Ontwikkelen met Chinese processoren?

Om te anticiperen op de, eummm, geopolitieke ontwikkelingen, ben ik benieuwd of er ervaringen zijn met ontwikkelingen met Chinese processoren, dat wil zeggen, Chinese fabrikanten, Chinese ontwerpen.

De meeste knutseldingen gaan met een PIC (Microchip), Arduino (Atmel, tegenwoordig ook Microchip) en dergelijke. Ik lees zelden over een ontwerp met een Chinese processor.

En daar horen allerlei andere vragen bij:

• Is ontwikkeldocumentatie beschikbaar?
  • Is de ontwikkeldocumentatie voldoende om een ontwerp te maken?
  • Is deze documentatie in de Engelse taal beschikbaar (ik beken direct mijn gebrek niet vloeiend Chinees te kunnen lezen)
  • Hoe zit het met ontwikkeltools?
  • Hoe zit het met parts beschikbaarheid (kleine aantallen dus)
  • Hoe zit het met beschikbare behuizingen (DIL of SO8, maar BGA's laten zich wat lastig solderen op de keukentafel)

Ligt het aan mij dat ik daar niets van zie op allerlei fora?

benleentje

Golden Member

Volgens mij is al er geruime tijd een Chinese microcontroller in omloop. Of bedoel je echt specifiek een CPU?

De ESP32 is gemaakt en ontwikkeld door Espressif Systems, een in Shanghai gevestigd Chinees bedrijf, en wordt vervaardigd door TSMC met behulp van hun 40nm-proces

De nieuwe Arduino UNO R4 draait op een Renesas processor. Die komt uit Japan, maar is een ARM cortex, dus een Britse processor. Meer dan genoeg tools en documentatie.

En op Youtube stikt het van CH32 varianten. Bijv https://www.cnx-software.com/2022/10/22/10-cents-ch32v003-risc-v-mcu-o…

maartenbakker

Golden Member

Op vrijdag 11 april 2025 17:07:25 schreef GeertJan:
Om te anticiperen op de, eummm, geopolitieke ontwikkelingen, ben ik benieuwd of er ervaringen zijn met ontwikkelingen met Chinese processoren, dat wil zeggen, Chinese fabrikanten, Chinese ontwerpen.

Ik zou zeggen dat dat postciperen is (mooi woord voor mosterd na de maaltijd :P), want voorbereiden op een Chinese invasie is meer iets voor 2005. Inmiddels zijn ze er gewoon al overal (de processoren en de politiek) dus kan het alleen nog maar teruglopen. Als je wilt anticiperen dan zit je goed met de traditionele cores die je elke dag wel tegenkomt zoals MCS51, PIC, Atmel, ARM.

Trouwens, in China doen ze ook veel met Atmel en ARM dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Als je het puur doet om te spelen met leuke, vaak goedkope en flexibele, processortjes.. Dan heb je types vanaf ik meen 6 pinnen en 20 cent per stuk ofzo uit Taiwan. Die noemen zich officieel ook nog steeds China dus misschien valt dat binnen je scope. Dave Jones (EEVBlog) heeft daar een paar jaar geleden iets mee gedaan geloof ik en op het forum is er ook wel wat over geschreven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de nodige uC's van Nuvoton (Taiwan) hier.

https://direct.nuvoton.com/en/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hoeben

Golden Member

Ik heb net nog een project gedaan met Chinese processoren: in China zijn ze veel bezig met ARM en RISC-V.

Alles werkt. De software omgevingen zijn niet zo uitgewerkt als met Amerikaanse of Europese processoren. Geen tooling voor de mux, toewijzing i/o pins etc. Demosoftware kun je ofwel vergeten, of het is nogal rommelig opgebouwd.

En alle software draait op illegale, gehackte compilers, wat daar heel normaal is (volgens mijn contactpersonen daar). Maar het lukte me wel om eea in modernere, legale compilers werkend te krijgen.

Alles lijkt veel gekopieerd te zijn, CPUs en drivers met dezelfde pinout als TI onderdelen etc.

In auto's komen alleen/vooral Chinese componenten, daar zit een flinke overheidsdruk op. Taiwan is geen China voor de Chinees, daarop moeten we nog even wachten. Het moet echt Chinees zijn en ook de investeerder/winstmaker moet Chinees zijn.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op vrijdag 11 april 2025 20:33:37 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Daarom was ik ook veel meer geintereseerd in de Taiwanese processoren. Daar is de mentaliteit ook anders en dat geeft meer vertrouwen als je ongezien op zoek bent naar specifieke streekproducten. RISC was ik nog vergeten, maar ook daarvoor hoef je dus geen streekproduct te kiezen.

In het dagelijks spraakgebruik en in de praktijk is Taiwan een zelfstandig land waar naast de inboorlingen toevallig veel ethnische Chinezen wonen, maar in de letter is het China. Alleen zijn de beide China's het er niet over eens wie de echte is en wie de vervalsing (welk van de twee stond ook alweer om bekend om vervalsingen? :9).

Vandaar dat ik dit argument noem als iemand specifiek iets zoekt uit China, het voldoet misschien allebei aan de eis, ook of juist als je gelooft dat de een de ander over gaat nemen.

P.S. Ik werk zelf in het reparatiegebeuren ook wel met fabrikanten op het vasteland China. Wel degenen die gewoon goede spullen maken en waarmee goed te handelen is. Ook koop ik onvermijdelijk Chinese onderdelen in waar dan vaak nog een importeur voor verantwoordelijk is. Het ligt voor de hardwerkende man niet allemaal zo zwart wit als dat het in de politiek ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zelf doe ik niets met Chinese microcontrollers, ze zijn redelijk consistent slecht in het schrijven van software en documentatie. Ik weet niet waarom dit is, maar als ik een westerse chip kan kopen voor minder dan een euro doe ik dat gewoon. Een Raspberry Pi Pico voor €5 is voor mij voor geen enkel project te duur geweest.

De omgeving van ESP is wel flink verbeterd hoorde ik, maar heb er geen persoonlijke ervaring mee. Ik ben niet goed in software, en dan is de toegevoegde complicatie van slechte software of documentatie een dealbreaker. Misschien is het minder lastig als je het paradigma van software schrijven voor microcontrollers wat beter onder de knie hebt dan ik. Taiwan doet het ook redelijk met Holtek, die een redelijk breed scala aan nuttige chips maakt.

De enige reden dat je expliciet een Chinese microcontroller zou gebruiken is dat je massaproductie plant en een paar cent stuksprijs je kan schelen. Dat is gewoon een wereld waar we hier niet zo sterk in zijn (en in het geval van de meeste producten ook wel voor kunnen betalen zonder failliet te gaan).

mel

Golden Member

Als ik het woord Chinees maar hoor, ga ik al op tilt.Er zijn zoveel dingen misgegaan met Chinese zooi, dat ik er niets van koop.. Zelfs chinees eten is niet meer zo lekker...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op vrijdag 11 april 2025 17:07:25 schreef GeertJan:
De meeste knutseldingen gaan met een PIC (Microchip), Arduino (Atmel, tegenwoordig ook Microchip) en dergelijke. Ik lees zelden over een ontwerp met een Chinese processor.

Ik weet niet wat jij leest, want ik zie genoeg op basis van de ESP32.

Ik weet niet waarom je specifiek Chinees zoekt in plaats van niet-Amerikaans, want de Raspberry foundation zit in het Verenigd Koninkrijk, en dat is ook leuk speelgoed.

De 8-bitter AVRs en PIC zijn antieke zooi, als dat nog je primaire controllers zijn is het echt tijd om iets nieuws te leren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op zaterdag 12 april 2025 08:55:52 schreef SparkyGSX:
De 8-bitter AVRs en PIC zijn antieke zooi,...

Wij zijn ook antiek onderhand.... :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Ook de ARM core zelf is niet-Amerikaans.

Maar ik denk dat de TS zal moeten uitleggen wat hij precies wil en waarom, dan kunnen we betere suggesties doen dan "Taiwan is ook China" of "Engeland is geen Amerika" want onder de streep zijn dat dooddoeners die je vooral zou gebruiken als inkoper om de pennenlikkers binnen je bedrijf tevreden te houden.

Ik neem toch aan dat het de TS daar niet om gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 april 2025 14:14:53 (31%)

Op zaterdag 12 april 2025 08:55:52 schreef SparkyGSX:
De 8-bitter AVRs en PIC zijn antieke zooi, als dat nog je primaire controllers zijn is het echt tijd om iets nieuws te leren.

Als je alleen met AVR en/of PIC overweg kunt ben je wel erg beperkt, maar het zijn nog steeds prima oplossingen voor veel ontwerpvraagstukken. Microchip introduceert ook nog steeds nieuwe devices in die lijnen.

Microchip heeft ook een fijne service voor voorgeprogrammeerde chips, erg fijn als je series van 5o stuks laat maken en ze niet met de hand wil programmeren.

Sowieso zijn de aantallen waarvoor ik ontwerp meestal zo klein (1000 stuks of zo) dat de controller-keuze meer gebaseerd is op gemak van ontwerpen dan op prijs. En dan winnen de westerse controllers het vrijwel altijd. Alleen de ESP32 is redelijk gedocumenteerd/ondersteund, maar eigenlijk alleen als je binnen de lijntjes van de Espressif SDK blijft.

Maar ik geef eerlijk toe dat ik de laatste tijd ook wat harder naar STM kijk als EU fabrikant (en in mindere mate ook naar NXP, al is dat voor een groot deel ook oud-Freescale (=voormalig Motorola)). En dat id gewoon om politieke redene, niet om technische of economische.
Raspberry is wat dat betreft ook aantrekkelijk, al is Broadcom (=oud-avago(=oud HP)) natuurlijk hardstikke amerikaans.

Wel is de hele halfgeleider-branche natuurlijk zo geglobaliseerd, dat vrijwel geen enkele fabrikant "zuiver" is in geopolitiek opzicht.

Op zaterdag 12 april 2025 07:30:37 schreef mel:
Als ik het woord Chinees maar hoor, ga ik al op tilt.Er zijn zoveel dingen misgegaan met Chinese zooi, dat ik er niets van koop.. Zelfs chinees eten is niet meer zo lekker...

Ik bouw toch veel met esp en dat gaat evengoed als met arduino. Als extea voordeel nog wifi erbij en dat maak webbased wel heel eenvoudig. Die esp8266 zijn ook goedkoper dan arduino.

En het eten, vind ik hier toch niet slecht en ik loop hier al een weekje

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op zaterdag 12 april 2025 14:27:26 schreef blurp:
Als je alleen met AVR en/of PIC overweg kunt ben je wel erg beperkt, maar het zijn nog steeds prima oplossingen voor veel ontwerpvraagstukken. Microchip introduceert ook nog steeds nieuwe devices in die lijnen.

Microchip heeft ook een fijne service voor voorgeprogrammeerde chips, erg fijn als je series van 5o stuks laat maken en ze niet met de hand wil programmeren.

Sowieso zijn de aantallen waarvoor ik ontwerp meestal zo klein (1000 stuks of zo) dat de controller-keuze meer gebaseerd is op gemak van ontwerpen dan op prijs. En dan winnen de westerse controllers het vrijwel altijd.

Helemaal mee eens. Ik heb nog geen 'user case' voor mezelf gevonden die het nodig maakt om serieus naar niet-westerse microcontrollers te kijken.

Hoeben

Golden Member

Op zaterdag 12 april 2025 19:55:29 schreef Kruimel:
[...]Helemaal mee eens. Ik heb nog geen 'user case' voor mezelf gevonden die het nodig maakt om serieus naar niet-westerse microcontrollers te kijken.

8 miljoen stuks in 1 keer, of 12 miljoen per jaar, dan wel. Beetje bezig geweest...

Maar Amerikanen hebben bij die aantallen ook lage prijzen en kunnen gewoon met Chinezen concurreren.

8 miljoen stuks in 1 keer, of 12 miljoen per jaar, dan wel. Beetje bezig geweest...

_/-\o_

Maar Amerikanen hebben bij die aantallen ook lage prijzen en kunnen gewoon met Chinezen concurreren.

Die hebben wel veel meer van die goedkope OTP chips, die ik van westerse leveranciers weer zelden zie. Misschien is dat iets dat vanzelf op tafel komt als je 8 miljoen stuks wil bestellen bij Microchip. Dat is er hier nooit van gekomen...

In elk geval moet ik echt zoeken naar producten die zo goedkoop zijn dat de kosten van een simpele microcontroller uitmaken en vervolgens wel genoeg marge en volume hebben dat ik er de huur van kan betalen als ik de moeite doe iets in zo een goedkope chip te prutsen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 12 april 2025 23:08:57 (16%)