AEG Wasdroger droogt niet

Hallo vriendelijke mensen!

Mijn ARG wasdroger droogt niet meer.
Het gaat om een L76680NWD met productnummer 91460360900.

De ntc heb ik gemeten en geeft normale waarden bij verwarming en afkoelen.
Ergens op dit forum las ik dat de aarde van het element afgehaald kan worden, dit ook getest en heeft niet geholpen.
Hij geeft foutcode E73.

Nu wil ik kijken wat ik verder kan doen. De kabels van de ntc wil ik nameten alleen kom ik met geen mogelijkheid bij de print.

Heeft iemand tips of uitleg wat ik kan doen?

Alvast bedankt!

Zojuist er achter gekomen dat er een tweede ntc zit, deze meet 0. Ik ga die eerst vervangen.

Of kan het zo zijn dat een ntc 0 meet omdat hij defect gegaan is door een ander onderdeel?

[Bericht gewijzigd door Cntdown op donderdag 10 april 2025 13:23:36 (34%)

waar zit de defecte "ntc"? op element of aan voorzijde droger?? want er zitten maar 2 NTCs in een droger! Op element 1 en aan voorzijde ook maar 1 in ventilatie schacht.

Op donderdag 10 april 2025 17:51:30 schreef smd:
waar zit de defecte "ntc"? op element of aan voorzijde droger?? want er zitten maar 2 NTCs in een droger! Op element 1 en aan voorzijde ook maar 1 in ventilatie schacht.

De ntc aan de voorkant meet netjes 6ohm rond 18 graden. Die boven op het element meet 0.
Natuurlijk had ik eerst die aan de voorkant er uit gehaald zonder te weten dat die andere er zat.
Nadat ik een groot deel van de wasdroger uit elkaar had gehaald viel mij pas op dat er een tweede zat!

Bleek die tweede ook een stuk makkelijker te bereiken.
Nummer 480 op de foto.

480 is een klixon. Een schakelcontact dus. Geen ntc.

6 ohm? Je bedoelt kohm?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 10 april 2025 19:43:43 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op donderdag 10 april 2025 19:42:27 schreef EricN:
480 is een klixon. Een schakelcontact dus. Geen ntc.

6 ohm? Je bedoelt kohm?

Klopt 6 kohm.

Wanneer ik 480 op de aeg website opzoek zie ik hem omschreven als thermostaat, vandaar dacht ik dat het daar aan zou kunnen liggen.

Wat kan ik nu het beste doen?

1. Foutcodes uitlezen
2. Schema bekijken/bestuderen en onregelmatigheden zoeken in het toestel.
3. Testprogramma starten om componenten te testen om alzo de dader te vinden.

Op donderdag 10 april 2025 20:03:41 schreef EricN:
1. Foutcodes uitlezen
2. Schema bekijken/bestuderen en onregelmatigheden zoeken in het toestel.
3. Testprogramma starten om componenten te testen om alzo de dader te vinden.

Hij geeft foutcode E73 aan.
Waar kan ik het beste beginnen met onregelmatigheden zoeken?
Hoe start ik een test programma?

Ik heb het toestel vandaag open gemaakt en heb nou niet iets geks kunnen zien, maar wasdrogers zijn niet mijn vak.

E73 is ook een bekende fout. Ik kan je de SM (service manual) sturen. Graag foto typeplaatje en mail adres.

De analyse vd SM kun je best even tijd in steken. Spaart ons veel moeite om alles uit te leggen. Begin met de meest voorkomende E73 oorzaak (SM).

Op donderdag 10 april 2025 20:14:10 schreef EricN:
E73 is ook een bekende fout. Ik kan je de SM (service manual) sturen. Graag foto typeplaatje en mail adres.

De analyse vd SM kun je best even tijd in steken. Spaart ons veel moeite om alles uit te leggen. Begin met de meest voorkomende E73 oorzaak (SM).

Geweldig, dat zou mij enorm helpen!
voorbeeld.zoeken-0o@icloud.com

Enorm bedankt!

Ik krijg de indruk dat je niet exact weet wat NTC's zijn.

Want wat je aanwijst is een beveiligings of een regelthermostaat

Meestal is een NTC bij AEG 4800 ohm bij 25 graden celsius.
Bij een wasdroger met verwarmingselement zit er een na het element voor dat de lucht de trommel in gaat en 1 als de lucht de trommel verlaat. Dus wat je afturft als zijnde goed is het niet. Dus weet de machine de temperatuurval over het wasgoed.

Ik vraag me ook af hoe jij kunt constateren dat het om de normale waarden zou gaan. Want dit zijn z.g clixons de merknaam voor thermoschakelaars die alleen schakelen tussen wel een spanning of geen spanning afgeven, terwijl een NTC een waarde geeft die omgekeerd evenredig is met de te meten grootheid en dus een analoge waarde vertegenwoordigt. dus digitaal versus analoog.

Mail mag terug verwijderd worden. Info onderweg

Op donderdag 10 april 2025 20:25:40 schreef Lampje45:
Ik krijg de indruk dat je niet exact weet wat NTC's zijn.

Want wat je aanwijst is een beveiligings of een regelthermostaat

Meestal is een NTC bij AEG 4800 ohm bij 25 graden celsius.
Bij een wasdroger met verwarmingselement zit er een na het element voor dat de lucht de trommel in gaat en 1 als de lucht de trommel verlaat. Dus wat je afturft als zijnde goed is het niet. Dus weet de machine de temperatuurval over het wasgoed.

Ik vraag me ook af hoe jij kunt constateren dat het om de normale waarden zou gaan. Want dit zijn z.g clixons de merknaam voor thermoschakelaars die alleen schakelen tussen wel een spanning of geen spanning afgeven, terwijl een NTC een waarde geeft die omgekeerd evenredig is met de te meten grootheid en dus een analoge waarde vertegenwoordigt. dus digitaal versus analoog.

Wanneer ik nummer 470 op de tekening meet komt er 6 kohm uit met omgevingstemperatuur van ongeveer 18/20 graden, wanneer ik hem verwarm zie ik dit steeds minder worden, een beetje google leert mij dat dit normaal is voor zo’n ding.

Daarna ging ik verder zoeken en kwam ik 480 tegen en dacht dat dit hetzelfde was, daar meet ik 0 en maakte gelijk een verkeerde aanname.

Bedankt voor de uitleg, ik heb wat geleerd van je!

Op donderdag 10 april 2025 20:26:54 schreef EricN:
Mail mag terug verwijderd worden. Info onderweg

Ik zie de informatie, bedankt!

De mail zal ik deactiveren.

Die clixon is een laatste beveiliging, als de luchtstroom beperkt is geraakt door stofophoping en de temperatuur te hoog oploopt, onderbreekt de clixon en die moet je dan vaak vervangen.
De oorzaak heb je dan nog niet gevonden, wel het gevolg.

Maar zo te zien is dat hier niet van toepassing.

De sensoren kunnen onderbreken op hogere temperatuur, heb ik ervaren. Of een draadbreuk.

Op vrijdag 11 april 2025 12:48:29 schreef maus0611:
Die clixon is een laatste beveiliging, als de luchtstroom beperkt is geraakt door stofophoping en de temperatuur te hoog oploopt, onderbreekt de clixon en die moet je dan vaak vervangen.
De oorzaak heb je dan nog niet gevonden, wel het gevolg.

Maar zo te zien is dat hier niet van toepassing.

De sensoren kunnen onderbreken op hogere temperatuur, heb ik ervaren. Of een draadbreuk.

Zondag heb ik weer tijd om hem open te maken. Dan controleer ik gelijk alle bedrading.
Door de service handleiding die ik heb ontvangen weet ik nu waar ik kan zoeken.

Bedankt allemaal.

Na een hele hoop meten en controleren kom ik er nog niet uit.

De ntc voor en achter werken voor zover ik kan meten naar behoren.
Wanneer ik ze warm maak met een föhn loopt het geleidelijk terug, bij 1000 ohm stop ik de meting.

De bekabeling lijkt goed op elkaar aan te sluiten, hier meet ik ook geen hoge weerstand.

Op de printplaat zie ik wel iets vreemds.
Wanneer ik de achter sensor op het stekkertje bij de printplaat meet, krijg ik ongeveer 5800 ohm.
Alleen wanneer ik de voorste sensor meet op het stekkertje bij de printplaat krijg ik de ene keer ongeveer 5800 ohm, de andere keer meet hij niks.

Wat kan hier verkeerd gaan?

Edit: wanneer ik een diagnostische test draai geeft hij de ene keer wel een temperatuur aan en dan wordt hij warm, de andere geeft hij direct code e73.

[Bericht gewijzigd door Cntdown op zondag 13 april 2025 19:59:37 (11%)

In de info staat toch zeer specifiek dat het een draadbreuk is?
Meten met de ztekker op de print gaat niet. Dan meet je het printcircuit mee. Of bedoel je ter hoogte vd print?

Op zondag 13 april 2025 20:48:44 schreef EricN:
In de info staat toch zeer specifiek dat het een draadbreuk is?
Meten met de ztekker op de print gaat niet. Dan meet je het printcircuit mee. Of bedoel je ter hoogte vd print?

De stekker trek ik uit de print en dan meet ik op de contacten van het stekkertje.
Zo heb ik de draden vanaf dat stekkertje gemeten en de ntc over de draden.

Ik heb duidelijk een bestand over het hoofd gezien, sorry.
Die gaat inderdaad over een draadbreuk. Ik ga die kabels bestellen.

[Bericht gewijzigd door Cntdown op zondag 13 april 2025 21:01:37 (13%)

Goed gevonden! Hopelijk draait hij daarna weer.

Kan ook wijd geworden connectors zijn dat contact slecht is....

Op maandag 14 april 2025 19:04:08 schreef smd:
Kan ook wijd geworden connectors zijn dat contact slecht is....

De kabels zijn besteld, dan is het gelijk weer nieuw.
Schijnt een bekend probleem te zijn met deze kabel.

Duurt tien werkdagen, ik zal het tegen die tijd wel laten horen hoe het is gegaan.