Philips tv beeld valt weg

Goede avond, mijn buurman heeft een Philips TV 58 inch, hij heeft ‘m eergisteren s’avonds via afstand bediening uit gezet, hij deelt ‘t helemaal goed, maar volgende dag, heeft hij ‘m weer aangezet en toen hoorde hij wel geluid, maar geen beeld, na 2 uur ongeveer was de tv weer normaal met beeld en geluid, en weer met afstand uitgezet, volgende dag weer dezelfde situatie, kortom, het beld valt weg, wie weet wat de oorzaak hier is? Alvast bedankt voor de tips.

Dit zij de gegevens van de tv,

Is lastig te zeggen: dit is een complex apparaat. Opsporen van zo’n storing is vaak een kwestie van structurele kennis en vlot vaak bij ervaring.

Op zondag 23 maart 2025 23:21:27 schreef juf:
Goede avond, mijn buurman heeft een Philips TV 58 inch, hij heeft ‘m eergisteren s’avonds via afstand bediening uit gezet, hij deelt ‘t helemaal goed, maar volgende dag, heeft hij ‘m weer aangezet en toen hoorde hij wel geluid, maar geen beeld, na 2 uur ongeveer was de tv weer normaal met beeld en geluid, en weer met afstand uitgezet, volgende dag weer dezelfde situatie, kortom, het beld valt weg, wie weet wat de oorzaak hier is? Alvast bedankt voor de tips.

Dit zij de gegevens van de tv,

Gefeliciteerd, u bent slachtoffer geworden van een tv met een Panda panel, met name de 58 inch versie staat er bekend om.
De klacht is soms op te lossen middels een stukje tape.

Yup, een stukje tape over schermbandkabel van 1 mm breed

fred101

Golden Member

Op maandag 24 maart 2025 10:21:27 schreef william1967:
[...]

Gefeliciteerd, u bent slachtoffer geworden van een tv met een Panda panel,

Zomaar uit interesse, wat is een panda panel, zomaar een bijnaam of een merk?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik vrees dat het deze tent is: http://pandaintl.com.cn/english/jituanchanpin/

Ze claimen uit 1936 te stammen (radio's of onderdelen denk ik) maar bestonden in 2022 al 18 jaar (de internationale tak denk ik). Behalve dat ik wel eens van de panels gehoord had, kende ik het merk eigenlijk niet.

Zie ook https://www.panelook.com/bramodlist.php?brands[]=101

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op maandag 24 maart 2025 19:17:54 schreef fred101:
[...]
Zomaar uit interesse, wat is een panda panel, zomaar een bijnaam of een merk?

Dat is het merk van de bewuste panels.

ChristiaanR

Golden Member

Houd maar eens bij hoe vaak er op Marktplaats Philips TV's uit de 58PUSXXXX serie worden aangeboden als defect. "Prima TV in nieuwstaat. Geluid en ambilight werken 100%. Scherm licht op, echter geen beeld."

Inderdaad, soms werkt de plakband-truc, maar ik begin er niet meer aan.

"Vraag niet hoe het kan ..."

Ja toch echt groot schandaal dat Philips nu zulke slechte tvs maakt met goedkope slechte chinese panels erin. Regelmatig zie je die tvs inderdaad op Marktplaats net over 2 jaar oud soms. Of als je geluk hebt 4 jaar. Alsof het een smartphone is die je ook moet vervangen! En dan weg ermee. Klanten beseffen niet eens dat ze soms garantie nog hebben ook na 2 jaar heb je recht op duurzaamheidsgarantie. Philips is nu een handelsnaam die op chinese procucten nu staat en goedkoop gemaakt worden en duur verkocht omdat veel mensen denken dat Philips een goed merk is. Jammer dat we onze ziel verkocht hebben aan de chinese slimmerds.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Philips maakt helemaal geen televisies, maar dat zeg je verderop in je bericht ook al.

Helaas, toen ze dat nog wel deden waren slechte beeldbuizen soms al een probleem. Op het duurste onderdeel van een televisie wordt altijd bezuinigd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja toch echt groot schandaal dat Philips nu zulke slechte tvs maakt met goedkope slechte chinese panels erin.

De merkentrouw van mensen en de goede reputatie van de naam Philips blijven ontroerend. De Chinese investeringsmaatschappij die de merknaam 'Philips' heeft gekocht heeft een goede investering gedaan; die naam kunnen ze een jaartje of 20 uitmelken totdat in brede kringen de naam 'Philips' equivalent is met 'rommel'. Ook Grundig is alleen nog maar een merknaam die opgekocht is door een slimme zakenman, om op z'n producten te plakken. En nog veel meer oude, vertrouwen-inboezemende merknamen.

Philips maakt geen consumentenapparatuur meer (afgezien van electrische tandenborstels en scheerapparaten, als ik me niet vergis). Al de rest is Chinese brol. Philips maakt geen TV's meer. Er is een bedrijf in Sina dat TPVision heet en TV's maakt. En daar een stickertje met de merknaam 'Philips' opplakt.

Het is niet omdat ik een logootje van IBM op mijn allereerste zelfbouw frequentieteller heb geplakt dat het daarom ook door IBM geproduceerd is.... ;)
(volgens mij verraadt de belettering met een Dymo-tang het ook wel een klein beetje).

set SCE to AUX.

Hmm, Het zou het kastje van een oude Philips versterker of tuner geweest kunnen zijn. Uit de tijd dat Phillips nog wel Philips was.

Add:

Deze dus:

Of dit:

Inderdaad, die laatste afbeelding was het ooit, ik herken hem. En de ronde knopjes zitten nog steeds in de doos met knoppen.

Vandaag de dag zou ik zoiets niet meer slopen, maar 35 jaar geleden was het voor mij niet meer dan een bruikbare behuizing.

set SCE to AUX.