Klik aan klik uit

Beste lezers,

Ik heb een probleempje met het KaKu systeem. Hopelijk heeft iemand een oplossing. (KaKu leverancier in ieder geval niet)

Ik gebruik de ontvanger ACM250-LD. Deze kan 100/120W led schakelen met afstandsbediening. Er zit echter ook een contactpunt op waarmee je met een bedrade schakelaar kunt schakelen

Ipv. een bedrade schakelaar gebruik ik een tijdklok voor het in- en uitschakelen. Werkt prima.
Echter, als ik de verlichting inschakel met de AB vóór de inschakeltijd van de klok en de klok bereikt de inschakeltijd gaat de verlichting UIT op de inschakelpuls van de klok.

Hetzelfde gebeurt omgekeerd. Dus ingeschakeld met de klok, in de tussentijd uitgeschakeld met de AB, klok bereikt uitschakeltijd, lampen gaan weer branden op de puls van de klok.

Niet handig dus. Is er een manier om dat te voorkomen?
Bij voorbaat dank voor suggesties.

Klok heeft potentiaalvrije contacten. De ontvanger staat op een constante 230V, heeft geschakelde uitgang en een extra contact voor externe schakelaar.

Je zal voor jezelf even moeten uitmaken wat je wil: als jij inschakelt, mag de klok dan uitschakelen? Moet de klok dan genegeerd worden tot jij de lamp weer uit doet? Wat heeft voorrang op wat? Als je dat weet kan je een schakeling uitdokteren.

ik zou zeggen anders maken, de klok niet via de acm250ld de lampen laten schakelen. kun je geen smart lampen gebruiken, die met een app werken en dus ook op een klok kunnen en op bijgeprogrammeerde afstandbediening.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

@TS,

De extra ingang van je ontvanger heeft blijkbaar een toggle functie, dus werkt met een puls voor aan en een puls voor uit. Zo werkt de afstandsbediening ook.

Denk dat het moeilijk wordt om daar iets aan te doen.

Je zal de ontvanger intern aan moeten passen om continu je relais aan te sturen via de externe aansluiting. Maar dan moet je naar de spoel spanning kijken, dat moet overeen komen met de aangeboden spanning via het externe contact.

Maar het kan zomaar zijn dat aanpassen helemaal niet mogelijk is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
revado

Honourable Member

Met een 230 relais met wisselcontact wat met de lampen mee schakelt, een klok met 2 contacten, een aan en een uit is het te maken, maar als je de dim functie gebruikt werkt het niet meer betrouwbaar.
En ik weet niet of die kaku gediend is van een inductieve belasting van een relais.

Ik denk dat een schakelklok met afstandsbediening de meest eenvoudige oplossing is, even in google zoeken, zijn er zat.

Dank zover voor de reacties.
Even terugkomend op de reactie van Harry729;

Inderdaad mijn bedoeling is: stel ik schakel in met de AB en daarna komt de klok op de inschakeltijd dat die puls genegeerd wordt (OK ze branden al)

In het andere geval; Tijdens de 'inschakeltijd' van de klok, voortijdig uitzetten met de AB, dat de klokpuls op de uitschakeltijd de lampen weer niet aanzetten. (OK ze zijn al uit).

Het betreft 2 schakelkasten voor tuinverlichting met in elk een klok waaronder weer 5 ontvangers hangen.