken nog minder elektra ook.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
revado

Honourable Member

Ik zou daar een astroklok voor nemen, die schakelt keurig op zons opgang en zonsondergang middels een interne tabel.
Er zit ook een schakelklok in, en geen lichtsensor nodig.
Daar een normale schakelaar "overheen" voor handmatig overbruggen.

mel

Golden Member

Op maandag 27 januari 2025 17:18:31 schreef fred101:
Gewoon de kippen africhten :+

Die kippen gaan al uit zichzelf op stok als het donker wordt.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Roland11

Golden Member

Op maandag 27 januari 2025 16:20:43 schreef K7Jz:
Die digitale klokken van de bouwmarkt of aktion hebben een aan/uit/klok knopje.

Stel hij staat op klok dan druk je 1x voor aan, nog een keer voor uit en nog een keer voor klokstand. Dit kan je ook aflezen maar gaat heel snel op routine.

Het nadeel hiervan is wat mij betreft dat je op de klok zelf niet kunt zien of hij aan of uit is, tenminste: bij de digitale die ik heb zie je dan 'auto' staan wat betekent dat het klokprogramma actief is. Maar je kunt op de klok niet zien of hij 'aan' of 'uit' is op het moment.
Als je iets schakelt op afstand waarbij je op de plek van de schakelklok niet kunt zien of bijv. die betreffende lamp aan is, is dat lastig.
Als je een paar keer drukt op het knopje tot je weer 'auto' hebt, kun je op auto komen na een 'on' maar ook na een 'off'. In het enige geval is hij aan, in het andere geval uit, je moet op het (kleine en onverlichte) display meelezen bij het schakelen om te weten vanaf welke status je weer op 'auto' komt. En als hij dan verkeerd staat, 'klopt' het pas bij het volgende schakelmoment weer.
Ik geef daarom voorkeur aan dat rode schuifje waarbij hard "0" of "1" staat.

Er is geen betere astroklok dan een kip zelf.
Weet dus niet goed wat de functie van de tijdschakelaar hier is...

Turbokeu

Golden Member

Ik heb 3 verschillende (nu ongebruikte *) modellen/merken digitale schakelklokken liggen en op allemaal kan ik op het display zien of de uitgang auto/on/off is.
Het is een feit dat het in minder goede lichtcondities moeilijk af te lezen is op het onverlichte display.

Ons kippenluik is omgevingslichtgestuurd (via HPS Fence AD002 module).
Het opent en sluit bij een lichtinstelling van 05 (instelbaar van 01 to 24, default 16), t.t.z. half duister.
Onze kippen weten dat en zijn een half uur voor het sluiten al op stok.
Is hier nodig want er dwalen wezels en vossen rond, één van mijn zoons weet ervan, hij is al 3 kippen en een konijn kwijt hierdoor.

* Ongebruikt want vervangen door Action LSC smart/connected WCD's die nu een ingebouwde programmeerbare timerfunctie bezitten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Roland11

Golden Member

Op dinsdag 28 januari 2025 13:58:50 schreef Turbokeu:
Ik heb 3 verschillende (nu ongebruikte *) modellen/merken digitale schakelklokken liggen en op allemaal kan ik op het display zien of de uitgang auto/on/off is.

Ik heb er twee in gebruik, van verschillende merken, zie bijgevoegde foto's.
Beide hebben alleen "auto" in beeld, zonder indicatie van on / off.
Dan heb ik pech gehad bij de aankoop! ;-)

Turbokeu

Golden Member

Op dinsdag 28 januari 2025 14:58:38 schreef Roland11:
[...]
Ik heb er twee in gebruik, van verschillende merken, zie bijgevoegde foto's.
Beide hebben alleen "auto" in beeld, zonder indicatie van on / off.
Dan heb ik pech gehad bij de aankoop! ;-)

Net gekeken, de enige die nog (zichtbaar) werkt, zo uit de WCD, toont manual ON/Auto/manual OFF op de onderste regel als ik op de knop ON/Auto/OFF druk.
Bij de twee andere (LCD blank, ook wanneer ik ze in een WCD steek) was er minstens één waar de status vertikaal (ON/Auto/OFF) getoond werdt.
Ik dacht dat ze alledrie van bij Aldi afkomstig waren.

PS: Vlug de schakelklok uit de bak (in de tuin) voor het containerpark gevist, staat hier op "MANUAL ON" ("AUTO" en "MANUAL OFF" verschijnen rechts ervan)

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op dinsdag 28 januari 2025 18:01:30 (12%)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Roland11

Golden Member

Op dinsdag 28 januari 2025 21:49:49 schreef maus0611:
https://www.bol.com/nl/nl/p/ecosavers-remote-control-timer-switch-cont…

In een keer klaar.

Dan kun je weer last krijgen dat de batterij op is of de afstandsbediening kwijt :-)
Maar voor de TS is dat zoals je zegt denk ik een eenvoudige en goede oplossing.

Niek56

Golden Member

Een heel andere optie is om een IR-bewegingsmelder te gebruiken, vooropgesteld dat je deze zo kunt plaatsen dat hij niet door de kippen geactiveerd wordt. Je kunt deze direct parallel aan de tijdschakelaar aansluiten. Op zo'n bewegingsmelder kun je de gevoeligheid en aan-tijd instellen.