Ik heb een Talamex accubak waar ik mijn LifePO4 accu in plaats en aansluit.
Deze accubak heeft vanuit de levering een 15A en 30A glaszekering. De 15A zekering is voor de 12V aansluitingen in de deksel en de 30A is voor mijn trollingmotor. Deze sluit ik aan op de polen aan de buitenzijde van de deksel met krokodilklemmen
Ik gebruik een Minn Kota 30lb trollingmotor. Deze zou een max Amp moeten hebben van 30A tijdens opstarten.
De 30A zekering knalde er vrijwel direct uit toen ik weg wilde varen op vol vermogen. Vervolgens een 40A zekering besteld en deze knalt er na 15 seconden ook uit. Volgens de waardes zou dit niet moeten mogen kunnen. Iemand enig idee hoe dit kan? Te zwaar beladen waardoor de motor eigenlijk te licht is? Zodra ik de deksel van de accubak ontkoppel en de trolling motor rechtstreeks aan de accu hang kan ik prima 6 uur varen zonder problemen.
Nou ben ik ook van plan een zwaardere motor te kopen (min 60lb) met een max Amp van ongeveer 56A. Bestaan er ubehaupt glaszekeringen van 5 x 30mm in 60A of hoger?
Kan ze moeilijk vinden..
De trollingmotor heeft van zichzelf ook een zekering dus feitelijk heb ik de zekering niet nodig. Toch ben ik benieuwd waarom een 40A zekering te licht is voor een max 30A apparaat.