Kun je een wifi verbinding opzetten, met gerichte antennes op 2,4GHz.
Voor de ontvanger een SDR met een miniwhip of een actieve loop. Voor de voeding ervan een kleine batterij of accu gebruiken.
Voor de ontvanger een SDR met een miniwhip of een actieve loop. Voor de voeding ervan een kleine batterij of accu gebruiken.
Golden Member
Je kunt bij de boom een antenne ophangen en deze verbinden met een vergelijkbare antenne binnen. In theorie moet dat werken, ik heb geen idee van het rendement maar je kunt het redelijk eenvoudig testen. Principe van een radiogoniometer.
Op dinsdag 22 april 2025 12:32:08 schreef Martin V:
Kan, die afstand op wifi is triviaal. Maar dan moet ik in huis weer een heel systeem maken om de output van de SDR (die flink wat processorkracht moet hebben om dat hele spectrum in 1x door te geven, lijkt me, met bijbehorend stroomverbruik) te converteren naar 531-1611kHz. Dat gaat me zowel analoog als digitaal boven m'n pet.
Het hele idee is dus dat ik een straks een afsgeschermd 'CAI' systeem voor m'n antieke radio's heb, zodat die zoals vanouds af kunnen stemmen op de MG (en idealiter later op LG en KG, met T/R schakeling zodat ik de antenne in de boom ook voor mijn amateur zendontvangers kan gebruiken, maar dat is allemaal van later zorg).
Wat Sine liet zien geeft al een goed begin. Dual gate mosfet en een fotodiode als hoogfrequent lichtontvanger. De zender van dat project is uitgesproken niet-lineair dus niet bruikbaar, maar ik kan wel naar de verdere uitvoering daarvan kijken.
Bij het lezen van je vraag en de reacties herinner ik me dat in Elektor al heel wat ideeën voor bij zijn gekomen om audio (incl. radio) draadloos middels licht (incl. lasers) te versturen. De volgende zal niet 1 op 1 bruikbaar zijn, maar misschien geeft het je inspiratie: https://www.elektormagazine.nl/news/radiogolven-detecteren-met-een-las… Succes met je project!
Honourable Member
Video analoog over 2,4 GHz zag je vroeger vaker, bijvoorbeeld in die exenders om in een andere kamer de dure en zware videospeler in de huiskamer te gebruiken. De IR van je remote werd over 433 MHz naar de woonkamer verstuurd en daar weer uit een ledje naar de VCR gestraald. En de video van de VCR ging over 2,4 GHz weer naar de andere kamer. Audio werd er baseband bij gefrummeld.
En de goedkope draadloze camera's gingen natuurlijk ook zo - al was dat dan vaak op de een of andere Ali-frequentie, 1090 MHz of zo (! maar da's een verhaal apart).
Zo'n analoog videokanaal zou ook gemakkelijk de hele middengolf kunnen transporteren, al weten we natuurlijk niet hoe lineair dat spul was.
Golden Member
Is dit nog een idee om te proberen?
http://www.vlf.it/cr/differential_ant.htm
Ontwerp loopt tot 500 kHz maar is misschien wel aan te passen.
al was dat dan vaak op de een of andere Ali-frequentie, 1090 MHz of zo
Da's wel een hele interessante frequentie om uit te kiezen voor je illegale zendertje. Daar is duidelijk over nagedacht door een grote geest....
Da's niet 'een of andere' frequentie, maar zo'n beetje de allerberoerdste die ik kan bedenken. *Elke* volstrekt-willekeurige andere frequentie is beter dan dit.
Golden Member
Waarschijnlijk al gesuggereerd, maar is het niet erg veel handiger om een remote controlled radio op die storingsvrije locatie te zetten en de audio + bediensignalen te transporteren... over wifi / Bluetooth ofzo.
Zeker niet, dat vereist namelijk dat ik in iedere antieke radio een systeem bouw, dat op basis van de oscillatorfrequentie of de afstemcondensator-capaciteit de gekozen frequentie doorstuurt naar de remote ontvanger, die op zijn beurt weer een signaal terug stuurt naar de radio.
Een dergelijk systeem bestaat om FM in te bouwen in AM radio's en toch de originele fuctionaliteit te behouden, maar dat is een heel ander verhaal waar ik me niet mee bezig houd.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 22 april 2025 20:53:30 (25%)
Golden Member
Heb je die storing over de hele AM band ?
Anders misschien een lokaal AM zendertje op een schone frequentie maken met een internet radio bron of Bluetooth en dan die gebruiken op alle radios in huis?
Golden Member
Op dinsdag 22 april 2025 17:30:31 schreef Frederick E. Terman:...Zo'n analoog videokanaal zou ook gemakkelijk de hele middengolf kunnen transporteren, al weten we natuurlijk niet hoe lineair dat spul was.
Daar heeft ooit PA0CX over geschreven in ELectron, hij nam een stuk spectrum op een, aangepaste, videorecorder op en luisterde dit later terug. Het werkte wel, maar niet erg goed kan ik mij herinneren.
Honourable Member
Dat stukje herinner ik me natuurlijk . Zie Electron februari 1998.
Opnemen en weergeven lukte inderdaad, maar de bandsnelheid was niet constant genoeg. De zenders zwabberden in frequentie wat heen en weer. Wat CX vervolgens allemaal bedenkt, maakt, en vooral uitlegt, is uitermate interessant. Een prachtig artikel, al zeg ik het zelf.
Zijn problemen zouden hier gelukkig allemaal niet aan de orde zijn, natuurlijk.
over glasvezel kan je aardig was snelheid sturen.
is er geen mogelijkheid om met glasvezel zender/ontvanger wat te gaan prutsen? door zo een led te vervangen door een laser, zou je zonder fiber cable gewoon de data door de lucht kunnen versturen.
als het mistig is, gaan ze misschien wel een rode laser straal door de lucht zien van die boom naar jouw raam
geen idee of er onzichtbare lasers zijn? wordt het richten wel een stuk moeilijker
[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 23 april 2025 14:19:53 (11%)
Een boom beweegt altijd. Een laser in een boom krijg je nooit stabiel gericht op een verre ontvanger.
Lineariteit is van belang om intermodulatie tussen alle zenders te voorkomen. Ik vermoed dat ik al weg kom met het gewoon zeer zacht moduleren van die lichtstraal.
De ontvanger van een glasvezel is waarschijnlijk nog wel bruikbaar, mits het analoge signaal daarvan bereikbaar is.
En inderdaad - laser is opvallend genoeg niet bijzonder geschikt voor overdracht op de 1000-400 nanometerband
Een van de redenen daarachter is dat als je goed oplet, lijkt het net alsof een laserstip soms een soort puntjespatroon heeft. Dat zorgt voor erg veel ruis op de 'carrier'.
De afstandsrecords van tientallen en honderden kilometers optische spraakoverdracht zijn allemaal met rode leds gedaan.
Voor nu weet ik even genoeg, maar klets vooral door over creatieve oplossingen uit het verleden. De videorecorder vind ik bijzonder grappig. Ik zou een stuk videoband aan elkaar kunnen plakken als oneindige lus, met de recorder in de boom en een weergavekop hier binnen
Ik heb dan wel enige vertraging, gezien de lage bandsnelheid van VHS.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 23 april 2025 14:38:09 (20%)
Zomaar een idee welke mij te binnen schoot:
Een voorbeeld om de gehele middengolfband, breedbandig ontvangt, maar waar wel een laagdoorlaat filter aan de ingang zit, om alleen dat stukje band binnen te krijgen welke je wenst, dus tot aan 2MHz bijvoorbeeld.
Dit gaat op de ingang van een (active) mengtrap.
Welke wordt gemengd met bijvoorbeeld een oscillator op zeg 30MHz.
De uitgang van deze mengtrap wordt met een laagdoorlaat filter gebruikt om het mengprodukt op de somfrequentie (32MHz) niet door te geven. Je zal dan de vershilfrequentie tot aan 28MHz eruit halen en deze versterken en doorgeven aan de zendantenne.
In feite dus een ontvangst converter, is dat wat?
Dat systeem heb ik dus ook overwogen (met een ontvangstconverter aan de huis-zijde) - maar ik vind het een beetje link om de complete middengolf te copy-paste'en op een andere frequentie. Zelfs als amateur is dat nogal illegaal.
Op 10GHz ofzo is dat nog wel te riskeren. Met een milliwatt en een lekker gerichte bundel is de kans onmeetbaar klein dat andere mensen het kunnen opvangen. Maar ik heb daar onvoldoende ervaring mee.
Aan het eind van mijn straat in een ander blok zit volgens het antenneregister nog een andere zendamateur. Die zal het vast zeer interessant vinden als de middengolf zich plotseling 27MHz hoger bevindt
[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 23 april 2025 20:20:58 (19%)
Golden Member
Als mengen naar een hogere frequentie op een of andere manier voordelig is, het verwerken en versterken makkelijker maakt, kun je het signaal daarna alsnog optisch overdragen misschien.
Er zit ergens in de 10 meter wel een stukje vrije band, net als 433MHz en 2450MHz, maar misschien copyrighttechnisch niet toegestaan om te relayen en 1 a 2 MHz wellicht te breedbandig.
Ha Ledlover,
Ik heb je topic even gelaten wat het is niet onbeschoft bedoeld maar ik heb in 1991 een systeem gemaakt en ,
een keer gebruikt kijk even op mijn post ik denk 15 jaar geleden.
De verbinding was van Blijdorp opening olifantenhuis door rip(Bernhard) naar Delft.
Dat lijkt ver maar Overschie Delft liggen nu bijna tegen elkaar ik dacht dat de verbinding 2,1 km was.
De kosten van de zender voor video en 3 audio kanalen hfl 5000,- en de ontvanger hfl 3000,- daar kon niemand het voor maken.
Wat is het duurste van het systeem de Fresnel lenzen die heb jij ook nodig niet zo groot maar toch en dan,
de diodes ik gebruikte er ik geloof 80 jij zal met een stuk of 15 uit komen.
De basisband processing is voor jou toepassing niet zo ingewikkeld voor video denk aan groepenlooptijd een stuk ingewikkelder.
En hoe doe je het met de voeding, en het weer een permanente opstelling is voor een niet verwarmde lens niet te doen condens dag / avond....
Kan je misschien eerst eens kijken wat voor een soort storing je hebt met de geluidskaart ken best wel analyseren,
ik ben met een DC ontvanger bezig.
Groet,
Henk.
Golden Member
De LED-vermogens zijn een stuk hoger tegenwoordig. Kom je niet weg met een enkele LED en een stel paraboolreflectoren of zelfs gewone glazen lenzen?
Ja, zeer waarschijnlijk wel. Ik was van plan om een goedkope verrekijker te zoeken en één helft daarvan te gebruiken als optiek voor de ontvanger.
Honourable Member
Oh ja, dat vergat ik nog:
Op maandag 21 april 2025 20:16:24 schreef Ledlover:
Idealiter een miniwhip maar waarschijnlijk gaat dat niet heel goed gezien een boom nat is.
In Electron mei 2025 (die komt nog) staat een artikeltje over de nieuwe antenne van de WebSDR Twente. Daar is de ingang van de versterker juist láágohmig, en wordt dus niet zozeer met de ingangsspanning, maar met de ingangsstroom gewerkt.
Als een van de voordelen van dat principe wordt genoemd dat bijv. in maritieme toepassingen het niet zo erg is als er wat water op spat, omdat de versterkeringang de 'spriet' (het kopervlak) tóch al zo'n beetje kortsluit, en het water daardoor vrijwel geen extra demping oplevert.
Misschien is dat ook wat voor gebruik in natte bomen.
(Een ander voordeel is dat overspanningsbeveiliging eenvoudig met een paartje dioden kan, zonder dat daardoor de IM erger wordt. Bij een prototype lieten ze gewoon vonken uit een oude autobobine naar de antenne overslaan, zonder schade: de spanning op de ingang werd tóch niet hoog.)
Golden Member
Weet niet of het nog de moeite waard gaat zijn, voor de tijd dat Britse zenders nog op de middengolf gaan blijven. Eind april gaan er weer enkele de schop op. Degene die blijven met hun 2kW vermogen gaan amper over de plas reiken. Zullen ook wel met internet radio te beluisteren zijn.
Golden Member
Mijn tip:
Het is altijd beter om de oorzaak van de problemen op te lossen. Zoek de bron van de storing. Dat is het handigst, mag altijd en kost geen kabel.
Die antenne met een lage ingangsimpedantie is in 1981 al beschreven in Radio Elektronica door Ernst Nordholt, toen nog werkzaam op de TU-Delft. Philips heeft de rechten van deze antenne verkregen. Die rechten waren niet zozeer een uitvinding als wel een toepassing. En ik was bij die overdracht van kennis betrokken: het is het principe van de antenne in de Philips kortegolf ontvanger D2935. Daar is al eens aandacht aan besteed op COL. Het is inderdaad zo dat diodes aan de ingang geen invloed op de niet-lineariteit hebben omdat er geen signaalspanning over de ingang staat en inderdaad: een natte antenne heeft geen invloed op de overdracht. Maar wel op de ruis. En wanneer de antenne onder een natte boom staat is het signaal wel degelijk verzwakt. Die twee zaken moet je scheiden! Het blijft een E-veld opnemer of sensor.
Met PA3FWM heb ik jaren geleden contact gehad in verband met de overdracht van de Mini-Whip die in Twente gebruikt wordt: de gevoeligheid neemt af boven 20 MHz en dat is niet nodig. De invloed van een serie spoel aan de ingang en een passende demping en de daarmee samenhangende ruistoename is ook genoemd/besproken.
De capacitieve feedback heeft weliswaar een constante overdracht tot gevolg, maar de totale ingangscapaciteit van de versterker neemt toe en de best mogelijke gevoeligheid wordt toch met enkele dB's aangetast. De ruis van de versterker is iets hoger door deze manier van terugkoppeling.
Met betrekking tot de dynamiek van een complete omzetting van alle signalen tussen nul en 30 MHz nog deze getallen: de ruisvloer in microvolt/meter op de middengolf is ca 2 (uV/m) in 3 kHz. Op de kortegolf is het minder, tot 150 nanoVolt/meter in 3 kHz. De maximale signaalsterkte die je kunt meten kan oplopen tot 3 volt/meter op de middengolf, maar voor een signaal via de ionosfeer is het beperkt tot 30 mV/meter. De dynamiek in 3 kHz voor een voldoende antenne-versterker-mixer overdracht, breedbandig, dus tot de eerste selectiviteit, is een kleine 100 dB (signalen zijn gemoduleerd, er zijn meer signalen, de ruis van de volgende trappen speelt mee en nog wat bijdragen).
Druk je dit uit in digitale eisen dan kom je op 100 dB dynamiek in 30 MHz signaalbandbreedte voor een meetbandbreedte (RBW) van 3 kHz. Een samplefrequentie van 60 MHz en 9 of 10 bit (oh, daar kom ik mogelijk op terug met een accurate berekening). (Oversamplefactor, decimatiefilter etc.)
Voor een apart I en Q kanaal (dat gaat niet met een enkele lichtstraal) heb je aan 15 MHz basisband genoeg. Maar dan heb je behoorlijk wat digitale filters nodig en ben je een kopie aan het maken van een full-band SDR.
Tot zover voor nu.