Ferrite core als ferrietantenne

Arco

Special Member

Ik zag een paar maal dat een ferrite core als plaatsbesparende en effectieve ferrietantenne gebruikt kan worden op lagere frequenties (bijv. op LW)

Alleen staat er nooit echte info bij. Belangrijkste: stralingspatroon en effectiviteit.

https://shreejee.co/wp-content/uploads/2020/09/Ferrite-Core-Transformers-feat.jpg

Weet iemand daar meer over?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Arco,

Ik denk niet dat in deze toestand zoals afgebeeld er veel signaal zal worden opgepikt.
Dit omdat deze trafo een "gesloten veld heeft"
Als je dit veld open maakt dus een deel van het kern materiaal verwijderd, dan is het oppikken van frequenties veel efficiënter.

Je kan als je meer wilt weten over kern materiaal eens kijken bij Amidon, Farrite, Philips Feroxcube, en Siemens.
Er is een Nederlandse website die erg veel info heeft over ferite materialen en ook heeft de schrijver veel testen gedaan.

Misschien kunnen andere daar je een link voor geven, mij ontbreekt de tijd nu even. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Arco,

Ik ben het met @blackdog eens het gaat om de effectieve permeabiliteit en die wordt grotendeels bepaald door de lengte/diameter.
Nu laat jij een hele grillige vorm zien is de onderzijde gelijk aan de bovenzijde (open)?
Wat ik wel eens doe is vanwege de ruimte een smalle (diameter) nemen en op de uiteinde ring kernen schuiven.
Om jou vraag te beantwoorden zal ik moeten meten geen idee of zoiets serieus werkt.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op woensdag 23 april 2025 19:47:50 schreef Arco:
Alleen staat er nooit echte info bij. Belangrijkste: stralingspatroon en effectiviteit.

Stralingspatroon: dipool (dus 'donut'-vormig).
Rendement: zeer laag; als zendantenne alleen voor bijv. deuropeners geschikt. Bij ontvangsttoepassingen zal meteen een versterker volgen, die zelf natuurlijk ook niet veel mag ruisen.

Zie verder hierboven: voor antennegebruik moet de kern 'open' zijn, en het veld dus niet opsluiten. Voor alle andere toepassingen wil je het veld juist wél binnenhouden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org