Stekkerdoos met USB (c)

Dag,

Het is mogelijk om apparaten (zoals mobieltjes, bluetooth boxjes, enz.) op te laden door ze aan te sluiten op stekkerdozen met een USB aansluiting.

Je kunt deze stekkerdozen vinden in vele prijsklassen maar de vraag is of dit altijd goed gaat. Kun je zomaar elk apparaat daarop aansluiten. Kun je een apparaat opblazen?

André

Sine

Moderator

In theorie is dat geen enkel probleem.

Een USB apparaat 'opblazen' zal ook nog wel meevallen. Maar de kwaliteit en daarmee veiligheid van verschillende laders laat nogal eens te wensen over.

Mee eens, als er een goede voeding in de stekkerdoos is ingebouwd is dat niet anders dan een goede lader, maar dan zonder een los ding te zijn. Maar een slechte lader wordt niet opeens beter in een stekkerblok.

Mijn voornaamste bezwaar met dit type lader is dat ze in de meeste gevallen doorlopend op netspanning staan en daarmee veel beter gebouwd moeten zijn. Het is zeker te doen om zo een lader betrouwbaar en veilig te maken, maar ook heel makkelijk om dat niet te doen en dan kan je je hele stekkerblok weggooien. Tien jaar is niet veel voor een stekkerblok, maar wel voor een voeding die 24/7 onder spanning staat. Het kiezen van een type van onbekende afkomst is daarmee riskanter.

Hubie

Golden Member

Die dingen zijn best handig,heb er al jaren 1 boven mijn keukenblok zitten.Koken en de telefoon bij de hand en laden,makkelijk toch?
Over de kwaliteit van de lader? Geen idee,maar hij werkt nog steeds.

Hartelijk dank voor de nuttige adviezen.

Ik was bijv. bang voor de verschillende USB soorten die er in de loop van de tijd zijn geweest. Werken die allemaal op hetzelfde spanningsniveau?

Een apparaat dat altijd aan het net zit, tja . . . Maar als er geen apparaat in een van de stopcontacten zit, is er dan toch risico dat de stekkerdoos snel verouderd of stukgaat?

Duurkoop is niet altijd per se beter maar ik hol toch maar niet naar de Action. Iets van bijv. Brennenstuhl is dan waarschijnlijk beter?

André

Het is een beetje een complex verhaal geworden met USB laden inderdaad omdat het protocol eigenlijk nooit bedoeld was voor laden. In elk geval zou USB altijd op 5V moeten beginnen en pas na het juiste signaal met meer. Het risico is alleen dat sommige combinaties van lader, kabel en apparaat soms langzaam laden omdat ze het niet eens kunnen worden over wat er mogelijk is. Dat is in het bijzonder met snelladen een probleem.

Ik snap niet wat je bedoelt met het verouderen van een stekkerdoos. Het gaat mij er om dat als je ingebouwde lader stuk gaat je het hele ding moet vervangen. Je kunt de ingebouwde module niet los vervangen.

Ik heb geen idee over de kwaliteit van de voedingen die Brennenstuhl gebruikt. De naam klinkt hipper dan het spul is, maar er zit handig spul bij (ik heb ze hier ook). Ik heb hun USB voedingen nooit van dichtbij gezien en kan er niets van zeggen.

De laders en voedingen van IKEA zijn altijd erg goed geweest in doorlopend gebruik, mede omdat ze niet naar het maximale vermogen zoeken en ik heb er geen ooit stuk gezien, wat me best verbaast. Hun stekkerdozen zijn veel minder bijzonder en daar heb ik er wel ooit één stuk van gehad, wat me eigenlijk nog veel meer verbaast.

PE9SMS

Golden Member

Als ik het goed heb dan heeft Ikea ook stekkerblokken met ingebouwde USB lader. Zelf geen ervaring mee verder.

This signature is intentionally left blank.

Dat is de reden dat ik het noemde. Ik heb er geen met USB, maar hun losse voedingen zijn wat mij betreft beter dan hun reguliere stekkerblokken.

maartenbakker

Golden Member

Op zondag 6 april 2025 21:18:44 schreef eengebruiker:
Een apparaat dat altijd aan het net zit, tja . . . Maar als er geen apparaat in een van de stopcontacten zit, is er dan toch risico dat de stekkerdoos snel verouderd of stukgaat?

Ja. Het USB gedeelte zal altijd actief zijn, dat slijt dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Kruimel: Ik dacht dat ik met de term 'verouderen' ongeveer samenvatte wat je in een eerder antwoord beschreef. Dat klopt misschien niet.

@maartenbakker schrijft later dat een USB poort (of hoe noem je dat) in een stekkerblok altijd actief is, als er stroom op staat. Ik vertaal dat als 'er is, anders dan met een gewoon stopcontact, altijd een stukje elektronica actief'. Moet ik het zo zien?

Zo bedoelde ik het. Als je 'crappy' spul hebt dat altijd een beetje actief is, zal het (door veroudering) sneller stuk gaan.

Ok, ik vertaal dit alles als 'goed spul kopen'. Brennenstuhl is mogelijk niet zo goed als het lijkt. Daar zal ik wel rekening mee houden.

Sine

Moderator

Brennenstuhl is vooral gemaakt om er degelijk uit te zien ... verder valt dat inderdaad best tegen.

Ikea spul zit er dan weer vaak erg simpel uit, maar is elektrisch met van de beste.

Als er geen dwingende reden is voor integratie zou ik een stekkerblok en een losse USB voeding aanraden. Het voelt mundain, maar het werkt wel en de twee apparaten kunnen los van elkaar vervangen worden en je stekkerblok blijft mooi universeel.

Wat mij betreft is het integreren van een USB voeding net zo logisch als het integreren van een lamp of waterkoker: zeker handig, maar op een dag heb je net die ene met de USB in de keuken en die met de waterkoker naast je bed. :)

brennenstuhl heb ik al vaker open gehad, maar moet het idd van het uiterlijk hebben. het is zeker beter als action blokken maar het is ook veel plastic spul wat er gewoon breder en degelijker uitziet. vergelijk het met een slof van oa kaiser scheelt het toch wel. een stevige alu slof voor bijv in patchkasten zijn doorgaans ook stevig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Kruimel: Je schrijft 'Als er geen dwingende reden is voor integratie zou ik een stekkerblok en een losse USB voeding aanraden. Het voelt mundain, maar het werkt wel en de twee apparaten kunnen los van elkaar vervangen worden en je stekkerblok blijft mooi universeel.'

Dat is een manier van denken waar ik van houd! Ik denk dat ik dat doe. Ikea heb ik niet in de buurt, de Hema wel.

De HEMA is niet meer wat het was, ik zou hun voedingen niet meer vertrouwen dan die van Action. Niet dat die slecht zijn overigens, maar inconsistent.

Zelfs als je ze moet bestellen zijn die laders van IKEA nog steeds betaalbaar. Hun kabels zijn ook heel oké, wat je voornamelijk merkt met de wat langere kabels. Ik vind veilige en betrouwbare laders heel belangrijk, en dat je daar een lader van €2,49 kan kopen die op beide vlakken de maximale score kan halen vind ik echt spectaculair.

Arco

Special Member

In een test van energiemonitors kwam Brennenstuhl als slechtste uit de test: de afwijking was tot meer als 100% bij lage vermogens... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Maar waarom zo'n stekkerdoos? Tegenwoordig koop je wcd's met USB:
https://www.google.com/search?q=wandcontactdoos+met+usb&sca_esv=22…

Zag die dingen voor het eerst in ZA in de bouwmarkt, maar hier dus ook.

Arco

Special Member

Op dinsdag 8 april 2025 13:59:05 schreef mvdk:

Zijn meestal onpraktisch, je kunt er geen netadapter insteken omdat de USB dan in de weg zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op dinsdag 8 april 2025 13:59:05 schreef mvdk:
https://www.google.com/search?q=wandcontactdoos+met+usb&sca_esv=22…

Zag die dingen voor het eerst in ZA in de bouwmarkt, maar hier dus ook.

Zie opmerking van Kruimel hierover. Hij denkt juist andersom en ik ga daarin mee.