KiCad: beginnersfoutje.

Paulinha_B

Honourable Member

Ik had een mooi printje getekend met een keuze van gelijkrichters en elco's erop, en in de marge nog een 78xx/79xx.

Eerste exemplaar opgebouwd, het ging goed totdat ik de 78xx/79xx toevoegde, de hele boel deed gek, onmogelijke meetwaardes, hier en daar iets dat warm werd zonder dat er enige uitwendige belasting was aangesloten.

Na veel puzzelen en gekrab in mijn schaarse haardos werd het duidelijk: ik had een bruggelijkrichter van Vishay toegepast, een (chinese kloon van) uit de KBU4 reeks. In mijn Kicad-schema staat deze als D_Bridge_-AA+ , en dat was fout van me! Ik had moeten zetten D_Bridge_+AA- ... Nu kan ik dus knutselen om het printje alsnog op zijn poten te krijgen, en tekenen aan versie 0.2 :)

Les geleerd, hopelijk hebben anderen er ook iets aan.

douwebakker

Golden Member

Op zaterdag 12 april 2025 17:49:50 schreef Paulinha_B:
Ik had een mooi printje getekend met een keuze van gelijkrichters en elco's erop, en in de marge nog een 78xx/79xx.

Eerste exemplaar opgebouwd, het ging goed totdat ik de 78xx/79xx toevoegde, de hele boel deed gek, onmogelijke meetwaardes, hier en daar iets dat warm werd zonder dat er enige uitwendige belasting was aangesloten.

Na veel puzzelen en gekrab in mijn schaarse haardos werd het duidelijk: ik had een bruggelijkrichter van Vishay toegepast, een (chinese kloon van) uit de KBU4 reeks. In mijn Kicad-schema staat deze als D_Bridge_-AA+ , en dat was fout van me! Ik had moeten zetten D_Bridge_+~~- ... Nu kan ik dus knutselen om het printje als nog op zijn poten te krijgen, en tekenen aan versie 0.2 :)

ja, KiCad is naar mijn mening ook niet het gemakkelijkste programma. Ik ben al jaren gewend aan s_Plan en sprint-Layout en dat gaat mij gemakkelijk af. De afgelopen dagen heb ik me ook eens flink verdiept in KiCad. Het heeft gewoon veel meer mogelijkheden dan sprint-Layout maar daardoor juist ook veel lastiger om er mee te werken.
Neem nu bijvoorbeeld die Electic Rules Controle. Het is bijna niet te doen om het schema zo te tekenen dat er geen fouten worden gevonden.
Een printje tekenen met sprint layout in in een uurtje gepiept maar ik ben al twee dagen bezig met KiCad en het is me nog niet naar de zin. Het zal wel een kwestie van volhouden worden.
Ik wens jou ook veel succes.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Paulinha_B

Honourable Member

Bedankt voor uw positieve bericht!

Nieuw materiaal vereist altijd gewenning, zeker als het krachtig en complex is, en dat is KiCad zeker. sPlan ken ik totaal niet dus ik kan niet vergelijken.

De "Electric Rules" check in de schema-editor gebruik ik nooit, ook ik vind daarin geen meerwaarde. Daarentegen is de design rules check in de pcb-editor zeer nuttig, voor mij is het altijd de laatste stap vooraleer ik Gerberbestanden opmaak.

Intussen heb ik op mijn printje de voorweerstanden van de 7815/7915 verwisseld/ gekruist, en nu werkt het netjes, de spanningsregelaars hebben de mishandeling met de glimlach overleefd!

eSe

Honourable Member

ERC is wel nodig. Als je dat niet doet kunnen er "Net's" niet aangsloten zijn.
Je kan de netlist exporteren en zonder problemen importeren in de PCB designer, en je zal op't eind ook geen fourmelding krijgen bij een DRC.

Wat er niet is kan niet gechekt worden.
Voor heel simpele dingen, ja, doe maar.
Als er wat lijntjes over en weer moeten in je schema, dan zou ik het toch doen.
Kost niets, 't zit er in :)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
bprosman

Golden Member

Op zaterdag 12 april 2025 19:24:48 schreef Paulinha_B:
Bedankt voor uw positieve bericht!

Nieuw materiaal vereist altijd gewenning, zeker als het krachtig en complex is, en dat is KiCad zeker. sPlan ken ik totaal niet dus ik kan niet vergelijken.

De "Electric Rules" check in de schema-editor gebruik ik nooit, ook ik vind daarin geen meerwaarde. Daarentegen is de design rules check in de pcb-editor zeer nuttig, voor mij is het altijd de laatste stap vooraleer ik Gerberbestanden opmaak.

Intussen heb ik op mijn printje de voorweerstanden van de 7815/7915 verwisseld/ gekruist, en nu werkt het netjes, de spanningsregelaars hebben de mishandeling met de glimlach overleefd!

Wat EsE al zegt, het is eigenlijk wel noodzakelijk anders kun je verbindingen die in het schema een error geven niet doorgevoerd worden in je PCB. En zo moielijk is het niet hoor om m foutloos te krijgen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Op zaterdag 12 april 2025 17:49:50 schreef Paulinha_B:
In mijn Kicad-schema staat deze als D_Bridge_-AA+ , en dat was fout van me! Ik had moeten zetten D_Bridge_+AA- ...

Een dergelijke fout heeft niets met KiCad te maken. Bij ELK printontwerp, in welk ontwerpprogramma dan ook, zul je altijd moeten checken of de gekozen footprint wel overeenkomt met de door jou te gebruiken component.

Hopelijk is dat de geleerde les :-)

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Op zondag 13 april 2025 07:11:24 schreef miedema:
[...]

Een dergelijke fout heeft niets met KiCad te maken. Bij ELK printontwerp, in welk ontwerpprogramma dan ook, zul je altijd moeten checken of de gekozen footprint wel overeenkomt met de door jou te gebruiken component.

Hopelijk is dat de geleerde les :-)

groet, Gertjan.

Transistoren (bijvoorbeeld TO-92) is ook zo'n instinkertje, C-B-E, E-C-B etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Precies, en juist het feit KiCAD verschillende varianten in de Library heeft, zou toch een hint moeten zijn om dat even te checken. Deze slordigheid had bij elk ander pakket hetzelfde effect gehad, daar kun je KiCAD toch moeilijk de schuld van geven.

Ik heb ooit exact dezelfde fout gemaakt, ook met gelijkrichters; eerst de print gemaakt, toen pas de onderdelen gezocht, en daarbij vergeten de pinout te checken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een probleem van elk pakket. Er bestaan nu eenmaal meer varianten van een zelfde functioneel onderdeel.

Bij TO92 transistoren heb je dan ook nog dat de aansluitingen in 1 lijn zitten of in een driehoek zijn geplaatst.

Van sommige onderdelen kan je de pads ook beter wat groter maken. Al zeker bij SMD. Voor reflow heb je geen extra ruimte nodig om een weerstand te solderen. Met de hand is een ietsje meer pad vaak wel handig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.