GPS display geeft verkeerde snelheid weer

joopv

Golden Member

Op woensdag 26 maart 2025 15:47:58 schreef GJ_:
[...]Op een GPS vind ik het nogal een verschil anders.
Dit zijn afwijkingen die voor een auto gebruikelijk zijn, maar niet voor een GPS toch? Een auto mag tot +10% + 4km/h afwijken met een minimum van 0 km/h.

Waarschijnlijk is deze afwijking "by design".

http://wins-novelty.com/

Als ik die site bekijk is dit ding specifiek bedoeld om in een auto te gebruiken. En we weten allemaal dat een snelheidsmeter in (het dashboard van) een auto standaard te veel aangeeft. Ook in auto's met ingebouwde GPS navigatie.

Dus ik denk dat die positieve afwijking ook in dit ding is ingebouwd. Misschien is dat een of andere wettelijke verplichting?

Je kan het ook via whatsapp aan Ben vragen. Vergeet het landnr niet :)
http://wins-novelty.com/contact-us-2.html

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 26 maart 2025 20:12:22 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op woensdag 26 maart 2025 18:29:37 schreef Hunebedbouwer:
Het ding haald Km en mijl door elkaar.

Als hij mijlen zou aangeven, zou het getal juist láger zijn.

Een te hoge aflezing zou je krijgen als hij op km staat terwijl je juist miles wilt hebben. En dat dan bij 13,1 mph (21,1 km/h).

Maar inderdaad, op hun website vinden we:

Misschien kun je hiermee het verschil (of de verhouding), in jouw geval niet met de auto maar met de 'echte' gps-aflezing, op nul instellen.

--

Op woensdag 26 maart 2025 19:01:06 schreef GJ_:
wat voor mijlen? ;-)

Zeemijl/landmijl ≈ pi/e binnen een half procent. :o

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Ze hebben het gewoon slecht gemaakt blijkbaar, maar waarom dan vraag ik mij af.

Omdat het niks mag kosten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Maar kennelijk dus in te stellen.

Is het verschil bij elke snelheid 7km/u?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet dat m'n TomTom soms bij gelijke snelheid over meerdere kilometers verschillende snelheden weergeeft. Bij 100 kmh geeft die over een afstand van 10 km snelheid van 95 t/m 105 kmh aan.

Op woensdag 26 maart 2025 12:54:52 schreef TYPE ONE:
Ik heb hier een digitale GPS snelheidsmeter...

Snelheidsmeters (voor auto's) hebben inderdaad wettelijk voorgeschreven afwijkingen.

Citaat:

4.3.5 . Das Fahrzeug wird bei folgenden drei Geschwindigkeiten geprüft : 40 km/h , 80 km/h sowie 120 km/h oder 80 % der vom Hersteller angegebenen Hoechstgeschwindigkeit , wenn diese weniger als 150 km/h beträgt .

4.4 . Die angezeigte Geschwindigkeit darf nie unter der tatsächlichen Geschwindigkeit liegen . Bei den unter 4.3.5 angegebenen Geschwindigkeiten sowie bei den Zwischenwerten muß zwischen der vom Geschwindigkeitsmesser angezeigten Geschwindigkeit V1 und der tatsächlichen Geschwindigkeit V2 folgende Beziehung bestehen : O * V1 - V2 * V2/10 + 4 km/h .

Beetje rare formule, zal wel komen van juristen of typemiepen die geen wiskunde in hun pakket hadden.

Er is een Nederlandse versie die duidelijker is:
Citaat:
4.4. De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid. Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 <(V1 - V2) < V2/10 + 4km /h

Vrij vertaald: de voorgeschreven weergave is maximaal +10%+4km/h van de werkelijke snelheid, en minimaal 4km/h hoger.

Hier een stukje van Topgear:

Waarom je snelheidsmeter vaak meer aangeeft, maar nooit minder
Volgens de officiële regels voor auto’s die nieuw in de EU geleverd worden, mag de tellerafwijking maximaal 10 procent zijn, plus 4 km/u erbij. Dus als een auto daadwerkelijk 100 km/u rijdt, mag de teller maximaal 114 aangeven. Bij 200 km/u in het echt is dat maximaal 224 op de teller. Het loont om met een GPS-app even te kijken wat het verschil bij jouw auto is.

In dezelfde regels staat ook beschreven: ‘De aangegeven snelheid mag niet lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig.’ Autofabrikanten kiezen er dus liever voor om een iets hogere snelheid aan te geven, dan in de problemen te komen met de typegoedkeuring. Voor jou scheelt dit ook, want je kunt nooit een snelheidsboete krijgen als je je volgens de teller aan de snelheid houdt.

Logisch verhaal, maar een GPS snelheidsmeter koop je niet om een afwijking te hebben van +/- 7km/u, dat snapt iedereen wel.

Die Ben had ik inderdaad gemaild en gewatsappt, geen reactie. Het andere nummer kreeg ik wel reactie op maar die zegt dus dat er geen 'setting button' op zit en je dus niets kan veranderen.

Ik zal hem nog eens in de auto hangen en kijken wat de verschillen zijn.

Op donderdag 27 maart 2025 09:48:29 schreef TYPE ONE:
...
Logisch verhaal, maar een GPS snelheidsmeter koop je niet om een afwijking te hebben van +/- 7km/u, dat snapt iedereen wel.

Jij snapt misschien niet dat dit een autosnelheidsmeter is (of zo gebruikt kan worden) die dan aan de voorgeschreven afwijking moet voldoen.
(Stel de snelheidsmeter van je auto is kapot en je hangt dit ding er in als vervanger... dan moet hij die afwijking hebben, anders kan je bekeuring krijgen. Die Chinese(?) leverancier dekt zich in tegen schadeclaims tgv ongelukken door te hard rijden.)

@TYPE ONE (hieronder):
Je koopt een autosnelheidsmeter (al of niet op basis van GPS) om de wettelijk juiste snelheid weer te geven.
Ik snap jouw teleurstelling hoor, maar ik meen dat het apparaat precies doet wat hij moet doen volgens de wet.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op donderdag 27 maart 2025 10:31:27 (17%)

Dat snap ik wel, maar dat is niet het idee van een GPS display.
Dus dat zou ook niet zo moeten zijn.

De persoon van WiiYii die ik sprak vertelde mij ook niet dat de afwijking goed is, ze zei alleen dat het niet aan te passen is.
Nogmaals een GPS koop je niet om een afwijking te hebben, maar om de juiste snelheid weer te geven.

Tsja, koop je uit China, dan kan de kwaliteit van alles zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Nogmaals een GPS koop je niet om een afwijking te hebben, maar om de juiste snelheid weer te geven.

Dan had je geen automotive, maar een 'generic' versie moeten kopen. Je kunt het instellen, dus geen probleem lijkt me.
Je kunt simpel zien of het een echte fout is of een 'by design' correctie. Als de afgelegde afstand wel klopt, is het 'by design'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Je hebt een snelheid meter gekocht voor in de auto. Dat is het hoofddoel, en dat die werkt op basis van gps is bijzaak. Hij had ook de obd aansluiting kunnen gebruiken.

Het ding doet wat ie wettelijk moet doen. De fabrikant zou serieus in de problemen kunnen komen als ie dat niet zou doen.

Waarom gebruik je niet een oude smartphone met een geschikte app?

Het apparaat heeft een USB aansluiting. Is dat alleen voor opladen? Mogelijk is er een tool beschikbaar voor herconfiguratie. Doet je laptop of pc "bliep" als je dit ding aansluit?

7km/h afwijking aan 120 is gewoon een wettelijke indekking.
heb je ook 7km/h afwijking aan 50 of zakt het dan naar 3,5km/h?

de afwijking in autos MOET er zijn. ook kan je met verschillende bandenmaten kunnen rijden waardoor de kmteller zelf ook al veel afwijkt.
je mag +2% grotere banden hebben. dan wijkt de km teller van de auto ook al 2% meer af.
als je banden verslijten, word de diameter kleiner. ik controller mijn auto altijd met de GPS van de gsm en weet dan hoeveel afwijking er is (procentueel of in km/h). sommige autos geven standaard altijd 5km/h teveel aan (even naaldje losmaken en 5km/h lager weer indrukken). andere wijken procentueel af.
1km/h op 30km/h
4km/h aan 100km/h

bij mijn volvo destijds had ik de grootste bandenmaat van de fabrikant genomen, en daar 2% bijgedaan om de nieuwe bandenmaat te kopen die voor de keuring nog NET aanvaard werd.
door die 2 afwijkingen gaf mijn teller 1km/h te weinig aan. 100 op teller reed ik 101. ik liep op het randje van het wettelijke maar volvo hun tellerafwijking was te weinig en dus illegaal

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Bij een losse meter op GPS is er geen sprake van een verplichte of optionele wettelijke indekking.

Overigens heb ik die indekking ook maar 1 keer op een fatsoenlijke manier geïmplementeerd gezien in een auto, precies op de manier die fcapri omschrijft. Mijn FIAT Panda Selecta had een behoorlijk nauwkeurige mechanische teller. De wijzer stond in rust op 5km/u en bleef ook netjes 5km/u voorlopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ze verkopen tellers VOOR de autos. zitten ze volgens mij wel vast aan diezelfde regeltjes.

je moet het opzettelijk erin steken om afwijking op snelheid uit gps data te krijgen. ik heb ook al verschillende keren gps geintegreerd in arduino en raspberry toestellen.
ik zou de snelheid moet manipuleren voor ik het weergeef op het scherm om zo een afwijking te creeeren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op donderdag 27 maart 2025 10:32:34 schreef Ledlover:
Tsja, koop je uit China, dan kan de kwaliteit van alles zijn.

Dat is zo, was het proberen waard, maar had dit niet verwacht.

Op donderdag 27 maart 2025 11:17:03 schreef Arco:
[...]
Dan had je geen automotive, maar een 'generic' versie moeten kopen. Je kunt het instellen, dus geen probleem lijkt me.
Je kunt simpel zien of het een echte fout is of een 'by design' correctie. Als de afgelegde afstand wel klopt, is het 'by design'...

Deze is niet in te stellen. Afgelegde afstand? Deze laat alleen de snelheid zien en slaat niks op oid.

Op donderdag 27 maart 2025 11:32:26 schreef joopv:

Je hebt een snelheid meter gekocht voor in de auto. Dat is het hoofddoel, en dat die werkt op basis van gps is bijzaak. Hij had ook de obd aansluiting kunnen gebruiken.

Het ding doet wat ie wettelijk moet doen. De fabrikant zou serieus in de problemen kunnen komen als ie dat niet zou doen.

Waarom gebruik je niet een oude smartphone met een geschikte app?

Het apparaat heeft een USB aansluiting. Is dat alleen voor opladen? Mogelijk is er een tool beschikbaar voor herconfiguratie. Doet je laptop of pc "bliep" als je dit ding aansluit?

Uiteraard is het geen bijzaak dat ie op GPS werkt, met dat doel heb ik hem juist gekocht én dus voor een correcte meting.

Een smartphone is niet wat ik wil, voor het voertuig (geen OBD) waarvoor ik deze wil is wat ik nu heb, voor vaste montage, maar dan iets wat wel de correcte snelheid weergeeft.

De USB aansluiting is voor spanning, heeft geen batterij. Bij aansluiten op de PC geen bliep, hij ziet het niet als een apparaat, waarschijnlijk is de data niet aangesloten.

Is het alleen voor snelheid? Een Ublox GPS, ESP32 en een TFT scherm. Niet de moeilijkste klus om zelf te maken. Een deftige behuizing, die ook tegen de warmte kan, is meestal de grootste uitdaging.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb die snelheidsmeter gevonden op AliExpress voor iets van €4 met welkomst korting en gratis verzenden.

Weet je welke GPS chip (zilveren doosje in het midden) zit? Daar zit meestal een serial UART verbinding op zodat je de GPS berichten uit kan lezen. Hang daar een TTL->USB converter aan en je weet meer.

Weet je welke satellieten hij zij moeten ontvangen, GPS, GLONASS, Beidou etc ? Misschien heb je wel een verkeerde chipset en daardoor veel minder nauwkeurig.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Op donderdag 27 maart 2025 12:43:50 schreef fcapri:
ze verkopen tellers VOOR de autos. zitten ze volgens mij wel vast aan diezelfde regeltjes.

je moet het opzettelijk erin steken om afwijking op snelheid uit gps data te krijgen. ik heb ook al verschillende keren gps geintegreerd in arduino en raspberry toestellen.
ik zou de snelheid moet manipuleren voor ik het weergeef op het scherm om zo een afwijking te creeeren

Dan zou dit niet bruikbaar zijn in een vrachtwagen, daar heb je een digitale verzegelde tachograaf met een snelheidsbegrenzer ( 90 km/h ) die elke 2 jaar geijkt wordt .

joopv

Golden Member

Op donderdag 27 maart 2025 13:13:36 schreef TYPE ONE:
[...].. voor het voertuig (geen OBD) waarvoor ik deze wil is wat ik nu heb, voor vaste montage, maar dan iets wat wel de correcte snelheid weergeeft.

Dit ding geeft een snelheid aan die vergelijkbaar is met, cq dezelfde afwijking heeft als de snelheidsmeters in alle andere auto's om je heen.

Dat lijkt mij het belangrijkste, maar goed ik weet natuurlijk niet waarom je perse de *gps* snelheid in beeld wil hebben.

maartenbakker

Golden Member

Omdat je dan weet hoe hard je rijd?

Of als je daar nog een reden voor moet hebben... Al was het alleen maar om je verbruik bij te houden... Of als hulpmiddel om je aan de wet te houden. Of omdat je teller stuk is?

Op donderdag 27 maart 2025 10:14:12 schreef Spog2:
[...]
Jij snapt misschien niet dat dit een autosnelheidsmeter is (of zo gebruikt kan worden) die dan aan de voorgeschreven afwijking moet voldoen.

Ik denk dat dat onzin is. Aftermarket meters mag je vrijelijk inbouwen zonder typegoedkeuring. Een Tom Tom kun je net zo goed in je auto leggen en heeft geen afwijking. Hetzelfde geldt voor een navigatie app op je telefoon die je via je autoscherm weer kunt geven.

Ohja en het is ook onzin omdat de tellerafwijking minimaal +0km/u moet zijn. Een GPS voldoet daar in principe aan als je hem gewoon correct laat aanwijzen.

Op donderdag 27 maart 2025 10:14:12 schreef Spog2:
[...]
(Stel de snelheidsmeter van je auto is kapot en je hangt dit ding er in als vervanger... dan moet hij die afwijking hebben, anders kan je bekeuring krijgen. Die Chinese(?) leverancier dekt zich in tegen schadeclaims tgv ongelukken door te hard rijden.)

[...]

Geen enkele rechtbank gaat zo een snelheidsmeter accepteren. Alleen die in de wagen is ingebouwd telt. Is die stuk? Dan moet die gemaakt worden. In alle moderne auto's zit een zwarte doos die bij (zware) ongevallen kan uitgelezen worden door hiervoor bevoegde personen. Daar halen ze meer uit dan je kan vermoeden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De snelheidsmeter in een auto mag nooit minder weergeven dan de werkelijkheid, ook niet meer gloednieuwe banden die te hard opgepompt zijn, en daarom laten ze die altijd iets meer weergeven. GPS heeft daar allemaal geen last van.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Die verplichte positieve afwijking geldt niet voor aftermarket meters, je kunt er ook niet voor bekeurt worden.
Die afwijking is verplicht om een typegoedkeuring te krijgen en als je een auto in de EU in de markt brengt.

De snelheid die je rijdt blijft altijd de verantwoording van de chauffeur. Die kan zich nooit beroepen op een niet goed werkende meter.

maartenbakker

Golden Member

Sterker nog, ik denk niet dat technisch onderzoek er veel waarde aan hecht na een ongeval. Niet aan een aftermarket onderdeel noch aan de eigen teller van de auto. Die kijken naar dingen als remsporen en indien aanwezig zwarte dozen. Het hele verhaal dat die aftermarket teller moet afwijken, komt neer op het goedpraten van de ongewenste situatie waarin de TS zich bevindt. Hij wil gewoon een goede teller.

Voor simpele juridische feiten geldt een met de radar of trajectcontrole gemeten snelheid, waarbij een correctie wordt toegepast om de kans op nadelige meetfouten te minimaliseren (kwestie van dat de bekeuring juridisch zo houdbaar mogelijk is, zelfs al is hij daardoor meestal wat te laag).

Ook daar komt de snelheidsmeter van de auto niet bij kijken. Je wordt als chauffeur geacht om te weten hoe hard je rijdt. Vandaar dat een nauwkeurige aftermarket GPS een volkomen legaal, gewild en uitstekend bruikbaar hulpmiddel is. Juist om te zorgen dat je niet te hard gaat want anders kun je alleen maar gokken dat het wel ongeveer klopt of voor de zekerheid tot 10km/u onder de max. snelheid blijven aan de hand van je afwijkende teller.