startkabels

Goede middag,
Ik wil zelf een langere startkabel maken, weet iemand welk type kabel dit is? Is dit H01N2 kabel? Dit is een type dat ze gebruiken bij lastoestellen; maar ik weet niet of dit het zelfde is als voor een startkabel.

Iemand dit ook toevallig een online shop kent die zo'n dingen heeft + toebehoren?

Tx voor de info!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 5 april 2025 12:05:17 schreef p4u08400:
10m

gr

Goede laskabel uit de gereedschappenhandel gaat waarschijnlijk wel werken. Die kabels van de supermarkt is meestal 95mm2 plastic en 2,5mm2 koper of zelfs aluminium.
Laskabels zijn meestal alleen in zwart verkrijgbaar, dus beter opletten dat je plus en min niet verwisselt. Je kunt ze wel merken met gekleurde krimpkous o.i.d..

Hangt er ook een beetje van af voor wat voor soort auto's het is: kleine benzine-autootjes, of voor 24V dieselvrachtwagens....

Kunt ook eens bij een lokale accuboer kijken, die heeft vaak ook accukabel op rol. Heb daar ooit eens 50m accukabel gehaald (pinkdik, uit m'n hoofd).

Maar véél goedkoper waren de zeer dikke en lange laskabels die ik ooit bij een tweedehands machinehandel heb gehaald. 10 meter lang, duimdik en loeizwaar. Te zwaar om prettig mee te lassen in de praktijk, dus ze worden alleen gebruikt wanneer het ècht nodig is. Maar zouden ook prima startkabels van te maken zijn.

En bij dergelijke kabels is inderdaad het merendeel van de doorsnede koper en geen plastic, zoals bij die startkabels van de bouwmarkten en Action. Die daarnaast ook nog eens zo idioot kort zijn dat ze in de praktijk nauwelijks werken.

En inderdaad, ik zou gewoon één kleur kopen (zwart) en de uiteindes duidelijk markeren met rode krimpkous, rode tape, rode lak, rode klemmen, of hoe u verder voor uzelf de polariteit duidelijk kunt maken. Of bijv. een lasklem (massa) voor de min-polen. Dan is het zelfs in het donker, op de tast, duidelijk wat wat is.

set SCE to AUX.

als ik de prijs van H01N2 kabel zie

dan moet je alles toevallig hebben liggen, en kun je het proberen

maar als je alle klemmen, kabel etc nog aan moet schaffen, kun je dan niet beter gewoon een starthulp kopen?
goedkoper, makkelijker mee te zeulen, en werkt ook op >10m afstand

GJ_

Moderator

Een veel te zware kabel gaat vaak niet werken, integendeel. Dan trekt het gewicht van de kabel de klemmen los. In mijn eigen busje zitten de accupolen vast met schroeven van formaatje M6, maar dan in UNC uitvoering. En dan nog op een onhandige plek aan de zijkant van de accu ook nog. Met allemaal chassis delen in de buurt. Het zeskantkopje ga je nooit een een 90mm2 kabel aan vast krijgen zonder dat die kabel losraakt.

Op zaterdag 5 april 2025 12:58:14 schreef DK:
maar als je alle klemmen, kabel etc nog aan moet schaffen, kun je dan niet beter gewoon een starthulp kopen?
goedkoper, makkelijker mee te zeulen, en werkt ook op >10m afstand

Dit dus!

High met Henk

Special Member

Kort samengevat:
GJ_ heeft een busje
Busje heeft geen fatsoenlijke cilinderinhoud qua plofmotor
Busje heeft geen fatsoenlijke accupolen
Busje heeft een starthulp nodig

Niet iets wat ik zou willen hebben
Al mijn auto's en andere voertuigen hebben normale accupolen, waar je dus 95 mm2 op kwijt kan (motorfietsen uitgezonderd)
Hebben een fatsoenlijke cilinderinhoud
En Tja die starthulp kan dan met die laskabels..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Mijn autootje is een 3.2 (is dat een fatsoenlijke cilinderinhoud of valt dit onder geen fatsoenlijke?) en toch wil ik geen startkabels gebruiken. Voor niemand. Niet om zelf geholpen te worden, niet om iemand te helpen. In mijn auto ligt altijd een Noco Boost GB70. Veel handiger als startkabels en voor meer zaken te gebruiken. Ik heb ook altijd een werklicht en 5V powerbank mee. Voor de meeste auto' zal een GB50 wel voldoende zijn.

Ook geen risico voor de auto elektronica. Wat met kabels geen zekerheid is.

En ik heb inderdaad 's morgens al eens met platte batterij gestaan. De reden??? de volgende dagen deed de batterij het weer normaal. Om 5 uur een donor auto vinden of wachten op de wegenwacht? Dan ben ik al lang terug onderweg.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Tja, als ik een auto stil heb staan, dan pak ik de startkabels, plus een ander rijdend eelt uit de rij en start ik de zaak.
Probleem opgelost.
Nog nooit probleem met de electronica gehad (zijn mijn auto's waarschijnlijk te oud voor, de nieuwste is 11 jaar)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik had een auto uit 2012 waarbij de hele boordcomputer over de zeik was omdat ik zelf een accu gewisseld had

En ik geloof niet dat auto's de laatste 10 jaar toleranter zijn geworden

GJ_

Moderator

Op zaterdag 5 april 2025 14:14:57 schreef High met Henk:
Kort samengevat:
GJ_ heeft een busje
Busje heeft geen fatsoenlijke cilinderinhoud qua plofmotor
Busje heeft geen fatsoenlijke accupolen
Busje heeft een starthulp nodig

Nou, de cilinderinhoud is echt ruim voldoende, de polen zijn wel groot maar wel vreemd geschroefd.
Mijn busje heeft nooit starthulp nodig, maar ik geef gemiddeld zo'n 10x per jaar zeker starthulp aan anderen. Dit jaar zit ik nu al over de 10x heen zelfs. Hulp aan anderen, nog eens ten overvloede.