Gitaarversterker Sunn ST-15

Hallo, de gitaarversterker Sunn ST-15 werkt nog maar de potentiometer "GAIN" heeft niet meer de invloed die nodig is. Het geluid is zachter of luider maar de verandering van klank is er niet meer. De potentiometer is dus goed maar wat is er dan wel mis. Weet iemand raad of waar ik een schema kan vinden van deze versterker?

[Bericht gewijzigd door Looier op donderdag 20 maart 2025 10:21:05 (11%)

De aansluitingen van de GAIN knop volgen, de eerste OpAmp die je tegenkomt is wss overleden.
Dit antw is niet wat je zoekt maar mss kun je er wat mee als er geen schema boven water komt ;)

Bij de input-connector zit een flinke deuk. Mogelijk is daarachter wat los of kapot.

Paulinha_B

Honourable Member

De gain-regelaar dient toch voor niets anders dan om de versterkingsfactor te wijzigen? Die hoort juist niets te veranderen aan de klankkleur.

Dag Paulinha, ik dacht dat met de gain de metalklank geregeld zou worden en het volume met de volumeregelaar uiterst links, of ben ik mis?

fred101

Golden Member

Ik denk dat hij zichzelf gerepareerd heeft want gain hoort het geluid niet te veranderen. Mogelijk dat die deuk een barst in het PCB heeft veroorzaakt die nu weer kontact maakt.

Openmaken en bekijken, daarna, als er niks fout zit, met een scoop het signaal volgen.

Gain betekent versterking. Meer versterking kan meer vervorming veroorzaken. (als je gitaar genoeg signaal uitstuurd). Je regelt de versterking van je voorversterker, volume doet dat voor de eindversterker.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 20 maart 2025 11:34:54 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op donderdag 20 maart 2025 11:17:41 schreef Paulinha_B:
De gain-regelaar dient toch voor niets anders dan om de versterkingsfactor te wijzigen? Die hoort juist niets te veranderen aan de klankkleur.

De gain draai je op tot een van de ingangstrappen begint te vervormen. Anders heb je een heel kaal gitaargeluid. Bij gitaarversterkers wordt de boel meestal zo ontworpen, dat je een geleidelijke overgang tussen clean en vervormd hebt.

Met volume regel je de uitsturing van de eindversterker. Zo kan je op burenvriendelijk niveau de gewenste klank genereren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 20 maart 2025 11:56:56 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Als je met geluid veranderen bedoelt dat hij nu niet meer vervormt denk ik ook dat er iets in de voorversterker kapot is. Heb je een scoop en reparatie ervaring ?
Als je klankkleur bedoeld (meer hoog of laag) dat hoort eigenlijk niet te veranderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb nu een toongenerator van 1400 Hz aangesloten en dan meet ik op IC1, dat is een Mitsubishi 5218A op pen 4 - 15 volt en op pen 8 + 15 volt.
Met mijn scoop zie ik op pen 1 en op pen 7 de sinusspanning variëren afhankelijk van de stand van de gain potentiometer.
Deze ic lijkt me dus oké. Maar de vervorming komt er niet door.
Waar kan ik verder zoeken? Schema?

Hubie

Golden Member

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze versterker gelijk is aan de Squier Champ 15 en/of de Fender Sidekick 15 en die schema's zijn wel te vinden.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 24 maart 2025 11:16:40 (12%)

Arco

Special Member

Zou min of meer identiek moeten zijn aan de Fender SK15...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco, dit schema scheelt toch te veel met mijn Sunn ST-15, in mijn gitaarversterker zit maar 1 opamp en in uw schema zijn er meerdere, in mijn eindtrap zijn 2 transistoren gebruikt en in uw schema 1 IC.
Jammer dus maar toch bedankt.

Met mijn scoop zie ik op pen 1 en op pen 7 de sinusspanning variëren afhankelijk van de stand van de gain potentiometer.

Afhankelijk van de opampschakeling kan die best varieren... zonder dat de opamp ook maar iets doet.
Je zult dus de schakeling rond de gainknop en opamp moeten optekenen.
Dan pas kan je nagaan of het niveau van het uitgangssignaal overeenkomstig het ingangssignaal is.
Leuk projectje voor reverse enginering >:)

Edit 1: Op jouw pcb staat de text Fender SQ 15
In dit topic gaat het hierover... met schema in de eerste post
https://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=120598.0

Edit 2: Het lijkt erop op koppelcondensator C1 ergens een pak rammel heeft gehad...
Dat is toch ook niet de reden dat het ingangssignaal mss veel te zwak binnen komt?

[Bericht gewijzigd door OXO op dinsdag 25 maart 2025 00:51:50 (12%)

Inderdaad OXO, in de eerste post van
https://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=120598.0
staat het juiste schema,bedankt daarvoor.
Nu de fout nog zoeken, of iemand enig idee?

Ik herken in de schakeling rond IC1A een niet-inverterende versterker waarvan de versterkingsfactor frequentie afhankelijk is.
Als de Gainknop niet normaal reageert zou een lekkende C5 hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn ware het niet dat dit m.i. ook invloed heeft op de Volumeknop.

Verder zit rond de Gainknop maar 1 actief component en dat is IC1A.
Elco's in de signaalweg zijn passieve componenten die mogelijks wel een oorzaak kunnen zijn.
Of het is wat anders... het ligt natuurlijk niet hier op de bank.

Bedankt OXO, nu componenten uitmeten dus.

Componenten uitmeten is foutzoeken met de natte vinger ...
Maak R6 aan 1 zijde los en haal C4 eruit.
Leg een tijdelijke verbinding aan de "onderkant" van R5 naar 0V.
IC1A is nu een een frequentie onafhankelijke niet-inverterende versterker met A=8,4 (als we C3 verwaarlozen bij hogere frequenties)
Met een signaalgenerator en scoop in huis is nu snel en eenvoudig te controleren of IC1A al dan niet doet wat hij moet doen... en indien niet ook waarom niet.
De Master mag dicht bij deze meting.
@hieronder: TS heeft eerder al gemeld een toongenerator en scoop te bezitten ;)

Paulinha_B

Honourable Member

Akkoord met @OXO: volg de signaalweg. Maar dan moet het nodige materiaal wel beschikbaar zijn.

Overigens, wellicht ten overvloede: begrijp ik het goed dat "vroeger" de gain-regeling kon gebruikt worden om het signaal tot in de clipping/oversturing te jagen, en dat dit nu niet meer lukt?

Die gainregelaar zal vermoedelijk de versterking zodanig moeten kunnen regelen dat op zeker moment de diodeclippers D1 en D2 gaan geleiden. Je moet daar dus zeker rond 0,7 V kunnen krijgen.

Long shot: je hebt toch wel de volumeknop van je gitaar open? |:(

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Blijkbaar doen de diodes D1 en D2 hun werk want de spanning erover komt nooit hoger dan 0,7 V. De volumeknop op de gitaar staat wel volledig op maximum. Maar oversturing hoor ik toch niet, ofwel hoor ik niet goed. :)
Dan heb ik ook R6 aan 1 zijde los gedaan en C4 eruit gehaald en "onderkant" van R5 een 0V verbonden. Volume is dan ook goed te regelen met R8 en met dan R22 volledig op maximum. IC1A werkt dus ook goed denk ik.

Blijkbaar doen de diodes D1 en D2 hun werk want de spanning erover komt nooit hoger dan 0,7 V.

Als het signaal 0,7V niet bereikt hoeven ze ook niet te werken.
Ze zijn wel aan het werk wanneer de signaaltoppen afvlakt worden.

De volumeknop op de gitaar staat wel volledig op maximum. Maar oversturing hoor ik toch niet

Als de batterij voor de pickup te ver is leeg geraakt is zijn we op zoek naar een onbestaande fout :+

Dan heb ik ook R6 aan 1 zijde los gedaan en C4 eruit gehaald en "onderkant" van R5 een 0V verbonden.

Het is wel de bedoeling om hier met je toongenerator een signaal op de ingangsjack te leggen zonder daarbij IC1A te oversturen.
Met de scoop meten aan IC1A of op p7 het signaal 8,4x groter is dan op p5.
Zoja lijkt het niet maar ben je zeker dat IC1A werkt.

schreef OXO:
Edit 2: Het lijkt erop op koppelcondensator C1 ergens een pak rammel heeft gehad...
Dat is toch ook niet de reden dat het ingangssignaal mss veel te zwak binnen komt?

Pas uitsluiten na controle...

schreef Looier:
Ik heb nu een toongenerator van 1400 Hz aangesloten en dan ...

C3, R3, R4, R6, C5 en R7 lijken me een T-filter te zijn.
Deze hebben een notch bij een bepaalde frequentie.
Doordat dit filter in de terugkoppeling van de opamp staat wordt de notch echter een boost waarvan het niveau regelbaar is met R7.
Kan best dat de notch/boost niet bij 1400Hz ligt...
Iemand?

Meet de " bovenkant" van R7 eens ohms tov 0V.
Van min-gain naar max-gain moet dit van 50k naar 0Ω gaan.
Zoniet heeft de loper enkel nog een capacitieve koppeling met zijn koolbaan.
In dat geval is de Gain steeds minimum maar wijzigt wel de notch frequentie.(wat jij lijkt vast te stellen)
Je kunt dit ook controleren door in bedrijf een verbinding te maken tussen de "bovenkant" van R7 en 0V.
Deze methode werkt minder als je niet goed hoort ... >:)