Trollingmotor sloopt LifePO4 accu zekeringen

Ik heb een Talamex accubak waar ik mijn LifePO4 accu in plaats en aansluit.

Deze accubak heeft vanuit de levering een 15A en 30A glaszekering. De 15A zekering is voor de 12V aansluitingen in de deksel en de 30A is voor mijn trollingmotor. Deze sluit ik aan op de polen aan de buitenzijde van de deksel met krokodilklemmen

Ik gebruik een Minn Kota 30lb trollingmotor. Deze zou een max Amp moeten hebben van 30A tijdens opstarten.

De 30A zekering knalde er vrijwel direct uit toen ik weg wilde varen op vol vermogen. Vervolgens een 40A zekering besteld en deze knalt er na 15 seconden ook uit. Volgens de waardes zou dit niet moeten mogen kunnen. Iemand enig idee hoe dit kan? Te zwaar beladen waardoor de motor eigenlijk te licht is? Zodra ik de deksel van de accubak ontkoppel en de trolling motor rechtstreeks aan de accu hang kan ik prima 6 uur varen zonder problemen.

Nou ben ik ook van plan een zwaardere motor te kopen (min 60lb) met een max Amp van ongeveer 56A. Bestaan er ubehaupt glaszekeringen van 5 x 30mm in 60A of hoger?
Kan ze moeilijk vinden..

De trollingmotor heeft van zichzelf ook een zekering dus feitelijk heb ik de zekering niet nodig. Toch ben ik benieuwd waarom een 40A zekering te licht is voor een max 30A apparaat.

Perry L
benleentje

Golden Member

https://www.boot4.nl/minn-kota-endura-30-lbs-c2-fluistermotor.html?sou…

Het gaat dan om een 360W 12V motor die 30A continu mag trekken.

Een 30A zekering is dan ook veel te klein, zo motor kan met opstarten makkelijk even 60A of meer trekken. Als de 40A zekering er na ca 15 seconden eruit gaat dan is zelf die te klein.

en de trolling motor rechtstreeks aan de accu hang kan ik prima 6 uur varen zonder problemen.

Motor is goed en je bent dan niet te zwaar beladen. maar die 30A zekering is gewoon te klein. Staat er niet over in de handleiding voor welke waarde de zekering moet zijn.

Een zwaardere zekering plaatsen is geen probleem zou ik denken maar is je bekabeling dan wel dik genoeg voor bv een 50A zekering?

Nou ben ik ook van plan een zwaardere motor te kopen (min 60lb) met een max Amp van ongeveer 56A. Bestaan er ubehaupt glaszekeringen van 5 x 30mm in 60A of hoger?
Kan ze moeilijk vinden..

Nee in glaszekering bestaan ze niet maar in auto zitten zekering van soms wel 200A of meer. IK zou dan eens bij een auto zaak gaan kijken. Zoals rick donkers

Zekering houder
https://www.rdae.nl/fha360-stripzekeringhouder.html

50A zekering
https://www.rdae.nl/0354750-50a-zekering.html

100A zekering
https://www.rdae.nl/03547100-100a-zekering.html

Voor mij gevoel zou je voor die 56A motor een 150A zekering nodig hebben maar die kan ik niet vinden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 14 april 2025 20:58:03 (28%)

"De trollingmotor heeft van zichzelf ook een zekering dus feitelijk heb ik de zekering niet nodig" Dat lijkt mij wel, die zekering beveiligd jouw bekabeling, die zekering in de motor enkel de motor. Waarom wil je een glaszekering, zijn genoeg "automotive" zekeringen tot wel een paar honderd ampère.

benleentje

Golden Member

Deze zou een max Amp moeten hebben van 30A tijdens opstarten.

Nee helaas zo werkt het niet.
Het is een 360W motor die op vol vermogen 30A continu trekt. Tijdens het opstarten van een motor kan daar veel meer dan 30A lopen en dat is heel normaal voor zo een motor. In een piek kan dat wel naar de 150A gaan
Een zekering moet dan de opstartstroom van de motor aankunnen.
Ik gok even dat een zekering een 3x zo grote piek aankan. Een 50A zekering kan dan die piek wel aan. Ik moet dit even gokken omdat ik normaal in de 230V zekeringen zit en deze zekering niet precies ken.
De bekabeling moet de kortsluitstroom van een zekering aankunnen.

Als je dan de zekering zwaarder maakt moet je meestal ook de kabels dikker maken want anders kan de kabel te warm worden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 14 april 2025 21:05:05 (19%)

revado

Honourable Member

Zoek op "midi zekering" die zijn voor automotive en tot 200 ampere te koop.|
Die zijn traag en kunnen een piek verwerken, glaszekeringen niet.
Ik zag op een site een aanbod van die fluistermotor als pakket , en daar zit een 50 Ampere bij.

Zoals gezegd, een zekering beveiligd de bekabeling dus deze zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.
En zorg voor voldoende dikke kabel, 30 ampere continue is best veel.

benleentje

Golden Member

Op maandag 14 april 2025 21:03:16 schreef revado:

Weet je dat heel zeker >:) O-)

https://www.rdae.nl/03547500-500a-zekering.html

Even lekker flauw doen.

Op maandag 14 april 2025 20:48:55 schreef benleentje:
https://www.boot4.nl/minn-kota-endura-30-lbs-c2-fluistermotor.html?sou…

Het gaat dan om een 360W 12V motor die 30A continu mag trekken....

Bedankt voor je reactie. Ik las op boot4 het volgende "De Minn Kota Endura C2 modellen zijn bijzonder zuinig, zo ook de 30lbs variant. Het stroomverbruik ligt op vol vermogen op 27 Ampere en 30 A bij het op gang komen". Vandaar dat ik een 40A heb besteld omdat de 30A het maximale is en deze er makkelijk uit knalt.

Op maandag 14 april 2025 20:51:34 schreef bol00052:
"De trollingmotor heeft van zichzelf ook een zekering dus feitelijk heb ik de zekering niet nodig" Dat lijkt mij wel, die zekering beveiligd jouw bekabeling, die zekering in de motor enkel de motor. Waarom wil je een glaszekering, zijn genoeg "automotive" zekeringen tot wel een paar honderd ampère.

Omdat deze standaard is ingebouwd in de accubak van Talamex. Ik snap dan ook niet dat ze een 30A glaszekering erin zetten als deze voor de lichtste motor van 30lb al niet geschikt is.

Voor de bekabeling niet inderdaad. Omdat ik de kabels behoorlijk dik vond ging ik er vanuit dat dit wel goed zat.

Op maandag 14 april 2025 21:02:10 schreef benleentje:
[...]Nee helaas zo werkt het niet.
Het is een 360W motor die op vol vermogen 30A continu trekt. Tijdens het opstarten van een motor kan daar veel meer dan 30A lopen...

Dat verklaart een hoop. Zoals hierboven vermeld las ik iets anders en snap ik dan niet dat ze zulke zekeringen gebruiken.

De kabels: csa tew 105 600v 8awg.
Ook dit is allemaal standaard zoals ik de bak ontvangen heb.

Op maandag 14 april 2025 21:03:16 schreef revado:
Die zijn traag en kunnen een piek verwerken, glaszekeringen niet.
Ik zag op een site een aanbod van die fluistermotor als pakket , en daar zit een 50 Ampere bij.

Zoals gezegd, een zekering beveiligd de bekabeling dus deze zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.
En zorg voor voldoende dikke kabel, 30 ampere continue is best veel.

Ik ga eens kijken, bedankt. De kabel staat hierboven vermeld. Ik heb de bak standaard ontvangen met een 30A glaszekering. Deze accubakken zijn juist bedoeld voor het aansluiten van trollingmotoren. Zoals ik begrijp zijn deze zekeringen dus niet geschikt hiervoor.

Perry L

Toch ben ik benieuwd waarom een 40A zekering te licht is voor een max 30A apparaat.

Kan zijn dat ze een verkeerde karakteristiek hebben: 'snel' (F), terwijl traag (T) misschien beter zou zijn. Ik heb hier ook een paar doosjes Chinese glaszekeringen (merk 'Gin Sing') 30x5mm van 5A en 10A. Daar staat überhaupt geen karakteristiek op, noch de maximaal toegestane spanning.... erg dubieus dus.

Bestaan er ubehaupt glaszekeringen van 5 x 30mm in 60A of hoger?

Ik zou een circuitbreaker overwegen te monteren. Wat duurder in aanschaf, maar als hij uitspringt door overbelasting is het gewoon een kwestie van op het knopje drukken om hem weer te resetten. En da's wel zo makkelijk als je midden op het water zit en de laatste reserve-zekering nèt op is, of in het water gevallen of in de bilge, of je vingers zijn zo nat en koud dat er geen enkel gevoel meer in zit....

Het gebruiksgemak van een circuitbreaker is onbetaalbaar, wat mij betreft. Nooit meer zorgen hoeven te maken of je wel voldoende en de juiste reserve-zekeringen aan boord hebt.

[Edit:

"De Minn Kota Endura C2 modellen zijn bijzonder zuinig, zo ook de 30lbs variant. Het stroomverbruik ligt op vol vermogen op 27 Ampere en 30 A bij het op gang komen".

Er zit misschien een pulsbreedte-modulatie toerenregeling in, of een andere motorregelaar als het een 3-fase motor is (brushless DC; BLDC). In principe zou er dan geen grote inschakelpiek moeten zijn van de stroom, ik verwacht dat een beetje motorregelaar hierop controleert en de stroom dan terugregelt.... de uwe lijkt dat te moeten doen: het verschil tussen 27A en 30A is veel te klein om *zonder* regeling voor elkaar te krijgen. Dus misschien is de controller niet 100% in orde?

Met een DC-stroomtang is het eenvoudig te meten hoeveel stroom er loopt.]

set SCE to AUX.

Op maandag 14 april 2025 21:28:13 schreef nonius:
[...]

Kan zijn dat ze een verkeerde karakteristiek hebben: 'snel' (F), terwijl traag (T) misschien beter zou zijn. Ik heb hier ook een paar doosjes Chinese glaszekeringen (merk 'Gin Sing') 30x5mm van 5A en 10A. Daar staat überhaupt geen karakteristiek op, noch de maximaal toegestane spanning.... erg dubieus dus.

[...]

Ik zou een circuitbreaker overwegen te monteren. Wat duurder in aanschaf, maar als hij uitspringt door overbelasting is het gewoon een kwestie van op het knopje drukken om hem weer te resetten. En da's wel zo makkelijk als je midden op het water zit en de laatste reserve-zekering nèt op is, of in het water gevallen of in de bilge, of je vingers zijn zo nat en koud dat er geen enkel gevoel meer in zit....

Het gebruiksgemak van een circuitbreaker is onbetaalbaar, wat mij betreft. Nooit meer zorgen hoeven te maken of je wel voldoende en de juiste reserve-zekeringen aan boord hebt.

Daar heb ik inderdaad al aan zitten denken maar dacht het simpel te kunnen oplossen met een 40A zekeringetje.

Waarom maken ze die bakken niet 3 tientjes duurder en zet er een goed systeem in |:(

Edit; De 40a zekeringen zijn T.

Perry L
benleentje

Golden Member

Ja waarom? dat snap ik ook niet. Maar in mijn vorige post liet ik wat zekeringen en een zekeringhouder zien. IK zou dat erin monteren. Heel soms zie je ook wel dat ze 2 glaszekeringen van 25A naast elkaar zetten om er 50A van te maken maar dan moet er nog wel een zekering houder bij, maar dan is een andere zekerhouder monteren toch wat netter.

Op maandag 14 april 2025 21:48:00 schreef benleentje:
Ja waarom? dat snap ik ook niet. Maar in mijn vorige post liet ik wat zekeringen en een zekeringhouder zien. IK zou dat erin monteren. Heel soms zie je ook wel dat ze 2 glaszekeringen van 25A naast elkaar zetten om er 50A van te maken maar dan moet er nog wel een zekering houder bij, maar dan is een andere zekerhouder monteren toch wat netter.

Ik ga eens kijken. En hoeveel ampere zekering zou ik dan moeten hebben? Ik lees pieken van 150a. Kan een trage zekering van 50a deze pieken wel opvangen? Als ik de specs van de kabels opzoek dan hebben deze een maximale veiligr belasting ~60a dus mijn zekering moet hieronder blijven, en de pieken kunnen opvangen.

Perry L

je hebt gewoon steekzekeringen ( wel een groter model ) tot een 100A, die kom je in auto's tegenwoordig wel tegen. op de accu zitten er in een houder ook met m8 bouten tot een 350A voor de startmotor. uit een sloopwagen kun je zo die houders knippen voor die grote steekzekeringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom is dat spul zo duur?
Kan ook een stuk voordeliger, bijbehorende zekeringstripjes kosten 20 cent.
https://www.conrad.nl/nl/p/eska-1-003600-1-003600-zekeringhouder-gesch…

fred101

Golden Member

De 30A zekering knalde er vrijwel direct uit toen ik weg wilde varen op vol vermogen.

En als je niet direct met vol vermogen weg vaart? Rij je met je auto ook direct met vol gas weg. Laat het motortje rustig op toeren komen, dan hoeft hij niet idioot hard te werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Ik heb ook zo'n motortje, heb er een regeling voor gemaakt. Kan nu het toerental regelen van 0 tot 100%, vaart uitstekend.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Kan een trage zekering van 50a deze pieken wel opvangen?

IN de motor zelf zit al een 50A zekering ik zou dan 1 maat groter nemen en 60A nemen.

En als je niet direct met vol vermogen weg vaart? Rij je met je auto ook direct met vol gas weg.

Ik heb het idee dat de er helemaal geen regeling is.

Even googlen en de aangeraden zekering is 60A (blz 7).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/