transformator

Dit topic is gesloten

goedemorgen ,een franse vriend die de nederlandse taal niet machtig is ,is op zoek naar een lichte transformator van 1 miljoen volt naar 1 kW, intensite 1 milliampere.
het is voor ruimtevaart doeleinden.
Bestaat zoiets? Waar te krijgen?

Zelf heb ik er totaal geen verstand van.
Alvast bedankt.

Klinkt als weer een bullshit free energy verhaal, besteed er je energie niet aan.

Zo'n ding kan je misschien custom laten maken bij een fabrikant van röntgenapapratuur of speciale wetenschappelijke apparatuur. Maar dat gaat tientallen kg's wegen, en tienduizenden euro's kosten.

Maar nergens op aarde, noch in de ruimte, vind je spanningen van 1 miljoen volt wisselspanning. Oh, was hij vergeten dat een transformator uitsluitend op wisselspanning werkt? :+

Daarnaast - naar 1kW, ik meen dat je 1kV bedoelt. Als je kW bedoelt en je juist náár 1MV op wil transformeren, dan is het een ander verhaal, dat is iets makkelijker te doen (Tesla coil, al je halfgeleiders zitten dan aan de laagspanningskant en hoeven 'maar' honderden volts aan te kunnen) maar die dingen moet je alsnog zelf bouwen en een 1kW teslacoil zit met z'n randapparatuur ook op een fors volume en gewicht.

De enige plekken op aarde waar 500.000v gelijkspanning wordt omgezet in wisselspanning, zijn de extreem dure eindstations van de HVDC hoogspanningdistributielijnen. Dat spul is niet realistisch gezien terug te schalen tot milliampere-schaal. De onderdelen bestaan gewoon niet, en tenzij je een miljoenenorder wil plaatsen gaan de halfgeleiderfabrikanten die ook niet voor je maken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

TS, enig idee hoe groot een trafo voor 1 miljoen volt moet zijn om overslag te voorkomen? Dat is geen "lichte trafo"

Op zondag 13 april 2025 09:21:29 schreef Elfried 19:
goedemorgen ,een franse vriend die de nederlandse taal niet machtig

Blijkbaar niet enkel Nederlands, ook natuurkunde.

TS, enig idee hoe groot een trafo voor 1 miljoen volt moet zijn om overslag te voorkomen? Dat is geen "lichte trafo"

Alles is relatief....

is op zoek naar een lichte transformator van 1 miljoen volt naar 1 kW, intensite 1 milliampere.

Nog een voorkeur voor een bepaalde frequentie? Het is maar een detail....

het is voor ruimtevaart doeleinden.

Ion drive?

Bestaat zoiets?

Vast wel. En anders is het ook zeker te laten maken. Gelukkig zijn voor ruimtevaart-toepassingen de kosten zelden een bezwaar, en hoeven design-engineers niet hun toevlucht te nemen tot buitenlandse electronica-internetfora om zoiets te ontwerpen....

set SCE to AUX.

Vraag die Franse vriend eerst maar eens naar een volledige beschrijving van de toepassing. Misschien kan er dan iemand een zinnig antwoord geven. Er is nu veel te weinig achtergrondinformatie.
Mag in het Frans want dat kan ik wel lezen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 13 april 2025 13:21:57 (10%)

Laat die goede vriend nu eerst maar eens een deugdelijke specificatie van wat hij nou echt bedoeld schrijven. Wat er nu als vraag staat is onzin.

benleentje

Golden Member

Daarnaast - naar 1kW, ik meen dat je 1kV bedoelt.

1 miljoen volt naar 1 kW, intensite 1 milliampere.

1MV x 1mA = 1kVA. 1kW klopt dan wel want ik noem een 1kVA trafo ook vaak voor het gemak een 1kW trafo.

Wat er nu als vraag staat is onzin.

Welke onzin? De vraag heeft enkel te weinig informatie om een goed antwoord te geven maar wat er staat klopt toch wel.
Het lijkt zo meer op een schoolvraag daar waren vaak ook van die onzinnige onrealistische vermogens en stromen in opgenomen. Maar je kon er verder prima aan rekenen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 13 april 2025 14:41:16 (17%)

revado

Honourable Member

Voor mij blijft het toch ook een beetje onzin.
Die 1 megaVolt ( inderdaad bij 1 mA is dat 1 kW)
Is dat de uitgangsspanning of de ingangsspanning.
het meest cruciale staat er niet eens bij.
En, zoals al gezegd, in de ruimtevaart laten ze dat gewoon ontwikkelen en niet via een forum!

Een trafo voor dat vermogen en die spanning is echt enorm groot en zal custom made moeten worden tegen een astronomisch bedrag.
Geen vraag voor een forum.

Paulinha_B

Honourable Member

Op zondag 13 april 2025 13:21:11 schreef KlaasZ:
Vraag die Franse vriend eerst maar eens naar een volledige beschrijving van de toepassing. Misschien kan er dan iemand een zinnig antwoord geven. Er is nu veel te weinig achtergrondinformatie.
Mag in het Frans want dat kan ik wel lezen.

Als we de frequentie weten dan kunnen we iets zeggen over de transformator. Maar een totaalplaatje is niet nodig om de openingsvraag te beantwoorden, wel zou dat helpen om alternatieven te kunnen aandragen want het gevraagde kan nooit een lichtgewicht worden. Ook al wegens de veiligheid, 1000 kV is nogal wat.

Overigens is het wel nuttig als de reactie voor ons allen leesbaar is. Mals de vraagsteller het Nederlands niet machtig is kan het toch in het Engels ook? Dat is voor de meesten alhier leesbaar, de antwoorden kunnen nog altijd in het Nederlands zijn.

benleentje

Golden Member

Voor mij blijft het toch ook een beetje onzin.

Ik vind het ook erg onrealistisch. Maar de vraag op zich met de getallen die erin staan die klopt wel. Dat is eigenlijk het punt wat ik wou maken. Ik begrijp de vraag de getallen kloppen maar er mist nog informatie.

En, zoals al gezegd, in de ruimtevaart laten ze dat gewoon ontwikkelen en niet via een forum!

zijn er niet ook veel amateurs die ook in de ruimtevaart iets doen? En ik denk dat er voor de professionals toch ook er iets is waar men vragen aan elkaar kan stellen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk niet dat er al ruimtevoertuigen bestaan die groot genoeg zijn om überhaupt de benodigde isolatoren in mee te nemen, laat staan de rest.

Bij het googelen naar zulke isolatoren kwam ik wel weer heel mooie plaatjes tegen van cockcroft-walton-installaties, waarmee bijv. lineaire versnellers gevoed werden (in de sci-fi boekjes uit de vorige 'atom smashers' genoemd, meestal met een krankzinnige wetenschapper erbij die de wereld wilde overnemen).

Die dingen zijn nog steeds in gebruik. Het plaatje (uit de wiki) is van een 0,75 Megavolt-installatie, dus nog niet eens 1 MV.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/KEK_Cockcroft-Walton_Accelerator_%281%29.jpg/960px-KEK_Cockcroft-Walton_Accelerator_%281%29.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik denk niet dat er al ruimtevoertuigen bestaan die groot genoeg zijn om überhaupt de benodigde isolatoren in mee te nemen, laat staan de rest.

Oliebadje? Of een goede potting-compound? Lucht is nu niet echt een goed diëlectricum (ca. 1kV/mm voor *droge* lucht), maar heeft dan weer wel het voordeel dat het goedkoop is, en ruim voorhanden. In de ruimte dan wel weer wat minder.....

30kV is nog makkelijk doenbaar (zie HSP-cascade in CRT-TV's), 100kV ook nog wel denk ik. En dan gewoon een kwestie van 10 van die dingen in serie zetten. Vraag me wel af of OP AC of DC nodig heeft.

Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is, maar onmogelijk lijkt het me niet. 100kV lukt me hier achter m'n bureau nog wel denk ik, als ik mezelf motiveer. 50kV is me in elk geval zonder al teveel problemen gelukt.

Voor een goed-genoeg gemotiveerde crazy (Franse?) scientist met ambitie om de wereld te veroveren moet 1MV ook nog wel lukken, denk ik. Misschien is het wel een plannetje voor een death-ray satelliet. In dat geval is het misschien verstandiger om niet al teveel advies te geven. Of toch alleen maar als ik mag meeregeren, als half-gekke niet-wetenschapper....

Maar de mooie ronde getallen van OP (1MV, 1kW, 1mA; maar welke ingangsspanning, welke frequentie?) maken me toch enigszins wantrouwig.

Mals de vraagsteller het Nederlands niet machtig is kan het toch in het Engels ook? Dat is voor de meesten alhier leesbaar, de antwoorden kunnen nog altijd in het Nederlands zijn.

Als het een Franstalig iemand is, zie ik ze zelf liever in origineel-Frans schrijven dan in het Engels.

En sommigen hier zijn daarnaast meer talen machtig dan alleen het Engels.... (alhoewel technisch-Frans toch weer wat anders is dan vakantie-Frans; Bonjour madame. Un pain, s'il-vous plaît. Ça fait combien? Au revoir!'; En met DeepL.com als vertaler komt er ook vaak iets uit wat toch in elk geval half-begrijpbaar is.

Enfin, c'est pas la mer à boire!

set SCE to AUX.

Naast de genoemde data zou ik op zijn minst toch iets verwachten als:
- welke ingangsspanning
- welke frequentie of freq. bereik
- omgevingsvariabelen (temperatuur, vochtigheid..)
Zonder die kun je geen fatsoenlijk antwoord prodeuceren

benleentje

Golden Member

moet 1MV ook nog wel lukken,

Ik denk niet dat 1MV 10x moeilijker is dan 100kV maar eerder 1000x moeilijker.

Er bestaan wel tesla coil in test installaties die 1MV of meer halen maar dat is niet geïsoleerd zoals je dat voor een trafo nodig hebt.

10 modules van elk 100kV bij 100W, in serie gezet....

Net eventjes gezocht, transformator-olie heeft een doorslagspanning van 50-70kV per mm; in de praktijk gaat men met deze olie tot 30kV/mm, om wat veiligheidsmarge te hebben.

1000kV/(30kV/mm) = 33 mm. 33mm isolatieafstand zou dus al voldoende zijn. Dat is allemaal nog wel behapbaar.

Ik zal niet zeggen dat ik zo'n apparaat zo uit de mouw schud, maar het lijkt me op zich wel technisch uitvoerbaar om zoiets te maken, voor een gemotiveerd iemand die er de financiële middelen voor heeft.

Ook qua gewicht: als je ziet wat er allemaal gelanceerd kan worden, bijv. met de Energia (100 ton in LEO (low earth orbit), 20 ton geostationair, 32 ton trans-lunar injection): https://en.wikipedia.org/wiki/Energia_(rocket)

set SCE to AUX.
Hoeben

Golden Member

Zoiets is een project wat begint met een paar ton. En eindigt in de miljoenen. Best wel een typisch project voor mij om dat in goede banen te leiden.

Maar een ION-drive is al eens gebouwd. Het kan dus wel. Als je alles met de juiste materialen pot hoeft het niet supergroot te zijn. Als de frequentie hoog is wordt de trado kleiner. Maar de capacitieve verliezen weer groter, ik verwacht dat daar wel een optimaal punt te vinden is.

Dus: eerst een goede spec.

Anders hebben ze hier misschien nog wel wat apparatuur:https://tripomatic.com/nl/poi/burcht-frankenstein-poi:9312

benleentje

Golden Member

Zitten we hier moeilijk te doen maar hij bestaat al.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003072527592.html?spm=a2g0o.product…

Maar waarom geloof ik dat nu niet? Zal hooguit 10kV zijn

Op zondag 13 april 2025 20:39:21 schreef Hoeben:
Als je alles met de juiste materialen pot hoeft het niet supergroot te zijn. Als de frequentie hoog is wordt de trado kleiner.

In de ruimte heb je ruimte zat, dus je kan die trafo zo groot maken als je zelf wilt.
Alles is gewichtsloos, dus gewicht speelt geen rol, maar een zware trafo (in onderdelen) de ruimte in schieten kost meer dan een lichte trafo. Ook isolatie speelt geen rol. Er is geen lucht dus je hebt geen last van corona-ontladingen en dergelijke ongein. Maak je er een Tesla-transformator, dan heb je ook geen ijzer nodig

mvdk

Golden Member

Op zondag 13 april 2025 09:51:15 schreef Ledlover:
(...)

Zo'n ding kan je misschien custom laten maken bij een fabrikant van röntgenapapratuur of speciale wetenschappelijke apparatuur. Maar dat gaat tientallen kg's wegen, en tienduizenden euro's kosten.

(...)

€2,76

Geen wonder dat Trump die heffingen wil. Dat kunnen ze toch niet maken voor dat geld? Das toch oneerlijk? Om zooi gesubsidieerd te maken en te verkopen in het buitenland?

Sorry, zit in het verkeerde topic.
:+

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Nog goedkoper. Hoe kunnen ze het ervoor maken?

Maar dit is nog niet wat de topicstarter zoekt. Die wil 1MV 1mA in, en 1kV uit. Tenminste, denk dat met die 1kW 1kV bedoelt word.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 13 april 2025 21:47:36 (59%)

Arco

Special Member

1000kV@1A in een stukje 3/4" buis... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vooral de opmerking 'let op de veiligheid bij het gebruik' vind ik wel ontroerend attent.... Een mens zou bijna gaan denken dat de verkoper werkelijk om m'n gezondheid geeft. En het feit dat de ingangsstroom (0.5-1A) gelijk is aan de uitgangsstroom (0.5-1A), maar de spanning wel van 3.7V naar een miljoen volt omhoog is getransformeerd, doet me vermoeden dat een zeer slimme Chinees een ongelooflijke ontdekking heeft gedaan. Volgens mij komt die in aanmerking voor een Nobelprijs Natuurkunde! Pout > Pin!

Het feit dat de 'bipolaire hoogspannings afstand' daarentegen maximaal 2cm is, doet me dan weer vermoeden dat de werkelijke uitgangsspanning hooguit 20kV is.... (in droge lucht). Wat redelijk in de buurt komt van wat Benleentje al dacht (10kV). Zelfs voor Chinese begrippen is het toch wel een hele grote stap om een factor 50 hogere spanning te claimen dan werkelijk het geval is.

Er is geen lucht dus je hebt geen last van corona-ontladingen en dergelijke ongein.

Bij 'Project Corona' (wat later is geëvolueerd tot de reeks 'Keyhole' spionagesatellieten) had men wel degelijk last van corona-ontladingen, wat aanvankelijk een beetje als een verrassing kwam.

https://www.youtube.com/watch?v=O8UPmhT8ARw&t=1960s

(off-topic, maar zelf vind ik het camera-mechaniek erg ingenieus, waarbij de telelens wordt losgekoppeld van de camerabody; vanaf ca. 13 minuten in de video)

Mogelijk gebruikten ze een inerte atmosfeer in (delen van het inwendige van) de satelliet. Los daarvan, in de ruimte is de luchtdruk laag, maar niet nul. Zelfs in de interstellaire ruimte is het vacuüm niet perfect. Grofweg neemt de luchtdruk af tot 1/10 voor elke 15km hoogte (op 15km 0.1 bar; op 30km 0.01 bar; op 45km 1mbar; etc.)

Corona-ontladingen doen zich voor vanaf 8 Pa (0.06 Torr). Daarnaast kan ik me voorstellen dat diverse componenten ontgassen, en als die gassen nergens naar toe kunnen (i.e., de zaak is hermetisch afgesloten) dan neemt de druk mogelijk toe tot een waarde waarbij corona kan ontstaan.

Voor OP misschien interessant:

https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA239940.pdf

Ook isolatie speelt geen rol.

De wetenschappers denken er anders over.... zie bovenstaande pdf-document. In de ruimte doen zich interessante fenomenen voor. Reden dat men bij veel ruimtevaartprojecten door schade en schande heeft geleerd. Als je ziet hoe de allereerste Amerikaanse satelliet in elkaar werd geprutst (door mensen in gewone kledij, zonder handschoenen, a.h.w. 'op de keukentafel', en hoe ze niet veel later in cleanrooms zijn gaan werken.... de les van de noodzaak daarvan heeft men in de harde praktijk geleerd.

set SCE to AUX.
Sine

Moderator

De TS mag zich nog eens melden als hij exacte eisen heeft ... deze vraag is gewoon incompleet en zo niet te beantwoorden.

Dit topic is gesloten