Uit de andere thread, waar het inderdaad off-topic was:
[Harry64] Geen idee hoe het heette. Ik had via de C64 een schema in ASCII van een BBS gedownload, dat was met acht weerstandjes, geen R-2R. Er zat ook een play.com (geen .exe) bij en een riedel 'deuntjes' waarmee je op de XT dan 'muziek' kon afspelen met commando: play.com -LPT1 a:riedel
In mijn geval heette het mp.com (modplay.com) https://www.youtube.com/watch?v=vJUB1ZLRdxE En bij deze .com-file zat inderdaad ook een .txt-bestand waarin diverse simpele schema's van D/A-converters stonden. Sterker nog, dat uitgeprinte bestand heb ik hier nog steeds in een documentatiemap zitten. Uitgeprint op kettingpapier (met randperforatie) op een 8-naalds printertje. Een R-2R convertertje stond ook in die .txt-file maar dit achtte ik minderwaardig, immers, een speciaal (en duur) IC als de ZN426 *moet* wel beter zijn als iets simpels met een paar weerstandjes.... (jeugdige onwetendheid). Enfin, als ik bedenk hoeveel uurtjes plezier ik uiteindelijk van die D/A-converter heb gehad dan was het het geld uiteindelijk toch wel dubbel en dwars waard. Later heb ik een tweede D/A-converter gebouwd op een zelf-ontworpen ISA-kaart, zodat ik de voeding voor de converter intern kon betrekken, i.p.v. met een extern voedingsadaptertje.
Er kwam *verdraaid* goed geluid uit dat simpele 8-bit D/A convertertje; zie link om een beeld te krijgen van de kwaliteit: https://www.youtube.com/watch?v=zTtjvbAvsys (let wel, dit was in de tijd dat ik welgeteld één CD in m'n bezit had (welkomstgeschenk van de bank), maar geen CD-speler om hem af te spelen.... Dus m'n referentieniveau v.w.b. goede audio was niet echt hoog: cassettebandjes en ruisende LP's).
Vergeleken met tot wat de PC oorspronkelijk in staat was (er zat alleen een piëzo-buzzertje in dat een piepje kon geven), was die D/A-converter (een kopie van het commerciële product 'Covox', wat ook gewoon een D/A-convertertje was) een enorme verbetering. Overtrof zelfs m'n oude C64 (eigenlijk: C128D) ten zeerste. En ja, BBS-en herinner ik me ook nog, met een 300/300 baud MT-telecom modem in de PC. Gelukkig zat er ook 1200/75 (viditel) op, dat was in vergelijking daarmee bliksemsnel. Helaas, de ouders waren iets minder gecharmeerd van de eerstvolgende telefoonrekening, dus dat feest was snel afgelopen.
Zucht. Opa wordt oud. Hopelijk vergeeft men het hem dat hij af en toe wat nostalgisch zit te mijmeren over z'n jeugdjaren 
Trouwens, ik zag dat de ZN426 nog wel leverbaar was (Display Haarlem o.a.). Hieronder het zelfgebouwde R-2R convertertje dat ik een jaar of 3 geleden heb gebouwd, uit nostalgie, voor m'n oude DOS-laptopje.
Leuk experiment om het na te maken met discrete onderdelen. Het praktische nut zie ik zo direct niet, maar dat mag de pret niet drukken
En het wiel opnieuw uitvinden kan ook leerzaam zijn.