Ik kan het document niet openen Pieter.
Maar heb je de motor al gemeggert?
Wat voor motor zit er in?
Zit er een condensator op?
Condensatoren kunnen je aardlek ook laten trippen.
Special Member
Ik kan het document niet openen Pieter.
Maar heb je de motor al gemeggert?
Wat voor motor zit er in?
Zit er een condensator op?
Condensatoren kunnen je aardlek ook laten trippen.
Golden Member
Golden Member
Hr. Schimanski; dank voor de genomen moeite.
Het plaatsen van linkjes is niet mijn sterkste kant.
Hr. Lambiek; zie het schema dank zij collega ,,S"
Het betreft een draaistroommotor.
Geen condensator.
De machine is niet in mijn werkplaats
Vriend ,E, heeft wel de wikkelingen tegen aarde gemeten met een
Ohmmeter en mat 10M.
Ik heb wel een megger dus misschien morgen.
Golden Member
Ik kende die ook niet. De "wip kantel beweging" van het houtblok is hier duidelijk zichtbaar.
https://www.youtube.com/watch?v=UCXaHhDjcMk
[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 26 maart 2025 19:27:05 (35%)
Honourable Member
Huh, in Vlaanderen is een "wipzaag" het kleine apparaatje met een vrijslaand verticaal zaagblad - in het Engels "a jigsaw". De vraag verwarde me dan ook nogal...
Golden Member
Op woensdag 26 maart 2025 10:16:19 schreef Paulinha_B:
Huh, in Vlaanderen is een "wipzaag" het kleine apparaatje met een vrijslaand verticaal zaagblad - in het Engels "a jigsaw". De vraag verwarde me dan ook nogal...
Mijn oom, (ex scheepstimmerman) , noemde een "Decoupeerzaag" ook altijd een "Wipkul"
"Jigsaw" word in NL toch in ieder geval een decoupeerzaag genoemd.
De grootste verdachte lijkt me inderdaad ook de motor. Snoer of stekker niet waarschijnlijk, want dan zou de aardlek direct bij het insteken van de stekker al moeten trippen.
10Mohm gemeten met een DMM lijkt goed, maar zegt weinig over de motor omdat er slechts met een paar volt gemeten wordt, niet met de werkspanning. Dus inderdaad, de Megger zal wel snel uitsluitsel geven.
Andere mogelijkheid is dat er misschien veel (vochtig) houtstof in de besturingskast met electronica is terechtgekomen, waardoor een aardlekfout ontstaat. Maar de motor geef ik de meeste kans. Mogelijk overbelast gebruikt, te dik hout zagen met een te botte zaag, waardoor oververhitting van de motor?
Mijn oom, (ex scheepstimmerman) , noemde een "Decoupeerzaag" ook altijd een "Wipkul"
Dan weet uw oom vast ook wel wat een 'horletoet' is M'n favoriete gereedschapje, simpel en effectief; over een paar uurtjes wordt de mijne weer van stal gehaald en aan het werk gezet.
Special Member
zo te zien zit er ook een softstart functie op, ik zou daar ook naar kijken. In ieder geval alle elco's ook controleren, en de motor meggeren. Een multimeter zet er geen spanning op, daar kun je niet goed een motor mee doormeten. Niet qua isolatie in ieder geval.
Op woensdag 26 maart 2025 11:39:13 schreef bprosman:
"Jigsaw" word in NL toch in ieder geval een decoupeerzaag genoemd.
Off-topic, maar: grappig. Bij een Jigsaw moet ik toch vooral aan een figuurzaag denken, daar daar de naam 'Jigsaw puzzle' ook vandaan komt (Jig = het opspangereedschap, de beugel dus).
Als je zo'n puzzel wel eens ziet of gezien hebt, snap je gelijk waarom die veel leuker zijn om te maken, daar elk stukje uniek is. Als de maker er echt zin in had, zijn bepaalde stukjes in de vorm van objecten of personen uitgezaagd, wat het een veel grotere uitdaging maakt ze in elkaar te zetten.
zo te zien zit er ook een softstart functie op.
... en wss ook een DC rem.
En met een multimeter kun je idd nog wel een harde aardfout bevestigen... voor alle andere aardfouten is daar een megger voor nodig.
Golden Member
Toen ik het woord ,,wipzaag" intikte , had ik even het gevoel tussen haakjes de tekst: ,,en geen platvloerse grappen" maar tegelijk dacht ik: dat zullen ze toch niet doen als volwassen mannen.
En verdomd ik had het weer meer mis, weer het gevoel voor speciale humor onderschat.
Een wipzaag mannen is een circelzaag en wel een verrijdbare; het ding staat op wieltjes.
En in plaats dat het te zagen hout naar de zaag wordt gebracht werkt het in dit geval andersom.
Je brengt de zaag naar het te zagen stammetje.
Noem het maar een afkortzaag op de kop!!
Vliegt de aardlekschakelaar of een aardlekautomaat die ook bij overbelsting tript?
Op woensdag 26 maart 2025 17:40:01 schreef OXO:
[...]
... en wss ook een DC rem.
En met een multimeter kun je idd nog wel een harde aardfout bevestigen... voor alle andere aardfouten is daar een megger voor nodig.
niks geen softstart zo te zien, 2 fasen van de motor worden geschakeld en 1 fase niet. slechte opbouw, chinees zo te zien. de sturing zal de oorzaak jiet zijn van een trippende aardlek maar de motor, eerst die doormeten. de aardlek kan ook trippen van een los contact in 1 fase, heb ik onlangs ook gehad bij een 3F motor..
Ik vind het schema (m.n. het echte electronische gedeelte, rechts) eigenlijk wel erg verwarrend; ik kan er niet echt soep van maken, om eerlijk te zijn.
De term 'wipzaag' kwam me vaag bekend voor, heb de term waarschijnlijk in België gehoord (decoupeerzaag), maar wist niet meer wat het was en moest even zoeken. Een verdraaid handig machine en relatief veilig voor de vingers.
had ik even het gevoel tussen haakjes de tekst: "en geen platvloerse grappen"
Groot gelijk. Ik snap ook niet waarom iedereen altijd zo raar kijkt wanneer ik een collega vraag waar de zakkentrekker is.
niks geen softstart zo te zien,
NEe volgens mij ook niet maar wat al die extra elektronica inclusief thyristor wel doet snap ik na 5 minuten staren naar het schema nog steeds niet.
Het schema is zo onbegrijpelijk dat je beter af bent zonder schema. OF ligt het aan mij en kan ik geen schema lezen?
Golden Member
[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 26 maart 2025 19:27:38 (100%)
Op woensdag 26 maart 2025 17:57:46 schreef pietplof:
Toen ik het woord ,,wipzaag" intikte , had ik even het gevoel tussen haakjes de tekst: ,,en geen platvloerse grappen" maar tegelijk dacht ik: dat zullen ze toch niet doen als volwassen mannen.
En verdomd ik had het weer meer mis, weer het gevoel voor speciale humor onderschat.Een wipzaag mannen is een circelzaag en wel een verrijdbare; het ding staat op wieltjes.
En in plaats dat het te zagen hout naar de zaag wordt gebracht werkt het in dit geval andersom.
In princiepe dus een afkortzaag voor in de tuin en/of houtvoorraad.
Golden Member
Op donderdag 27 maart 2025 12:39:15 schreef Tidak Ada:
[...]In princiepe dus een afkortzaag voor in de tuin en/of houtvoorraad.
Andersom werkende afkortzaag, het zaagblad draait alleen maar beweegt verder niet!
Op woensdag 26 maart 2025 17:57:46 schreef pietplof:
En verdomd ik had het weer meer mis, weer het gevoel voor speciale humor onderschat.Een wipzaag mannen is een circelzaag en wel een verrijdbare; het ding staat op wieltjes.
Ik zal het pas morgenochtend aan mijn vrouw vertellen.
Special Member
Onder voorbehoud van eventuele fouten, hierbij een poging om de werking van het schema te verklaren.
1) normale bedrijf van 3 fazige motor in ster.
Eén faze (L2) is steeds verbonden met de motor
De twee andere fazen (L1 en L3) gaan via twee contacten van het startrelais (K).
2) bekrachtiging start relais initiële toestand.
Na indrukken van de start knop (START) wordt een gelijksspanning gemaakt die de relais RL1 en RL2 bekrachtigt. De stroom loopt via motorspoel V1-V2 naar het sterpunt.
Klixon en X vormen een temperatuurbeveiliging en een aanraak beveiliging.
C2 en ZD1 vormen een gelijkstroom buffer.
Hulprelais RL1 en RL2 worden aangetrokken
3) Bekrachtiging start relais regime toestand.
In regime krijgt het startrelais (K) voeding via een contact van hulprelais RL2
Het overname contact 1-2 van K neemt de functie van de startdrukknop over.
4) Remmen met kinetische energie uit de massatraagheid
Na het onderbreken van de voeding, werkt de motor als generator en worden de wikkelingen V1-V2 en W1-W2 (en het sterpunt) kortgesloten via RL1 en contact 7/8.
De stroom wordt gelijkgericht via diode D7.
Merk op dat RL1 tijdens normaal bedrijf onderbroken is en voorkomt dat D7 een kortsluiting vormt tussen fazen L2 en L3.
5) Actief gelijkstroom remmen
Met behulp van thyristor TYN1225 wordt een instelbare gelijkstroom gemaakt die door de wikkelingen V1-V2 en W1-W2 (en het sterpunt) gestuurd wordt
Special Member
6) Puls zodat thyristor niet ontsteekt
Als de motor in normaal bedrijf is, ontstaat over C2 en C3 een DC spanning. Hierdoor komt Q3 in geleiding. C2 ontlaadt zich dan door Q3. Dit gebeurt om de 20 ms omdat C2 en C3 gevoed worden uit het 50Hz net.
Op R16 ontstaat dan een puls die Q4 in geleiding stuurt en voorkomt dat de thyristor ontsteekt en zo kortsluiting veroorzaakt tussen L2 en L3
De rest van het schema is vermoedelijk om de ontstekingshoek van de thyristor in te stellen en alzo het remkoppel van de motor te regelen.
Golden Member
Inmiddels is vriend E hier geweest en hij had het schakelkastje waarin de ,,elektronica" gehuisvest meegenomen.
Hierbij bleek mij dat de aarddraad van de voedingskabel het kastje ingaat en zonder ergens een verbinding te maken het kastje verliet naar de motor.
Jullie en ook mijn vermoeden dat de motorwikkeling het probleem zou kunnen zijn wordt groter.
Ik heb hem mijn megger meegegeven en zojuist meldde hij dat de isolatieweerstand ergens tegen 1 Kohm blijkt te zijn; nw wikkelen of andere motor.
Dank voor jullie meedenken, jullie humor en adviezen.
Pamwikkeling: mijn bijzondere dank voor de poging mij het schema uit leggen.
em mijn
Ja erg bedankt voor het uitleggen van het schema.
Ik zie nu ook dat het een actieve wip schakeling is.