Richting draaiveld 400V aansluiting

Nou had ik dus afgelopen week een discussie met een (jawel....) erkende installateur over de aansluitingen van een 400V 32A doos. Naar mijn mening moet het zo zijn dat als je de doos in z'n gaatjes kijkt, je een rechts draaiend veld zou moeten zien (met rontgen ogen misschien, maar ik neem aan dat het duidelijk is wat ik bedoel).

Hij had eea. dus andersom aangesloten, en vond dat ik het 'pompje' dat nu dus verkeerd om draaide maar moest aanpassen, want wat hij gedaan had was goed.

Nou ben ik niet zo vreselijk thuis in alle normen hiervoor, dus vandaar 2 vragen:

• Heb ik gelijk?
  • Waar staat dat?

Owja... De doos maar aangepast, die installateur kan me wat :)

En ik ben niet dyslectisch, maar had willen typen draairichting veld ... Grmbl.. Zal de griep wel zijn |:(

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Wat is er mis met "draaiveld"?

Volgens mij moet het inderdaad zo zijn zoals hij zegt. Anders heb je L1 en L3 omgewisseld en draait het veld in je doosje rechts en je motor links... maar dat terzijde

Ik zou het voor het esthetisch zicht ook zo doen...

Niet dat ik het weet moet je even wachten op een kp. meinesz of iemand dergelijk...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

de richting van het draaiveld maakt niets uit.
de afspraak is dat het zoveel mogelijk een rechtsdraaiveld is maar dit is geen regel.
tevens hoort een installateur te kijken in een pand welk draaiveld gebruikt word en elke nieuwe aansluiting dezelfde richting te geven zodat alle apparatuur gewoon werkt zonder dat je elke keer het snoer hoeft te verranderen.
indien een apparaat dan niet de juiste richting opdraaid zal het apparaat aangepast moeten worden en niet de aansluiting.
ik vind dat hij ook de motor moet aanpassen aan de aansluiting.
hij had moeten controleren welk veld de motor nodig had
jij vraagt nl. een aansluiting voor die motor en niet een links/rechts veld.
echter zijn hier geen NEN regels voor van toepassing.

Een schizofreen is nooit alleen!

Ah, ok...

Had ik in die zin toch gelijk dat de rest van het 'pand' (een schip in dit geval) (blijkbaar) rechtsdraaiend is en het 'pompje' (je sjouwt het kreng met z'n 2-en nauwlijks) daar dus wel de goede kant op draait.

Ik kwam nog wel iets tegen over VDE 0100 31. Zegt me niets, kan die norm ook nergens vinden (zal je wel voor moeten betalen). Heeft iemand deze?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!