Accu laadspanning wel erg hoog

Beste Leden,

Onlangs heb ik een defecte accu vervangen van een kennis met een Volvo V40 diesel.

Na het plaatsen wilde ik nog even de laadspanning testen gezien het niet geheel duidelijk was of de accu zelf door leeftijd defect is geraakt of dat er meer aan de hand was.
Hierbij viel het me op dat de laadspanning maar liefst 15,7v was.
Nu was de nieuwe accu niet geheel vol, dacht dat ze met 80% worden geleverd ongeveer dus verwachtte eigenlijk een laadspanning van rond de 13,8v

15,7v lijkt mij echt te hoog waarbij ik een defecte spanningsregelaar vermoed. Volvo dealer gebeld maar die durft er geen uitspraak over te doen.

Benieuwd hoe men hier erover denkt.

revado

Honourable Member

De nieuwere generatie volvo's ( na iets van 2008 denk ik) hebben een BMS voor de regeling.
Bij afremmen wordt de energie van de motor gebruikt, dynamo heeft een vrijloopkoppeling en dergelijke.
Aan de accupool zit ook een shunt waar de BMS mee meet.
Dat de spanning naar 15 volt gaat heb ik een tijd terug bij mijn V70 diesel ook een keer gemeten, en was verbaasd.
Die gaf regelmatig aan "accuspanning laag".
Na het wisselen van de accu moet je de BMS resetten, dat is niet gedaan waarschijnlijk?
Bij mij was het na een reset opgelost.

Het gaat bij de meeste volvo's zo ( gekopieerd van het volvoforum) :

Schakel het contact in (start de motor niet)

Schakel het dimlicht in

Druk 5x op de knop van de achtermistlamp (schakel de achtermistlamp niet 5x aan en uit)

Druk 3x op de knop van de gevarendriehoek (schakel de gevarendriehoek niet 3x aan en uit)

Dan moet het batterijsymbool in de snelheidsmeter 3x snel knipperen.

Normaal 13,8V maar in de winter gaat dat tot 14,4V
EFB en AGM max laadspanning 14,8V
Een merkdealer die er geen uitspraak over kan doen?
Dan heb je de nieuwe accu daar niet gekocht....

Ik zie bij mijn discovery ook spanningen tot 15,2V maar bij lange ritten zit deze rond de 14,5V.
Ik weet uit mijn ervaringen bij tractie accu's dat er best wat hogere spanningen op kunnen maar niet te langdurig. Bij een hogere spanning wordt er veel meer energie opgenomen.
Nog geen problemen mee ondervonden en dus heb ik er vrede mee.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat vooral om de chemie van de platen. Een Lood-Zilver-Calcium accu mag je gerust met 16V volpompen als het snel moet, en gaat dan niet gelijk staan gassen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze spanning klinkt wel als teveel voor courante loodaccu's, ik neem aan dat als de TS een speciale accu had geplaatst hij dit wel gemeld had. Zelf heb ik geen Volvo, dus weten doe ik het niet, maar het kan wat waard zijn de handleiding eens na te lezen of er vermelding is van een speciaal soort accu. Ik ken die lood-zilver-cadmiumaccu's niet, maar het klinkt als erg specifiek. Mag je überhaupt nog producten met enige significante hoeveelheden cadmium verkopen?

Als ik zoek op een accu voor een Volvo V40 diesel krijg ik allemaal VRLA AGM start-stop accu's. Wat voor merk en type accu zit er nu in ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Op woensdag 23 april 2025 07:39:47 schreef Kruimel:
Deze spanning klinkt wel als teveel voor courante loodaccu's, ik neem aan dat als de TS een speciale accu had geplaatst hij dit wel gemeld had. Zelf heb ik geen Volvo, dus weten doe ik het niet, maar het kan wat waard zijn de handleiding eens na te lezen of er vermelding is van een speciaal soort accu. Ik ken die lood-zilver-cadmiumaccu's niet, maar het klinkt als erg specifiek. Mag je überhaupt nog producten met enige significante hoeveelheden cadmium verkopen?

Het klinkt specifiek omdat niemand het er op zet. Behalve Ford een aantal jaar geleden, zo leerde ik dat ze vaker voorkwamen (ik denk dat het een OEM Bosch accu was). Deze chemie en varianten erop, is min of meer courant zo niet standaard. Als Volvo toen nog met Ford samenwerkte schat ik de kans zeer groot in en anders gewoon groot.

Overigens schreef ik calcium, niet cadmium. Kwartje valt nu pas waarom je je afvraagt of er nog calcium verkocht mag worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

TS,

Wat staat er op het etiket/label op de oude accu en wat staat er op het etiket/label op de nieuwe accu?
M.a.w. welke type accu is de oude en welk type is de nieuwe accu.

Een laadspanning van 15.7V voor een standaard, AGM of EFB loodaccu is veel te hoog en zeer schadelijk voor deze accu's!!!

fred101

Golden Member

Het is de vraag of die 15,7 ook echt klopt. Batterij van meter misschien bijna op, te veel rotzooi op het net en een DMM met lage CMRR. Ik heb ook zoiets meegemaakt, een kennis had ook een te hoge spanning. Tenminste, op zijn ultra low budget meter, niet op mijn meter (Fluke 77-III).

Hoeft natuurlijk hier niet het geval te zijn maar het is iets wat ik altijd even zou controleren mbv een andere meter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

DE calcium additieven zorgen ervoor dat de laadspanning hoger kan zijn zonder dat de accu gaat gassen. Het wordt al jaren aan accu's toegevoegd. Dat ik twintig jaar geleden mijn oldtimer kocht heb ik daar toen ook een nieuwe accu ingezet. En dat was toen ook al een accu met calcium. Ik kon toen al bij die winkel geen andere accu kopen.

Die accu is overigens negen jaar geworden. Met een oud type laad systeem dat met 13,8 volt laad. Die calcium accu's doen het dus ook gewoon met een oud elektronisch geregeld laadsysteem. Met een elektromechanisch laadsysteem en een gelijkstroom dynamo weet ik het niet. Maar dat is zo oud. Welke auto heeft dat nu nog? Dat is uit de tijd dat een auto nog houten spaakwielen had.

Overigens kun je een accu prima met een wat hogere spanning laden. Je moet het alleen niet te lang doen. En dat is precies wat ze in moderne auto's doen. Als je remt wordt de accu zo snel mogelijk volgepompt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 23 april 2025 17:01:22 (13%)

Lood-calcium accu's zijn niet zo robust als EFB en AGM en presteren slechter dan EFB of AGM loodaccu's die geen calcium bevatten.
In moderne high performance loodaccu's gebruikt men geen calcium maar andere additieven om de performance te verbeteren.

Lood-calcium accu's zijn niet geschikt voor auto's met een Start/Stop systeem, EFB en AGM zijn daarvoor ontwikkeld.

Niet iedere loodaccu bevat calcium en niet iedere loodaccu verdraagt 15,7V laadspanning, voor EFB en AGM is dit ronduit slecht.

revado

Honourable Member

Van welk bouwjaar is die V40?

Indien er start stop op zit heeft ie ook 2 accu's, een grote en een kleintje als hulpaccu.
Mijn huidige XC60 diesel heeft ook start stop ( euro 6) en 2 accu's.

maartenbakker

Golden Member

Op woensdag 23 april 2025 16:55:10 schreef Ex-fietser:
DE calcium additieven zorgen ervoor dat de laadspanning hoger kan zijn zonder dat de accu gaat gassen. Het wordt al jaren aan accu's toegevoegd. Dat ik twintig jaar geleden mijn oldtimer kocht heb ik daar toen ook een nieuwe accu ingezet. En dat was toen ook al een accu met calcium. Ik kon toen al bij die winkel geen andere accu kopen.

Die accu is overigens negen jaar geworden. Met een oud type laad systeem dat met 13,8 volt laad. Die calcium accu's doen het dus ook gewoon met een oud elektronisch geregeld laadsysteem.

Ik denk eigenlijk dat het vooral de zilvertoevoeging was die niet helemaal standaard was en calcium inderdaad een stuk normaler (maar staat er alsnog nooit op). Die accu's zouden op een normale laadspanning niet effectief volraken.

Op woensdag 23 april 2025 13:13:47 schreef maartenbakker:
Overigens schreef ik calcium, niet cadmium. Kwartje valt nu pas waarom je je afvraagt of er nog calcium verkocht mag worden.

Dat verklaart de verwarring. Fout gelezen... :X